Inlägg från: finskaflikkan |Visa alla inlägg
  • finskaflikkan

Slagen på dagis

Jag skulle hört mig för med fsk lärarna om dom tagit upp de med respektive föräldrar, om inte så be dom göra de. 
    Skulle de hända upprepade ggr igen alltså så skulle jag ta upp de själv med föräldrarna!  

• finskaflikkan
    neelliee skrev 2011-09-27 05:54:45 följande:
    Varför litar du inte på att förskolan gör sitt jobb och pratar med de andra föräldrarna?

Jag tycker du drar på väl höga växlar faktiskt, självklart ska barn inte slåss men... barn slåss. Att en 4-åring slåss någon gång behöver inte alls bero på att barnet mår dåligt, ett så litet barn har ju inte speciellt väl utvecklad impulskontroll. Jag skulle säga att de flesta 4-åringar slåss någon gång, kanske inte i syfte att göra illa men av ren frustration. Om samma barn slår flera gånger hade jag tagit upp saken till diskussion, men om ett barn slår en gång ser jag ingen anledning att bli så himlans arg. Sånt händer.

Och varför är det så jobbigt att prata med föräldrarna till de barn som slagit ditt barn? De är BARN, små barn och ni är vuxna. Jag tycker nog att du skambelägger barnens beteende rätt ordentligt, om du tycker att det är så otroligt jobbigt att prata om. Om du själv är vänlig, öppen, tar diskussionen utifrån ett neutralt perspektiv och inte ett "skydda-mitt-oskyldiga-barn"-perspektiv, då behöver det inte vara så jobbigt. Istället för att säga "Jag hörde att din X slog min lilla Y, vad tänker ni göra?" kan man säga "Jag hörde att din X och min Y varit osams. Vad har din Y berättat om det som hände?"

Även om personalen inte SÅG att din flicka provocerade kan hon mycket väl ha retat upp det andra barnet. Kanske omedvetet. Om personalen säger svastsjukedrama så vad betyder det? Att barnet som bet kände att det inte fick vara med? Jag menar inte att försvara barnet som slåss, men ofta finns två sidor av en konflikt...
    huvudet på spiken!
Svar på tråden Slagen på dagis