• ominte

Slagen på dagis

Mitt barn 4 år,  berättade vid 2 tillfällen att hon har blivit biten respektive slagen av 2 andra barn.
    Jag pratade med dagispersonalen om detta och de berättade som det var, att de andra barnen hade gått på henne vid 2 olika tillfällen, vid 2 olika situationer och 2 olika dagar. Hon hade blivit ledsen och de hade pratat med barnen om det hela och det hade löst sig.

Men VAD gör man som förälder? Jag kan nog förstå att barn är olika och ett barn i 5-årsåldern som slåss mår INTE bra, men vad ska JAG göra som förälder och vad kan jag KRÄVA av förskolan? Jag kanske överreagerar? Jag tycker dock att 2 gånger är 2 gånger för mycket liksom.
    Jag skulle gärna vilja att de pratar med föräldrarna till barnet (har god lust att göra det själv) men de kanske inte gör det om det handlar om engångsföreteelser?
    Grejen är ju att vi träffas i parken eller på dagisgården och jag har SÅÅ svårt att låtsas som inget har hänt när jag inombords känner mig ledsen för att deras barn slår mitt barn.. Hade känts mycket bättre för mig om de visste att deras barn slagit mitt och de tar det på allvar.

• Svar på tråden Slagen på dagis
  • ninan

Usch, jag förstår att du blir illa berörd, det skulle jag också ha blivit! Om sådant händer på förskolan där mina barn går så talar personalen om det för de föräldrar det gäller. Jag skulle inte vara rädd för att tala om det personligen för de föräldrarna om jag mötte dem i parken t.ex. Det är ju superviktigt att ta det på allvar redan från början, inget barn ska behöva känna sig otrygg på dagis! Och om det ändå skulle hända igen så får du väl kalla till något slags samtal med förskolechefen/personal//de föräldrar det gäller? Lycka till!

• ominte

Jag har funderat på att ta upp det med föräldrarna själv men känner dem bara ytligt, säger knappt hej utan man känner igen varann på avstånd. Tycker det är superjobbigt att ta upp sånt här. Hur GÖR man utan att låta anklagande/dömande? Samtidigt vill jag göra det, för min dotters skull men på ett bra sätt.

• ominte

kanske ska ändra frågan till Hur skulle du agera om DITT barn slog andra barn?

• Sapato

Bara för att ett barn slåss betyder inte det att barnet mår dåligt. Kan finnas massor av bakomliggande orsaker.
    Ditt barn kanske har retats hela dagen och barnet som slog kanske tillslut fick nog och slogs.(dock inte ok att slåss men ibland tänker man inte längre än näsan räcker)

Har inte förskolan pratat med berörda föräldrar?

Tycker du ska avvakta och om det händer igen ta tag i det för 3ggr är för mycket!!

• ominte

Barn är inte långsinta på det sätt som du beskriver, att de går och väntar hela dagen för att slå till.
    Nej, hon har inte retats hela dagen. Det var en situation då min dotter lekte med ett barn och då kom 4,5-åringen och bet henne (svartsjukedrama enl personalen). Den andra gången var det helt utan anledning när de skulle plocka in leksaker så kom 5-åringen och dängde till henne på huvet med en hink. Enligt personalen var det varken några bråk innan som ledde till slagen eller att hon hade provocerat.

Jag tror absolut att det handlar om barn som inte lärt sig/kan hantera sin frustration på andra sätt, eller som inte känner sig sedda av föräldrarna tex, som slåss.

• neelliee

Varför litar du inte på att förskolan gör sitt jobb och pratar med de andra föräldrarna?

Jag tycker du drar på väl höga växlar faktiskt, självklart ska barn inte slåss men... barn slåss. Att en 4-åring slåss någon gång behöver inte alls bero på att barnet mår dåligt, ett så litet barn har ju inte speciellt väl utvecklad impulskontroll. Jag skulle säga att de flesta 4-åringar slåss någon gång, kanske inte i syfte att göra illa men av ren frustration. Om samma barn slår flera gånger hade jag tagit upp saken till diskussion, men om ett barn slår en gång ser jag ingen anledning att bli så himlans arg. Sånt händer.

Och varför är det så jobbigt att prata med föräldrarna till de barn som slagit ditt barn? De är BARN, små barn och ni är vuxna. Jag tycker nog att du skambelägger barnens beteende rätt ordentligt, om du tycker att det är så otroligt jobbigt att prata om. Om du själv är vänlig, öppen, tar diskussionen utifrån ett neutralt perspektiv och inte ett "skydda-mitt-oskyldiga-barn"-perspektiv, då behöver det inte vara så jobbigt. Istället för att säga "Jag hörde att din X slog min lilla Y, vad tänker ni göra?" kan man säga "Jag hörde att din X och min Y varit osams. Vad har din Y berättat om det som hände?"

Även om personalen inte SÅG att din flicka provocerade kan hon mycket väl ha retat upp det andra barnet. Kanske omedvetet. Om personalen säger svastsjukedrama så vad betyder det? Att barnet som bet kände att det inte fick vara med? Jag menar inte att försvara barnet som slåss, men ofta finns två sidor av en konflikt...

• Flickan och kråkan
    neelliee skrev 2011-09-27 05:54:45 följande:
    Varför litar du inte på att förskolan gör sitt jobb och pratar med de andra föräldrarna?

Jag tycker du drar på väl höga växlar faktiskt, självklart ska barn inte slåss men... barn slåss. Att en 4-åring slåss någon gång behöver inte alls bero på att barnet mår dåligt, ett så litet barn har ju inte speciellt väl utvecklad impulskontroll. Jag skulle säga att de flesta 4-åringar slåss någon gång, kanske inte i syfte att göra illa men av ren frustration. Om samma barn slår flera gånger hade jag tagit upp saken till diskussion, men om ett barn slår en gång ser jag ingen anledning att bli så himlans arg. Sånt händer.

Och varför är det så jobbigt att prata med föräldrarna till de barn som slagit ditt barn? De är BARN, små barn och ni är vuxna. Jag tycker nog att du skambelägger barnens beteende rätt ordentligt, om du tycker att det är så otroligt jobbigt att prata om. Om du själv är vänlig, öppen, tar diskussionen utifrån ett neutralt perspektiv och inte ett "skydda-mitt-oskyldiga-barn"-perspektiv, då behöver det inte vara så jobbigt. Istället för att säga "Jag hörde att din X slog min lilla Y, vad tänker ni göra?" kan man säga "Jag hörde att din X och min Y varit osams. Vad har din Y berättat om det som hände?"

Även om personalen inte SÅG att din flicka provocerade kan hon mycket väl ha retat upp det andra barnet. Kanske omedvetet. Om personalen säger svastsjukedrama så vad betyder det? Att barnet som bet kände att det inte fick vara med? Jag menar inte att försvara barnet som slåss, men ofta finns två sidor av en konflikt...
    Du satte ord på mina tankar
  • Jessa med 3

Hände det på förskolan är det personalen som ska lösa det. Fråga hur de jobbar med detta, men gå inte på föräldrarna!

• Sapato

Precis!!
  • finskaflikkan

Jag skulle hört mig för med fsk lärarna om dom tagit upp de med respektive föräldrar, om inte så be dom göra de. 
    Skulle de hända upprepade ggr igen alltså så skulle jag ta upp de själv med föräldrarna!  

• finskaflikkan

huvudet på spiken!
  • Sapato
    ominte skrev 2011-09-26 12:51:26 följande:
    Barn är inte långsinta på det sätt som du beskriver, att de går och väntar hela dagen för att slå till.
    Nej, hon har inte retats hela dagen. Det var en situation då min dotter lekte med ett barn och då kom 4,5-åringen och bet henne (svartsjukedrama enl personalen). Den andra gången var det helt utan anledning när de skulle plocka in leksaker så kom 5-åringen och dängde till henne på huvet med en hink. Enligt personalen var det varken några bråk innan som ledde till slagen eller att hon hade provocerat.

Jag tror absolut att det handlar om barn som inte lärt sig/kan hantera sin frustration på andra sätt, eller som inte känner sig sedda av föräldrarna tex, som slåss.
    Okej, men då är det förskolan det är fel på eftersom det handlar om 2 olika barn. Har inte pedagogerna koll på barnen?? Då kanske de inte såg hela situationen och berättade "fel" för dig ang vad som hände.

Det barnet som bet kanske inte fick vara med och i ren frustration bet (inte rätt men en förklaring)

5-åringen kanske hade ögonen på helt andra saker( så som 5-åringar är) och av misstag gick förbi och råkade slå hinken i huvudet på din dotter. Eller så kanske din dotter tex räckte ut tungan och detta barn blev arg och tänkte inte utan bara slog. (inte rätt det heller men en förklaring)

Som sagt varken du eller jag var där så vi kan inte tolka situationen rätt men som det är sagt innan i tråden det finns alltid 2 sidor av myntet.
  • ominte

Jag såg det verkligen inte så som du skriver. Jag skambeläggar inte någon, däremot tänkte jag att de/föräldrarna kanske tar illa upp. Jag tror personalen sköter det bra, jag undrar hur man som förälder tar upp detta. Jag tar inte för givet att andra ser till mitt barns bästa, jag vill vara aktiv och deltagande i det som sker i mitt barns liv på förskolan.
    Tack för tips på hur man kan ta upp det med föräldrarna, det var det jag var ute efter i den här tråden. Har inte skrivit någonstans att jag har agerat RÄTT, jag känner mig rätt ambivalent faktiskt men vill gärna veta hur man kan hantera det på bästa sätt.
  • ominte
    Sapato skrev 2011-09-27 10:45:19 följande:
    Okej, men då är det förskolan det är fel på eftersom det handlar om 2 olika barn. Har inte pedagogerna koll på barnen?? Då kanske de inte såg hela situationen och berättade "fel" för dig ang vad som hände.

Det barnet som bet kanske inte fick vara med och i ren frustration bet (inte rätt men en förklaring)

5-åringen kanske hade ögonen på helt andra saker( så som 5-åringar är) och av misstag gick förbi och råkade slå hinken i huvudet på din dotter. Eller så kanske din dotter tex räckte ut tungan och detta barn blev arg och tänkte inte utan bara slog. (inte rätt det heller men en förklaring)

Som sagt varken du eller jag var där så vi kan inte tolka situationen rätt men som det är sagt innan i tråden det finns alltid 2 sidor av myntet.
    Nej det gör det inte. Inte när det handlar om ett barn som blir slaget. Då är det inte två sidor av myntet. Precis som det inte är när någon blir mobbad.
    Det var min dotter som berättade hur det hade gått till (eftersom hon har livlig fantasi så frågade jag personlaen när hon inte var med dagen efter) och fsk-personalen bekräftade det hela eftersom de var på plats. Likaså hade flera andra barn vittnat om vad som skett. Vid båda tillfällena.

Intressanta svar jag har fått. Några jag har pratat med för att få råd (vänner) tyckte att jag skulle kontakta föräldrarna direkt och att de som föräldrar absolut skulle vilja veta om deras barn gjort något sådant. Någon annan tyckte att jag skulle avvakta och om det sker igen - DÅ ta diskussion med personalen på dagis igen. Och ev prata med föräldrarna.
  • ominte
    Istället för att säga "Jag hörde att din X slog min lilla Y, vad tänker ni göra?" kan man säga "Jag hörde att din X och min Y varit osams. Vad har din Y berättat om det som hände?"
    Bra förslag på hur man kan ta upp det till diskussion men nu var det inte så att de var osams utan vid båda tillfällena var det oförutsedda slag. Hur kan man formulera det då?
  • ominte
    Finns det verkligen 2 sidor av en konflikt när ett barn blir slaget? Oavsett vems barn det är. Och utan att skuldbelägga de barn som slår av olika anledningar. Det är som att säga att den mobbade personen/barnet också har en del i sitt mobbande?!

Nu VET jag, och jag säger inte det för att ta min dotter i försvar som om hon vore en oskyldig ängel, men de beskrev hur allt hände och det var inga provokationer.  Hoppas ni kan respektera och tro på det jag skriver.
Svar på tråden Slagen på dagis