• Zirup

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Generellt sätt med amningen så var jag väldigt förvånad över att det var något man var tvungen att LÄRA sig, jag var så säker på att det var så "naturligt" att kroppen bara skulle "veta". Gång nummer två blev jag förvånad en gång till, för då trodde jag att jag visste hur man gjorde, hade ju gjort det en gång innan. Men nix, fick kämpa jättemycket och fick mjölkstockning och allt sånt som jag inte haft första gången. Vilket lärde mig att en hel del faktiskt ligger på barnet också, alla barn är inte så duktiga på det där. Och så tillkommer det där med de kroppsliga förutsättningarna, många av mina mammakompisar var/är väldigt besvikna över att det inte gick även om de gav allt. Det är ganska höga krav man har på sig som mamma, både från omgivningen men också på sig själv. Lite samma som med att man skall föda vaginalt, göra hemmagjord mat, inte låta barnet skrika osv. Innebär de där kraven en belastning med dåligt samvete så tycker jag verkligen man skall ta sig en funderare över hur man själv vill prioritera, ersättning funkar fint, lika gör burkmat och när man tänker på saken så finns det rätt många fullkomligt friska människor som växte upp när det ansågs nödvändigt för barn att "vädra lungorna". Det sista skall man väl inte missbruka eller misstolka men hade jag släppt allt jag hade för händer vid minsta pip så hade jag varken fått äta, duscha, gå på toa under minst 1 år tror jag. Jag tror mycket på att finna en balans och att använda sunda förnuftet. Och att vara snäll mot sig själv, släppa det där dåliga samvetet och försöka skratta åt kaoset när det uppstår.

• Zirup

Vad jobbigt med bitandet! Jag har läst att bitandet ofta hänger ihop med när barnet inte kan göra sig förstådd rent kommunikativt, när talspråket är begränsat. För oss stämde det väldigt bra, vi hade en sådan period inte med den stora men med den lilla i höstas. Det var uppriktigt sagt skitjobbigt, så fort det uppstod någon som helst konflikt mellan den lilla och den stora och den stora höjde rösten för att göra sig förstådd attackerade lillasyster direkt och bet. Vi hade ingen bra lösning annat än att punktmarkera henne, det ÄR inte okej att bitas. Många gånger går det inte att hindra för det går så snabbt med ett par anfall fixade vi. Det är ju framför allt inte rätt mot syskonet som får ta stryk... som tur var vände det mycket riktigt när lillasystern började prata och göra sig förstådd den vägen. Sen har vi medlat väldigt mycket mellan systrarna, "översatt" för dem, för även storasystern har ju varit för liten för att kunna förstå varför den lilla får utbrott och så. Dom är ju fortfarande små och har inte helt lätt att förstå varandra även om den minsta nu är 2, men det går bättre och bättre tackolov.

Frumadde, vad jobbigt det låter med de där utbrotten. Är det den första som du haft som får den typen av utbrott? Jag har ju bara två barn och jag jämför ju allt med min stora tjej och hennes 2-årstrots var helt makalösa! Fattar inte hur vi överlevde och jag har varit inställd på något liknande nu med lillasyster. Dock har hennes varit en helt annan variant och inte alls lika illa som vid första barnet. Hade det varit tvärt om, att storasystern haft små utbrott och lillasystern den andra skalan, den som vi tog oss igenom första vändan, så hade jag nog allvarligt trott att något var fel och sökt hjälp via barnpsyk eller nått. Det sköna i den här vändan är att vi ju har lärt oss att man skall härda ut för det går över, man tar sig igenom det bara. Det är ganska trösterikt faktiskt, när man får fler barn.

• Zirup

haha, här började morgonen kvart i fem med att jag försökte överrösta alla skönsjungande fåglar på utsidan  och övertyga två kvarvakna tjejer med att "det ÄR natten, SOV nu!". Naturen motarbetar mig! Gud, jag är så trött att jag somnar stående!

• Zirup

För mig var chocken från 0 till 1 större än när 2:an kom men det beror helt klart på barnens personligheter än något annat. Där vet man ju inte vad man får...

• Zirup

Vi har varit iväg på öppna förskolan i förmiddags och det var aningens kymigt att komma iväg (ta på sig kläder? varför då?!) och sen att sitta stilla på sångstunden (vaddå, jag har redan varit gubben i lådan, det är min tur IGEN!!). Men nu är dom utfodrade, hela skocken, och jag har gjort ett storkok med köttfärssås. Hittade ett tips om att koka mängder av köttfärssås och ha färdigt infryst att ta fram och variera: crêpes med köttfärsstuvning, tacos, köttfärspaj, moussaka med mer, med mer. Är tvungen att prova.

Vågar man ge sig av till Plantagen med ungarna? Buss med ett byte och så hem igen? Äh, YOLO!!

• Zirup

Hejsan! Blir ett snabbt inlägg, satte på Bananer i Pyamas så jag kan sitta ner och ta en kopp té fem minuter innan vi ger oss av ut i regnet.

Kul att det är en aktiv tråd, ber om ursäkt för att jag inte hinner med. Jag hinner klicka på knappen och läsa senaste inlägget innan någon drar iväg med mig, att jag skall hinna skriva något är ett önsketänkande. Vi åkte iväg till Plantagen och kom hem med vallmo och kantlobelia. Byter blommor med kompisar också, oftast brukar det ju bli mer än vad man tänkt sig när man sår frön och det är rätt kul att byta till sig andra sorter än de man satt själv. Ett tips. På kvällen var vi ute och planterade, hela familjen. Storasyster lekte med sin snigelodling och lillasyster vattnade, jag satte det nyinköpta och Bengt övervakade- alla nöjda.

Idag har vi varit på gratisteater i parken- Pettson och Findus. Lillasyster (2 år) var mest faschinerad av alla förskolebarn som också var där men storasyster (3 år) var precis lagom gammal och hon levde sig verkligen in och skrattade och gillade föreställningen. Kul! Nu i eftermiddag skall vi ge oss iväg till öppna förskolan. Vädret verkar lite ostadigt så vi skall nog packa ner både regnkläder och paraply.

Ha en riktigt bra dag, allesammans!

• Zirup

Ja, jag är hyfsat aktiv och har fått den typen av barn också (på gott och ont). Även om jag kanske gärna skulle vilja ta det lugnt ibland så tillåter inte mina vilddjur det, det är bara att ge sig ut på äventyr. Jag är nog lite mer för att "hitta på" saker än att bara hänga i sandlådan med ungarna. Då får man göra lagom avancerade saker och så blir alla nöjda. Vi har tidigare varit mycket på öppna förskolan, det är liksom lagom för alla inblandade- nya leksaker och kompisar för barnen och kaffe och vuxenprat för mig. Lagom engagemang och slutresultatet brukar bli väldigt bra. Har ni mycket sådant där ni bor? Det var verkligen min nödlina när barnen var riktigt små, förståelsen där är väldigt hög också och många hjälper gärna till att hålla bebisen ett ögonblick eller passa den stora om man behöver amma eller liknande.

Ja, den där planeringslistan är inte så dum. Jag gillar att strukturera upp min vardag, får liksom mer överblick och det blir mer gjort. Speciellt det där med maten hade jag gärna tagit en app till.

• Zirup

Hej och välkommen ja88. Nätterna? Inte helt optimalt, men den historien vill du nog inte höra i dagsläget.

• Zirup

Det är bra för självförtroendet om allt som krävs för att imponera på nån är att man tar sig till Plantagen.

Nä, skämt å sido, när jag hade riktigt små barn var det absolut lättast att ha "kompisdejter" där man gick hem till någon och fikade och barnen stormade av sig- sällskap i små grupper liksom. Idag är ju barnen "stora", jag har höjt ribban lite.

Låter som ett välspeckat schema, Ronjas mamma. Vi ska försöka ta oss iväg och handla lite presenter, har två studentpresenter, två födelsedagspresenter att köpa och en present till en nyfödd liten kille. Puh, blir svettig bara jag tänker på det.

• Zirup

Ja,  vad skulle man ta sig till utan lera, pärlplattor eller kritor? Härligt när barnen är stora nog att sysselsätta sig själv några minuter, även om man trots det inte alltid kan köpa sig tid till att ta en dusch, eller vad säger du tilj?!

Bra råd, skippa dåligt samvete och njut av tillvaron att inte ha ett spädbarn, Camillas.

Jag är inte gravid. Min man är inte sugen på fler, jag känner dock att jag inte är klar. Jag hoppas på att han skall ändra sig så småningom men nu är det inget vi diskuterar, vi har andra planer. För tillfället planerar vi bröllop så vi är iallafall överens om att nu inte är rätt tidpunkt. Skulle gärna få till en smekmånad också med de två vi har, innan vi eventuellt utökar.

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)