Inlägg från: Linapina |Visa alla inlägg
  • Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Zirup skrev 2012-03-15 17:35:25 följande:

Det där med stök i rastlösa stunder känner jag igen. Men ska jag vara ärlig, här retas det en hel del bara för att de tycker det är kul. Jag brukar studera lite på avstånd, många gånger har båda ganska kul även om det kan bli högljutt...

Vi sover också oförskämt bra på nätterna. Spädbarnstiden var dock väldigt krävande... hade då den lilla som vaknade om och om igen upp till 10 ggr per natt medans storasyster var piggelin och ville upp vid 4-5-snåret...första året var sådant. in retrospect, jag förstår inte hur jag överlevde. Jag var ett fullkomligt vrak! Men men! Jag slutade så småningom att nattamma och lillasyster började då sova längre pass och när vi så småningom drog in på middagssömnen för storasyster började hennes sovtider också att normaliseras. Jämfört med den tiden har vi inget, inget att klaga på i dagsläget.

Åh, du ger mig hopp om att det BLIR bättre! Just nu är vi så trötta allihop att vi inte vet vart vi ska ta vägen. När drog ni in på storasysters middagssömn? Hur mycket sov hon på dan? Och när togs den bort helt?
  • Linapina

Nån om har lust att skriva hur era rutiner ser ut på dagarna? Skulle behöva lite tips känner jag. Speciellt mornarna är kaos här hemma. Även om vi vaknar 5, och dagis börjar 9 så lyckas det allti bli så stressigt ändå med matning, byte av kläder, tandborstning, klä på ytterkläder, fixa iordning mig och allt vad det är...

• Linapina

Just det, någon som har tips på hur man hanterar en tvååring som inte lyssnar eller gör nånting som man säger? Jag är så trött just nu att jag känner mig helt vilsen som mamma. Hur gör ni? Ignorerar?Tjatar? Skriker? Viskar? Förklarar?

Trodde på riktigt att jag skulle bli galen imorse när jag blev arg på riktigt, och sonen bara skrattar åt mig. Som t.ex att tvätta av sig efter maten, det är ju inget som man kan ignorera, det måste göras. Men först vägrar han att komma till handfatet, när jag går och hämtar honom (efter att försökt och uppmuntra honom "kan du visa mamma att du kan tvätta händerna?") så vill han inte stå på pallen utan hänger med hela kroppen så att jag får hålla honom. Sen vill han inte tvätta händerna själv utan jag får tvätta dem under tvång, och då börjar han att plaska och hålla under vattenkranen så att det blir blött överallt. Då tappar jag tålamodet och sätter honom i hallen och säger till honom på skarpen, men då skrattar han bara åt mig. Allt detta medans lillasyster ligger och skriker konstant (hon håller på att få tänder).

Och såhär håller det på, när vi ska klä på, när vi ska byta blöja, när vi äter... Vad gör jag för fel? Är det bara såhär det är och att jag är alldeles för trött just nu för att ha tålamod?

Hur gör man?

• Linapina

Tack alla ni som skriver! Det känns skönt att veta att man inte är ensam om att bli galen på ens livssituation ibland.

Idag har allt gått jättebra! Visst, Edvin och jag hade en liten fight när han skulle sova på dagen, men jag tror att jag vann. Flört Somnade gjorde han iaf! :)

Vi har stressat iväg på saker sen i lördags, idag hade vi ingenting planerat. På förmiddagen var vi ute och gick i en timme, utan vagn. Lillan i bärsele, och storebror knatade på, jätteduktig. (Fick bära båda barnen sista biten hem men det var det värt). Båda åt jättebra när vi kom in (de brukar vara duktiga på att äta typ ingenting alls). Å så har det varit så fint väder, så vi tog ut kuddar på balkongen och åt smörgås och läste lite böcker. Solig

Nu ska vi prova att Edvin inte sover i mer än en timme på dagen. Jag gillar inte riktigt att väcka barnen, men nu ska vi prova det i alla fall. Ska säga till på dagis imorn också. Så får vi se om det blir någon ändring. En kompis sa att hennes barn vaknar tidigare om de lägger sig senare, och det verkar som att våra barn också gör så.

Nu är det dagis imorn igen, får se om det går smidigare då! :)

Kram på er!

• Linapina
    tilj75 skrev 2012-03-21 19:48:50 följande:
    FruMadde... Vad skönt att dina barn sover länge, mina börjar vakna vid fem. När går de och lägger sig?
    Oh, herregud, hur orkar DU? I am impressed!!! Välkommen till tråden! Glad
  • Linapina

Hej alla!

Kul att det är så många som skriver!

Mindre kul med kräksjuka och förkylningar. Vi har varit mycket sjuka i år, jag har varit sjuk i princip varannan vecka sedan nyår. Åkte till vårdcentralen för att kolla upp vad det kunde vara förrförra veckan när jag blev sjuk igen, men det var bara ytterligare en förkylning. Rådet var sova, vila och frisk luft. Haha, frisk luft går ju bra, men det andra är lite svårt. :) 

Igår hade de fått magsjuka på Edvins dagis, så jag hoppas att vi klarar oss. Jag har faktiskt haft magsjuka flera gånger utan att barnen fått det, deras pappa får inte magsjuka. Så jag hoppas att de ärvt den genen. :)

Nåt som varit väldigt positivt för oss är att dra fram klockan. Hallelujah för sommartid!!! Nu sover barnen till 06 istället för 05. Idag sov Milla till 06.40 och Edvin till 07!!! GladGladGlad Hoppas att det håller i sig såhär nu!
    Barnens pappa har slutat att duscha på morgonen (han går upp 05)  och badrummet är vägg i vägg med Edvins sovrum. Så nu blir han inte störd på samma sätt heller.

Nu är barnen kinkiga, skriver mer sen. Kram på er!

• Linapina

Ja, möblera om är kul! Det gjorde jag härom veckan, blev jättebra här med. :)

Nu går jag bara och väntar på att sonens rum ska bli klart (har bara stått som ett "brötrum" sedan vi flyttade in i september. Nu är tapeterna uppe, så det är bara golvet kvar. Sen ska här möbleras! :) 

Nu har sonen rummet som ska bli dotterns rum sedan, ska bli kul att få inreda båda rummen. Här blir det inget genustänk, sonen har fått en tapet med bilar på, och dottern kommer att få ha den tapet som sitter i rummet en gammal (70-tal?) med vita och rosa blommor på. :) Vi orkar inte renovera hennes rum än på ett tag, så det får bli ett flickrum, och ett pojkrum.

Jag tar gärna emot tips på maträtter! Jag har gjort ugnspannkaka en gång, men det ville inte Edvin ha. :( Men igår gjorde jag köttbullar med sås och potatis. Då sa han "älka maten". Jag hoppas att det betydde att han älskade maten. :) Goa unge! :)

Nåt som är enkelt som vi ofta gör är att ta tinade laxfiléer, torka dem litegrann med hushållspapper och lägg dem i en ugnsform, jag brukar ha lite flytande smör i innan också. Salta och peppra (ibland tar jag citronpeppar), häll på matlagningsgrädde (2.5 dl) och smula över en fiskbuljong tärning, ställ in i ugnen i 20 min, 225grader. Jättegott med potatis, ris och/eller broccoli till.

Dagens tips: Min dotter (8 månader) är helt hopplös när man ska byta blöja på henne. Hon vrider och vänder sig och ålar sig ur greppet, hon är jättestark och envis. Idag tog jag på mig ett par stora vita solglasögon när jag skulle byta blöja på henne. Haha, hon låg helt stilla och stirrade på mig. :) Stackarn, hon blev väl helt förskräckt. :)

• Linapina
    tilj75 skrev 2012-03-28 20:17:16 följande:
    Det blev mat idag med =) Ibland blir jag bara förvånad över att det faktiskt står middag på bordet varje dag vid fem =)
    Hoppas alla får en lugn och bra kväll. Själv är jag löjligt nervös för min granne och kompis har en date och han verkar bra och hon smygmessade precis under nattningen att han är jättetrevlig. Har pratat i telefon hundra gånger med henne idag för hon var nervös så jag är halvt hispig själv =)
    Haha, spännande! :)
  • Linapina
    Zirup skrev 2012-03-28 20:25:41 följande:

Ett annat bra fiskrecept är att göra fiskpaket när barnen är lite äldre... skär upp lite grönsaker och låt barnen själva lägga ner i sina paket tillsammans med någon bit fisk, fetaost och tomatbit för sås. Inte att rekommendera när man har det totala spädbarnskaoset för det är ju en del arbete- men har man lite äldre barn brukar de gilla att bli involverade och äta bättre.

Linapina, har du provat att byta blöja någon annanstans än på den vanliga platsen? Bajsblöjor går väl sådär annat än på skötbordet men jag minskade brötet vid kissblöjorna genom att byta på olika platser... en blöja på mattan i vardagsrummet, en på en handduk i soffan, en inne i köket. Inte vet jag om det funkar för er men det gjorde för oss och när döttrarna var lite äldre så fick det välja mellan två alternativ "Mattan eller soffan?" och då blev det ännu lättare. Ett tips att testa kanske.

Längtar efter att på riktigt inreda lillasysters rum, för oss blir det liksom inte riktigt gjort förrän spjälsängen åker ut och den riktiga sängen är på plats. På nått konstigt vänster utgår all annan inredning från det. Nu står den nya barnsängen i förrådet, vi skall tvätta och måla om den nu i påsk och SEN ska vi komma igång! Hoppas det kommer bli fint! Lite 70-talsinspirerat, det också, i gult och lila.

Tack för tipset, men vi har inte använt skötbord till minsta. Vi har en skötbädd som vi lägger på golvet, så det blir redan på lite olika platser. :) Ibland funkar det bättre om brorsan tittar på tv och jag kan lägga så att hon också ser. På brorsan byter jag i farten, vi har väl inte haft så jättebra rutiner vid blöjbyten sedan vi flyttade. Vi hade inget riktigt bra ställe att ställa skötbordet på här, så det fick bli som det blev. :)

Låter fint med gult och lila! Glad
  • Linapina

Hej på er!

Nu har jag inte varit inne här på ett tag, kul att se att tråden lever för fullt! :)

Stort grattis GrönaDuvan!!! Spännande!

Jag själv är otroligt nöjd med min viktnedgång, har bara två kg kvar till min "normalvikt" (det jag brukar väga). Magen är ju väldigt degig, men jag har inte tränat nånting, så jag är faktiskt nöjd med den med just nu! :)

Ang. bilbarnstol så har vi båda bak, vid varsitt fönster. Vår första hade vi bak från början, jag vågade inte ha honom fram eftersom en bilförsäljare sa att man kan koppla ur airbag, men man kan inte 100% garantera att den verkligen är urkopplad sen. Nåt som hjälpt mig mycket är en såndär liten spegel från Biltema som man sätter så att man ser dem i backspegeln. Är någon ledsen så kan man ju se om de tex har tappat nappen, så då kan man stanna och ge dem den.

Idag har vi varit på Öppna Förskolan, det var jättemysigt. Edvin blev jätteledsen när vi skulle åka hem. Har bara varit där 2-3 gånger sedan Milla föddes, men nu ska jag försöka att åka dit oftare. Roligare nu när båda uppskattar att "leka" och träffa andra barn.

Va fina kort ni har lagt in, fina barn ni har allihop! Glad Hoppas att våren kommer igång på riktigt snart, här är det kallt. Brr...

Just det, nu har vi bestämt att min sambo ska vara pappaledig från v.28, fram till januari! Så jag ska söka jobb, har inget att gå tillbaka till. Ska bli jättekul och spännande, men känns samtidigt lite nervöst och vemodigt. Så sen kanske det är han som är här inne och skriver istället, haha.

Hur har ni det med jobb? Vad jobbar ni med?

Kram!

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)