Inlägg från: Linapina |Visa alla inlägg
  • Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Jose skrev 2012-03-08 23:10:58 följande:
    Hej hej!

Jag har lite frågor till er som redan har era "tätingar" här!:)

1)Hur var er andra förlossning jämförelsevis med första?

2)Vad har ni för någon skötväska som är riktigt bra och rymlig?  ( Nej Stadiums är inte bra för oss;) )

Min första förlossning var snabb (alldeles för snabb) och väldigt intensiv. Det verkar som att de räknar med att min andra kommer vara liknande och därför måste jag åka in så fort som jag känner minsta lilla, typ. Jag är lite nervös - det var jag inte inför första...
    Hej!

1. Min andra förlossning var lätt som en plätt om man jämför med den första. Gick snabbare och hon liksom bara "gled ur" utan att jag ens var med på att hon skulle komma. Jättehäftigt, och både min sambo och jag blev helt chockade att det gick så fort och smidigt. Jag återhämtade mig väldigt mycket snabbare den andra gången med. Med första gick vattnet hemma, med andra fick de ta hål på förlossningen.

2. Vi köpte skötväska på Ullared, jag tycker att den funkar jättebra. Många fack, och så kostade den bara 299;- tror jag.
  • Linapina
    Signelanta skrev 2012-03-09 09:36:36 följande:

Hej!

Jag har inte läst hela tråden men jag har en son på 6 månader och har plötligt blivit gravid igen. Sonen kom till via IVF så det är ganska chockartat än. Jag vet faktiskt inte hur jag ska klara detta. Hur orkar ni andra?

Jag blev också chockad när jag blev gravid andra gången, första gången tog det 1½ år, och sen gick andra gången så snabbt!

Det är tufft och jobbigt i perioder, men man orkar för att man måste.

Jag kan säga några saker som jag tycker att man inte bör göra (som vi gjorde):

1. Köpa ett radhus som är ett renoveringsobjekt (sambon fick börja bygga kök när andra barnet var två veckor).
    2. Sälja lägenhet (vi hade visning dagen efter jag kom hem från BB).
    3. Flytta, när andra barnet är en månad.
    4. Ha en sambo som har drygt en timmes resväg till jobbet. (Långa dagar).

När jag tänker tillbaka så kan jag inte fatta att vi tagit oss igenom det, men det var knappt. Ett annat fel jag gjort är att stressa. Tar man det bara lugnt så tror jag att det mesta ordnar sig.
  • Linapina
    ily skrev 2012-03-09 09:43:19 följande:
    Min son är också inne i en period då han mest vill vara med mig och vara mycket i famnen och så. Men jag mår jättebra fysiskt och har av nån anledning inte alls stor mage så uppelver det inte som jobbigt att bära honom. Men visst är jag himla nervös för hur det kommer bli när bebisen kommer och hur storebrorsan ska ta det! Hur har era storasyskon i 18-månadersåldern tagit det? Och har ni dom på förskola? Inte vi...vi ville ha hoom hemma lite längre.
    Åh, hoppas att det sätter igång snart då! Spännande! :)

Min son var ju 16 månader när lillasyster kom, men jag tycker att det har funkat jättebra! I början bet han mig i armen när jag ammade henne men det var bara några gånger. Sen hade han lite svårt för att "klappa fint", det blev några hårdare klappar än vad som var tänkt. Nu är det mest att han tycker att det är roligt att ta hennes napp. Men annars pratar han mycket om sin lillasyster, och gillar att "kamas". :)
  • Linapina
    ily skrev 2012-03-09 09:43:19 följande:
    Min son är också inne i en period då han mest vill vara med mig och vara mycket i famnen och så. Men jag mår jättebra fysiskt och har av nån anledning inte alls stor mage så uppelver det inte som jobbigt att bära honom. Men visst är jag himla nervös för hur det kommer bli när bebisen kommer och hur storebrorsan ska ta det! Hur har era storasyskon i 18-månadersåldern tagit det? Och har ni dom på förskola? Inte vi...vi ville ha hoom hemma lite längre.
    Just det, vår son började på förskola i höstas 15 timmar/v. Vi är jättenöjda med det valet, han har alltid varit väldigt aktiv och stortrivs på dagis! :)
  • Linapina
    tina03 skrev 2012-03-09 12:50:47 följande:

hoppar in här! :) har två grabbar Elias född 090318 och axel 090625.

det jag tycker var jobbigast var  nog första tiden när man sksulle amma och försöka resonera med en 1åring=omöjligt, men vi tog oss igenom det med.. nu tycker jag det värsta är att stora kille börjar trotsa och den lilla ska härmas... E visste inte vad ett bestämt nej var fören vid 2½, nu har A anammat det och är islk som ett bi när det går emot honom.. men förhoppningsvis räcker det att härda ut och göra som vi brukar. så är väl denna fasen snart över..:)

Välkommen! :)

Förlåt, men vad gulligt att den lille ska härmas. Hihi. Men kan tänka att det är jäkligt jobbigt. Idag har min stora trotsat och hållt på så att jag trodde ett tag att jag skulle slänga ut honom. {#emotions_dlg.djavulsk} Men så helt plötsligt förvandlas han till världens underbaraste unge som lägger sig i sängen, läser lite i en bok och sen somnar själv! Har aldrig hänt förut. Sötis! Det är tvära kast som småbarnsförälder. :)
  • Linapina
    tina03 skrev 2012-03-09 12:50:47 följande:

hoppar in här! :) har två grabbar Elias född 090318 och axel 090625.

det jag tycker var jobbigast var  nog första tiden när man sksulle amma och försöka resonera med en 1åring=omöjligt, men vi tog oss igenom det med.. nu tycker jag det värsta är att stora kille börjar trotsa och den lilla ska härmas... E visste inte vad ett bestämt nej var fören vid 2½, nu har A anammat det och är islk som ett bi när det går emot honom.. men förhoppningsvis räcker det att härda ut och göra som vi brukar. så är väl denna fasen snart över..:)

Våra barn är födda nästan samtidigt, fast du är ett år tidigare. Mina är födda 100326 och 110726. Så jag är där du var för ett år sen nu. Vad har du för tips till mig inför våren och sommaren. :)
  • Linapina
    Mörksuggan skrev 2012-03-12 22:36:28 följande:
    Hm....imorgon går vårt flyttlass. Lillfisen är en månad lite drygt nu (stora snart 1½)...=) Å vi har tänkt att renovera en hel del. Ha ha...har vi skitit i det blå skåpet tro? Obestämd Tur att det "bara" är en trea vi har köpt. 
    Vet iofs att det inte är optimalt med flytt just nu men att bo två trappor upp utan hiss är outhärdligt! Hur kunde jag tro att det skulle gå bra liksom?

Hehe, sorry! Vi bodde också utan hiss, på tredje våningen, så en flytt var ju tvunget ändå. Äh, bara man tar det lugnt så går det ju bra. Jag stressade upp mig så förbannat över allting som skulle göras. Fick börja gå hos en psykolog tom, efter det så har det känts bättre. Sen så dog min mammas man i oktober som funnits i mitt liv sedan jag var 4, och som var barnens morfar. Så i höstas kom bara grej på grej på grej. Det blev för mycket helt enkelt. Försöka att stötta mamma, samtidigt som man har fullt upp med barnen och så hade vi inte fått i ordning hemma (har fortfarande ett rum som bara står och väntar på att få tapeter).

Förlåt nu blev det en hel novell här, men tar man det lugnt och inte stressar upp sig som jag gjorde så går det bra! :)
  • Linapina

Visst att det är jobbigt ibland, men man blir ju alldeles stolt och varm i hjärtat när man får se lite syskonkärlek! Hjärta
  • Linapina
    JePaLuLi skrev 2012-03-12 22:44:44 följande:
    Kikar bara in och säger hej :)
    Har 12 månader mellan mina killar och nu är de 3 och 4 år. Tycker det är så härligt att ha barn tätt, de har så otroligt roligt tillsammans. Deras starka syskonband och enorma kärlek till varandra är underbart.

Grattis till era tätisar och lycka till!!
    Hejhej! Härligt att höra!
  • Linapina

Här matade storebror lillasyster med gröt imorse. Det hamnade gröt lite varstans. Tungan ute

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)