• Jose

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

tilj75 skrev 2012-09-16 10:34:19 följande:
    Ronjas, hoppas du mår bättre, jösses vad du hunnit med!

Välkommen Sharkdiverswife

Jose, haha, det är jag som håller på med höns och kycklingar. Just nu håller vi på att bygga ett nytt större hönshus (i uthuset) och bygger om det gamla mindre rummet till en gårdsbutik. Ska skaffa fler höns och sälja ägg. Sylt, marmelad, lite produkter från vänner, ska försöka hitta nån keramiker i närheten. Lite sånt.
    Tar tacksamt emot idéer och förslag.
    Ska försöka hinna med att sticka lite sockar kanske... Men tiden räcker ju inte till till allt man vill göra.

Appropå höns så ligger en av mina hönor (Luigi) på ägg och de ska typ kläckas idag. Jättenervöst! Och så har jag lagt nya ägg i kläckaren. Hoppas att mina ungtuppar har lyckats "göra sitt jobb" så att äggen är befruktade, det är mina egna ägg. Har två lite större kycklingar som fick flytta från egen bur till hönshuset igår. Verkar ha gått bra, de var pigga och glada nu i morse iaf. Sorry tjejer om jag tjatar om helt ointressanta saker. Kanske borde skriva en blogg....

Jose, kan du prova om lillan sover bättre nån annanstans? Typ i vagnen, babysittern, mörkt, ljust, annat rum, musik. Har tyvärr inga bra förslag.
    Hos oss sover Jack i eget rum, Jonte på soffan i vårt sovrum eller i makens säng när han sover nere (kan inte gå i trappan för ryggen), tvillingarna sover i samma rum. Måste nog snart göra en rockad och byta rum, makens son har flyttat hem igen och måste nu gå genom tvillingarnas rum för att komma till sitt (nuvarande gästrummet). De vaknar när han går upp tidigt och om han ska stanna ett tag så vill jag att han ska ha ett eget rum och inte bo i gästrummet.

Nä nu ska jag sätta fart, ha en bra dag!
    Haha vad roligt! Jag skrev ganska knasigt såg jag sen:) "Höll på med ett par kycklingar" - haha!

Hon sover i vagnen ( och ibland i sängen) men hon sover liksom inga längre pass. Utan sover kort och sen är hon ändå trött och blir ju ledsen och gnällig efter en liten stund. Man kna ju inte hålla på att lägga henne hela dagarna, nu känns det ändå som att det är det enda vi gör. Man hamnar lätt i en ond cirkel. Ska försöka sluta bry mig så himla mycket, då kanske det går över... Haha eller hur;)?!

Vad roligt med gårdsbutik, var i sverige bor du?? Vi har en del gårdsbutiker utåt vår sommarstuga och de säljer jordgubbar, honung som är lokalproducerad, ägg, sparris, lite andra grönsaker osv. Jättemysigt faktiskt! Jag gillar att handla där för det känns så himla bra! Just det med säsongsbetonat är ju toppen.

Men knäckebröd kan man ju göra själv, lite kakor, doftpåsar (nu spinner jag verkligen bara på), kryddblandningar.

Roligt också att ni "bygger ut"!

Aanja - min yngsta är tre månader.  Vår äldsta sover för tillfället inne hos oss. Hon har haft lite turbulent och behöver det. Och inte mig emot:) Så himla mysigt. Lilla sover bredvid i spjälsäng. Det är påfrestande vid mycket skrik och gnäll och det värsta är ju om man tappar tålamodet. Så jag önskar så innerligt att lilla vill börja somna snart igen, så vi kan vara utvilade även dagtid:)

• Jose

Jag var också orolig och det kan man firtfarande bli ibland. Men DET GÅR!! Vissa gånger blir man ledsen eller stressad, men det går över. Man landar och det är såååå härligt och roligt tycker jag (för det mesta:) )!

Mina "bästa tips" till er, förutom att ta det lugnt och strunta i dammiga dammråttor är
    - Förbered och frys in mat (Särskilt om ni är själva!! MAn blir knäpp och har noll tålamod om man inte får mat i magen!)
    - Ha en skål med pastasallad, eller annan "en-hands mat" i kylen
    - Stressa inte ihjäl er över de dagar man kanske inte hinner ut eller "rutiner" bryts. (Jag, personligen blir super stressad av att ha för mkt rutiner och tider att anpassa mig efter. Men till viss del är det skönt).
    - Ladda upp med kul pyssel till de äldra barnen
    - Låt alla barn som kan, vara delaktiga i matlagning, städning, tvättning osv. Kanske tar det lite längre tid, men det går. Så gör alltid vi och det är roligt!
    - INGEN dör av tv-tittande. När jag ammade som mest blev det en del filmer. Men man kan välja vad barnen ska se.
    - Och mitt viktigaste tips! LADDA ALLTID KAFFEBRYGGAREN MED MÅNGA KOPPAR KAFFE! FYLL PÅ I EN TERMOS;)

Min yngsta är nu 6 månader och har fått till ganska bra "rutiner" vilket gör att det är enkelt att veta vad vi kan ha för aktiviteter. Men ibland går planerna i stöpet, men jag orkar inte gräma mig över det. Då lägger jag energin på att ex ha kul innelekar. Massa mssa böcker är ju toppen också!

Min, snart, två-åring kan spela vissa spel.

• Jose
    EQ85 skrev 2012-12-05 18:33:53 följande:
    imorgon har jag hela dagen uppbokad. dietist med lillan och sen provtagning för misstänkt komjölksprotein allergi.
    ska även testas för glutenintolerans, sköldkörteln och infektionsvärden.
    fick först ngt som liknade blöjeksem, behandlade det men så dök en flammighet upp på kroppen på ringde bvc. kollade även vikten...................................

.....hon hade gått ner?! 20 gram... men inte dålig i magen, äter jättebra.
    hon ringde läkare som kom upp o kollade.
    fick direkt avbryta all användning mat med mjölk i...  köpte mjölk fritt igår kväll.

så nu får vi se vad provsvaren visar. hoppas de hittar orsaken, resten löser sig ju, men tråkigt är det

Hoppas inte det är allergi. Det är så psykiskt påfrestande när ens barn far illa. Båda mina har farit in och ut på sjukhus hela sommaren/hösten. Man blir matt av det.

Men mjölkfri mat är himla enklet efter ett tag, tyckte det var lite svårt och jobbigt i början. Allt innehåller ju mjölk... typ. Det är ju också lite svårt att ställa om sig, men det tar, som sagt, bara ett tag.
    Hur gammal är din lilla? När vi tog prover sa de att inget var säkert eftersom hon var för liten. Att om det visar Ja - så är det ett ja, men visar det Nej så behöver inte det stämma.

Lycka till!
  • Jose

De har hfat torra fläcker, och kräkset luktar. Men hos oss verkar det vara mer en överkänslighet än allergi. Stora undviker vi laktos till (i "direkta" mjölkprodukter - som mjölk, yoghurt osv).

Lilla verkar inte heller ha någon allergi, men nu är vi fast i havrgräddeträsket i allafall ;)

Men när du visar utslagen så känner jag igen dessa, då lilla har haft liknande. Fast jag tog det inte som utslag då. Är det mer rött och flammig i verkligheten eller? Annars kanke vi också borde kolla upp... Hmmm.

• Jose
    EQ85 skrev 2012-12-05 21:56:09 följande:
    E d normalt för en ettåring att vakna 7, sova max 1,5 h på dagen o sen somna 22???
    Haha ja kräkset är kräk.

Min äldsta har förstoppning (kräk pga det ibland kanske) och liknande din ettårings sömnproblem.
    Men inga tester visar något och hon tar läkemedel mot förstoppning. Så jag vet faktiskt inte vad det är det beror på.

Överaktiv - hur vet man om en tvååring är det?? När man har första barnet så vet man ju inget... Eller, förstår ni hur jag menar?

Sömnen har varit ett återkommande problem här hemma också. Jättetrist.
  • Jose
    Zargenta skrev 2012-12-06 07:11:45 följande:
    Jag drömde att min pappa kidnappade vår son i natt... Sjukt jobbig dröm med känsla av vanmakt och förtvivlan som fanns kvar även när jag vaknade till och inte kunde somna om ;(
    Det är så himla jobbigt när man drömmer jobbiga drömmar (hmm.. mycket upprepningar i denna meningen;) )
    Svårt att skaka av sig vissa känslor.

Hoppas din dag fortsatte i bättre gemak i alla fal!

• Jose
    FruMadde4barnTätt skrev 2012-12-06 17:11:29 följande:
    jobbigt med allergier, vi testar mjölkallergi just nu, har mjölkfritt till våra barn nu... annars så mår de inte bra av färdig mat, tillsatser, godis, läsk och sånt kan de få ont i magen av...

vi har två magsjuka barn här...får se hur det blir...

pepparkaksbakning har vi haft, det gillade barnen och mycket pulkaåkning

ha det bra! 
    Tur i oturen att de inte tål sådan "mat". Alla är nog mer eller mindre känsliga mot sådant egentligen, tror jag.

Jag märker det inte när jag äter sådant, men när jag INTE äter så mår jag så bra och känner otrolig skillnad när jag äter godis etc.

Så mysigt med pepparkaksbakning!! Vill också! Hur gamla är dina barn? Pulkaåkning gillade vår äldsta väldigt mycket också! Tyvärr är den mesta snön bort här nu. Men jag hoppas det kommer mer fram till jul.

Vad brukar ni hitta på med era barn (gärna tips inriktat på tvååringar sökes;) )? Vi har lera, klossar, målarfärg och dansar mycket. Men ibland känns det som man gör samma lika varje dag. Inte så roligt. Tips någon?
    En -11:a och en -12:a
  • Jose
    FruMadde4barnTätt skrev 2012-12-07 08:01:17 följande:
    Jose

våra äldsta barn är flicka snart 5 år i februari och pojke 6 år och yngsta pojke 1,5 år och pojke snart 3 år

bygga med lego och klossar, och dockor som låter när man trycker på dem, sulky dockvagnar, bobby car bil, bilbana, små bilar, tågbana är sådant våra "2 åringar"  gillar ( 1,5 år och 2,5 år eller han blir ju 3 år nu i 20 januari)
    utelek på lekplatser älskar de, åka med i cykelvagnen eller i cykelsitsen, de älskar åka och bada på badhus, och lekland på lekhusGlad 
    pulkaåkning och bakning få vara med och att göra pannkakor med elvispen osv..hjälpa till med tvätten, leka med hunden, kasta ben  och boll till hunden, klappa kaninerna osv..
    har ni några djur?

ha de bra!

Ja iofs, sådant gör vi ju också :)

Nej vi har inga djur och det kommer vi inte skaffa. Jag har haft djur och jag älskar djur, men inte så mycket så jag vill ha fler. Jag tycker det är jobbigt att inte kunna ge sig iväg lite spontant eller resa iväg (det går ju inte alltid att ha med de), utan att kolla mat/kel/lekkompisar till husdjuren ;) Men jag önskar jag resonerade annorlunda.
  • Jose
    FruMadde4barnTätt skrev 2012-12-10 09:18:23 följande:

Det är mysigt med djur, en hund är precis vad jag och barnen behövde här, så vi/ jag kommer ut mycket mera är mycket mera gladare och positivare nu tycker jag, får lite eget intresse i detta.
    och barnen har mycket roligt med hunden och kivar mindre tycker jag
    ja det skulle var det med resor, men vi har rest mycket och det blir inte lika mycket nu och vi kan nog ordna hundpassning i såfall.Glad

mycket snö här i skåne nu...

När du lägger det så, så... Hmm. Vilken bra idé. Jag vill gärna ha ett måste att komma ut. För ibland är det "omöjligt" att komma iväg. Men när jag tänker på det ansvar man har för djur så känner jag att jag egentligen inte klarar det.

Kanske har redan detta diskuterats i tråden, men hur ser era dagar ut?
    VIlka tider går ni upp, när/hur äter ni frukost m.m?? Ibland kan jag tycka det är inspirerande och  motiverande att höra hur andra gör:)
    Hur gör ni för att få ruljans på er vardag?

Vi har just nu, efter ganska mycket sjukdom, tappar de flesta "rutiner". Men det går ganska fort att komma tillbaka. Men visst blir man nästan spak efter en långt tids sjukdomar?:)
  • Jose
    Oj, vad roligt att läsa hur andra gör!

Vi har inte såååå mycket rutiner. Och vad vi gör är lite beroende på när barnen vaknar.

Vår äldsta är på dagis 5 timmar-3 dagar i veckan. Då börjar hon 9, men ibland går vi hemifrån senare. Alltså om nätterna varit dåliga och hon inte sovit så bra. Då vill jag inte väcka henne. Och det är ok för vår förskolepersonal (kände att jag var tvungen att inflika det med alla "debatter" som går;) )

Men oftast vaknar vi runt 7 tiden och jag försöker komma ut vid 9.30/10.00 då lilla brukar sova. Annars blir det lek inne. Då vill jag att vi kommer ut på eftermiddagen. Stora tjejen äter jag lunch med vid ca 11.30 (vi försöker hålla dagistiderna), sen somnar hon ca 12.15 (ca en timma, ibland lite mer). ibland sover båda två samtidigt, då slänger jag fötterna högt och dricker kaffe och trycker i mig onyttigheter...Typ.

Lilla har inga exakta sovtider men sover, oftast, mellan 1,5 - 2 h två ggr om dagen. Den tiden brukar jag lägga extra fokus på att hitta på kul saker mer storasyster. Det är det jag ibland kan tycka är lite svårt. Fast hon verkar ju nöjd, det är nog mer att vi(jag) vuxna som kan tröttna ibland.
    Nu har man ju tur att stora tjejen tycker det är kul att hjälpa till än så länge så ibland plockar/städar/lagar vi mat på eftermiddag när lilla sover...

Det är de "rutiner" vi har. Sen trycker vi ju in några mellanmål också. Det kan jag också tycka är lite knepigt ibland. Vissa dagar känns det inte som man gör annat än serverar mat och plockar undan efter den. Frukost, frukt eller ngåot litet, lunch, mellanmål, middag, välling (och ibland något liten frukt etc mellan mellanmål och middag också!). Sen ska man gärna hinna ut också, med allt det innebär på vintern. OCH leka och vara kul däremellan...

Hur gör ni andra? Vad har ni för mellanmålstips (inget socker)?
Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)