• Zirup

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Min tvåa kom hemma i badrummet. Kanske inte skall säga så mycket om det är nån som är lite rädd för snabba förlossningar men har hela historian i bloggen om intresse finns. Allt gick bra, skall jag tillägga, om än väldigt intensivt.

Har haft två intensiva veckor här, först gick vår varmvattenpump sönder och sen fick vi influensa. "Stora" tjejen hade över 40 grader feber och kräktes som en gris, jag stod och kokade vatten för att kunna tvätta hennes hår mitt i natten... det var fullkomligt vidrigt...rena rama 1800-talet! Men nu är vi friska igen och gubbarna var här och bytte pumpen så maken står och duschar i skrivandes skull! Jag själv har duschat på jobbet, det har funkat ganska bra. Tackolov för att vi har de här små moderniteterna ändå, vet inte hur jag skulle klara mig utan dusch, diskmaskin och tvättmaskin!

• Zirup

Det löser sig! Även om det är lite kaosartat den första tiden.

Frukostsituationen hemma, en 3.5-åring och en 2-åring:

• Zirup

Dom är väldigt olika varandra, både till personlighet och till utseende. En blondie och en lite mörkare, ett yrväder och en Ferdinand. Jag och pappan är väl iofs olika men jag tycker ändå att två syskon borde ha mer likheter än skillnader men inte mina flickor, inte.

• Zirup
    GrönaDruvan skrev 2012-03-14 19:45:40 följande:
    Zirup...vem är yrvädret och vem är Ferdinand? Det är samma här nämligen. Äldsta blonda krulliga killen är yrvädret med hett temperament, som låter och är igång hela tiden. Den mörka rakhåriga är lugn och gillar att tex bara sitta och pussla läääänge...

Samma här, den första är yrvädret och tvåan är den lugna. Lego och Pippi-böcker är det som gäller här. Dock är tvåan i en go tvåårsfas för tillfället så även om hon är en Ferdinand till sättet så är det många "DUM mamma!" som slinker ur den lilla eftertänksamma munnen. Jag är glad att jag tog utmaningen med den vilda ungen först... nu var vi ju extremt förberedda på att även tvåan kunde bli extremt krävande och det har tackolov inte blivit så. Hade de kommit i omvänd ordning vet jag inte hur jag skulle orkat med! Goa dom är, dina killar!

skräpet87: mina båda graviditeter var väldigt lika men man hade inte samma möjlighet till återhämtning som vid första gången... dvs hade du problem med foglossning vid första så kommer du säkert ha det vid andra gången också och säkert tidigare för du lär ju lyfta och bära ditt lilla barn... visst, det är individuellt men jag tror att första graviditeten ger en hint om vad du har att vänta dig... fast lite mer och lite tidigare.

• Zirup

Det där med stök i rastlösa stunder känner jag igen. Men ska jag vara ärlig, här retas det en hel del bara för att de tycker det är kul. Jag brukar studera lite på avstånd, många gånger har båda ganska kul även om det kan bli högljutt...

Vi sover också oförskämt bra på nätterna. Spädbarnstiden var dock väldigt krävande... hade då den lilla som vaknade om och om igen upp till 10 ggr per natt medans storasyster var piggelin och ville upp vid 4-5-snåret...första året var sådant. in retrospect, jag förstår inte hur jag överlevde. Jag var ett fullkomligt vrak! Men men! Jag slutade så småningom att nattamma och lillasyster började då sova längre pass och när vi så småningom drog in på middagssömnen för storasyster började hennes sovtider också att normaliseras. Jämfört med den tiden har vi inget, inget att klaga på i dagsläget.

• Zirup

linapina: ja du, jag VET hur ni har det och du kommer bli så grymt imponerad över hur ni överlevde den här tiden när allt så småningom vänt, det lovar jag... Med storasyster märkte vi av väldigt mycket att hon hade svårare att somna på kvällen beroende på hur länge hon sovit mitt på dagen. Så det var första steget, att begränsa middagssömnen. Höll vi igång henne så att hon somnade vid 8 så sov hon åtminstonde fram till 6 på morgonen. Alltså, vi märkte av direkt om vi slarvat och låtit henne sova i otakt mitt på dagen. När hon började närma sig 3-årsåldern kom nästa fas och då kunde det dra ut till 22 på kvällen innan hon somnade. Vi drog då in på middagssömnen helt och förrutom en kortare övergångsperiod löper allting klockrent nu. Enda problemet är att hon är blöjfri och om hon vaknar av att hon behöver kissa efter klockan 4 på morgonen så somnar hon oftast inte om... antar att man inte kan få allting. Dock går allting åt rätt håll! Tycker ni skall börja att prova er fram och testa en lite längre period innan ni utvärderar, iallafall en två veckor eller nått. Lägga senare på kvällen? Begränsa middagssömnen? Inte sova efter ett visst klockslag?

Och ang rutiner. Gör så mycket ni kan på kvällen innan. Vi brukar duscha barnen innan de går och lägger sig så man inte behöver stå med det på morgonen. Kläderna lägger vi fram på kvällen innan så är det klart och tydligt vad var och en skall göra. Vi brukar gå direkt in i badrummet och ta på oss det första vi gör på morgonen och därefter får de mysa lite i soffan framför Molly Mus eller leka med sina grejer. Då är det egentligen bara frukosten också som skall intas innan det är dags för tandborsning och utekläder. Men din son är i tvåårsåldern? Då antar jag att det inte hjälper om jag säger att det går över, det beteendet med... du skulle sett hur det såg ut hemma hos oss när storasystern var mellan 1.5 och 2.5... den ungen ställde sig och gallskrek... hon kunde skrika oavbrutet i 40 minuter och jag skojar inte! Minns speciellt ett tillfälle när hon ville sitta kvar i bilen efter att vi åkt och det gick bara inte! Alltså, grannarna kom förbi för att kolla hur det var med oss, så mycket gallskrek hon. Och det låter som att man skall kunna dämpa, avleda eller trösta en 2-åring? Tänk igen, just denna ungen GICK bara inte. Gud, det låter som att vi har upplevt en hel del men jag kan idag se tillbaka på den här tiden med ett roat leende på läpparna för jag minns såväl känslan av att jag snart blir tokig. Och jag fasar för när ungen kommer upp i tonåren... (För rättvisans skull har jag nu en tvååring som knappt har några tvåårsfasoner alls så jag hoppas ni liksom jag slipper gå igenom det här mer än en gång!!!)

• Zirup

GrönaDruvan: verkar som att ni har det jättetufft... vi gick en kurs på 12 tillfällen i höstas som kommunen anordnade som hette De Fantastiska åren. Finns även en bok som heter så. Även om jag är rätt kritisk och skeptisk som person och inte köpte allting så fanns det ändå korn i det där som jag verkligen tror på. Bland annat är det väldigt mycket fokus på att bygga upp barnen, hur man pratar med dem, hur man uppmuntrar dem, leker med dem osv osv. Väldigt mycket av det negativa beteendet försvann av sig själv utan att man egentligen behövde ta till det där som diskuterades i slutet av kursen med tillsägelser osv. Kan tipsa om att kolla upp om er kommun har något liknande, tror den hette Komet innan man började använda sig av en uppdaterad version av boken.

• Zirup

Haha, nämen det ÄR väldigt befriande hur folk erkänner att barnen har ihjäl varandra med jämna mellanrum, att man går runt som en zombie för att man blir konstant väckt nätterna igenom och hur det gapas och skriks. Men vi blandar med värme, rätt som det är sitter storasyster och läser för lillasyster, eller dom pusslar tillsammans, eller kryper tätt intill varandra framför en film, vill sitta på samma stol när de äter...För all del, det talas mycket om hur nära syskonen står varandra och hur de leker med varandra och det är skönt med en tråd som balanser det hela med den krigszon det faktiskt är ibland!

• Zirup

Vilket fantastiskt underbart väder det har varit här i Göteborg idag! Vi bara njuter! Har gått på lekplatssafari med barnen idag, här i området finns hur många som helst och vi bara gick och gick och barnen njöt! Premiärgrill igår, glass på verandan idag!

• Zirup

Vi hade kräksjuka förra året samtidigt som vår tvättmaskin strejkade... skrattar åt det nu men egentligen borde man dokumentera alla dom här trapatserna man genomlider som småbarnsförälder...

Hey! Har ni något tips på middagsmat som går att göra till många med minimal insats? Det, om nått, borde väl många här i tråden kunna ha glädje av? Jag har ett bra recept på friskgratäng om ni vill ha?

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)