• LNE

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Zirup skrev 2011-10-31 15:42:54 följande:
    Lore: vi har varit väldigt förskonade från syskonavundsjuka, mycket beror nog på att vi de 4 första månaderna var föräldralediga båda två, med var sitt barn. Det föll sig då att storasyster tydde sig till pappan och lillasyster fick mest närhet av mig, iom amning och sådant. Det verkar ju som att ni växlar hemma och att båda föräldrarna ger båda barnen egentid, det tror jag är nyttigt för barnen. Hur är det med språket för storasystern? Jag upplever själv att mitt barn som ännu inte kan prata och göra sig förstådd är väldigt fysiskt och utåtaggerande, jag tänker att det beror på hennes frustration över att inte kunna göra sig förstådd. Kanske är det så i ert fall också, inte så mycket över situationen som sådan utan en oförmåga att kunna förmedla sig i kombination med förstadium till frigörelse i 2-årstrotsen?
    Vi har som du, vi båda är hemma och så jobbar min man halvtid så vi är två hemma.
    Men båda barnen är extremt mammiga!!!  
  • LNE

Vi gav tösen en docka och en flaska när lillebror kom. Hon leker inte så jättemycket med den men ibland kommer den fram och hon kan mata den en stund. I julklapp nu ska hon även få ett skötbord som även har en matstol för dockan, hoppas hon kommer tycka om det. Jag låter henne hjälpa till mycket genom att leta efter hans napp, ge mig fllaskan när han är hungrig osv. Försöker göra henne involverad i det hela men det är svårt

• LNE
    Smulan87 skrev 2011-11-01 19:35:54 följande:
    YES!!!!!!!!!!!!!!!

Jag får operationen!!! Fick inget datum, får de hem med posten. De blir inte
    innan jul iaf, men DE hade jag räknat med FETT så haha  =D till våren typ! =D
    SÅÅÅÅ GLAD!!!

Ja den ser HEMSK ut magen, TeresaBeth.. >.< haha!

Jag har 4 cm mellanrum.

Om du ligger ner, och spänner magen, känn precis ovanför naveln om du får in fingrar,
    de känns som en lång grop kan man säga! Svårt att förklara! =) haha
    Grattis!!
    Började direkt trycka på magen när jag läste detta haha
  • LNE
    Linapina skrev 2011-11-14 10:10:21 följande:
    Hej allihopa!

Nu har det stått stilla här ett litet tag, hur går det för er?

För oss går det lite sådär med sömnen just nu. Milla sover jättebra på nätterna, jag ammar henne fortfarande två gånger på natten, men hon och jag somnar ändå om direkt när hon ätiti. Ibland somnar vi båda två när hon äter. :)

Men det är Edvin som inte sover så bra. Han har sovit i eget rum sedan han var 6 månader och det har funkat jättebra. Han har alltid vaknat mellan 05-06, men har iaf sovit hela nätter. Men sen vi bytte till vanlig säng (han klättar ur spjälsängen) så vaknar han mycket på nätterna. I början så kom han bara in och la sig hos oss, vilket vi tyckte var väldigt mysigt eftersom han aldrig velat sova hos oss innan. Men så har han kommit in tidigare och tidigare på natten, eller så blir han jätteledsen och skriker, och då brukar hans pappa gå in och lägga sig hos honom.

Är det bara såhär det är en period, att han är orolig just nu? Eller är det nåt man ska försöka att göra nånting åt? Först tänkte vi att det var att han inte var mätt på vällingen som han fick, så vi bytte till den för 2-åringar, men det funkade inte det heller.       

Han lägger sig vid 19-19-30, har även provat att ha uppe honom längre men det funkar inte på vår grabb. :) Han vaknar lika tidigt ändå.

Nån som har tips?     
    Låter som det bara är en period, eller så kanske det är sängen?
    Min väns barn sov jättedåligt och otryggt när dem tog bort ena sidan på spjälsängen så dem satte tillbaka den men sågade av 2 stjäler så  han kunde gå ut den vägen. Plus att dem ställde in spjälsängen i deras sovrum igen. Sov helt plötsligt mycket bättre!

Här är det tvärt om, tösen (storasyskonet) började sova bättre när lillebror kom! 
  • LNE

Hej alla
    Här har vi nu varit sjuka i snart 1 månad, Började med jag och barnen åkte dit i feber och förkylning. Barnen fortsatte det hela med att få hosta.
    Tösen hostar så hon spyr och äter knappt och vi har varit hos läkaren med henne ett antal gånger nu men dem kan inget göra för dem vill inte ge hostdämpande till barn under 2.
    Sonen har fått andningssvårigheter och vi har nu varit inne två dagar hos läkaren så han fått andats in medicin och vi ska in i morgon igen eftersom det inte släpper. Vi får svar idag eller i morgon om det är RS.. annars vet dem inte vad det är men det pratas om förkylningsastma.

• LNE
    Linapina skrev 2012-03-06 19:44:40 följande:
    Fy, det låter inte alls kul. :( Här har vi också varit sjuka, och det går runt, runt, runt. Jag har varit sjuk varannan vecka sedan nyår - på riktigt! Blir galen snart! Som tur är så har det "bara" varit förkylningar och feber här hos oss, inget större.

Min son fick förkylningsastma förra året, när han var 9-10 månader. Innan de visste vad det var så fick han Bricanyl utskrivet. Så konstigt att din dotter inte får det! att det ska vara så olika överallt. Rådet vi fick innan vi fick Bricanyl var att ge varm saft(!)har du provat det? Vi tyckte att det lindrade litegrann iaf, och han ville ju dricka om det var saft hellre än vatten på natten.

Hoppas att de blir bättre snart och att ni får reda på vad det är och får medicin.
    Hennes hosta har blivit bättre nu bara över natten, ingen spya på två dagar så vi säger "tjoho". Vår dotter ratar saft :/ hon är ingen sockerunge utan ratar saft/festis/juice osv. inget vi gråter floder över för det är bara bra att hon inte tycker om dessa saker men det är ändå frustrerande när det faktiskt kan hjälpa henne. 
    Sonen går nu på bricanyl och han låter även han bättre nu efter senaste inandningen av medicin så vi håller nu tummarna att det ska vända!
  • LNE
    Jose skrev 2012-03-08 23:10:58 följande:
    Hej hej!

Jag har lite frågor till er som redan har era "tätingar" här!:)

1)Hur var er andra förlossning jämförelsevis med första?

2)Vad har ni för någon skötväska som är riktigt bra och rymlig?  ( Nej Stadiums är inte bra för oss;) )

Min första förlossning var snabb (alldeles för snabb) och väldigt intensiv. Det verkar som att de räknar med att min andra kommer vara liknande och därför måste jag åka in så fort som jag känner minsta lilla, typ. Jag är lite nervös - det var jag inte inför första...
    Min första förlossning startade med att vattnet gick och jag fick värkar direkt, tösen kom 4½ timma senare.
    Andra förlossningen så tvingade jag läkaren att ge mig en igångsättning i och med att det gick så fort och jag var livrädd att det skulle gå fortare och jag inte skulle hinna in. Denna rädsla fick mig att få jättedåligt från vecka 20 redan!
    Efter aurorasamtal som inte ledde någonstans så ringde jag in till antenntalen och bara grät  och jag fick efter ett samtal med en läkare en igångsättning 38+5.
    Jag var öppen 3 cm när jag kom in för igångsättningen och dem tog hål på hinnorna med en gång och värkarna började direkt precis som med tösen! men sonen hade ännu mer bråttom och kom 1 timma och 50 minuter efter att dem gjorde hål på hinnorna.
    Du kan läsa om den här:  http://frubrunett.blogg.se/category/forlossningsberattelser.html

Har ingen skötväska jag kan rekommendera, vi har just nu sidoväska från phil and teds men jag är inte nöjd med den så jag söker just nu en ny!
  • LNE

tjoho sonen krålar sig fram nu på golvet!
    han var 3 månader snabbare än sin storasyster som var ca 11 månader när hon kråla för första gången! Men hon sprang sedan vid 14 månader :)

• LNE
    GrönaDruvan skrev 2012-04-11 12:15:12 följande:
    Hej allesammans! Längesen jag var inne här nu... Hur mår ni alla? Här är det bra! Allt flyter på fint och äldsta sonen måste slått i huvudet,för han har blivit så stor helt plötsligt!! Inte alls lika trotsig och väldigt snäll.. Vad hände? Hoppas det håller i sig! Vad härligt det låter med Turkiet resa!! Vi har bokat resa till turkiet 29 aug. Lite nervöst att flyga med barnen när man är väldigt flygrädd själv.... Försöker koppla bort resan just nu, för annars tar det för mycket energi av mig. För er som läst tråden från start, så vet ju ni att jag mått dåligt över min mammamage! Jag har nu vunnit en tävling här på familjeliv där jag får en 8 veckor lång coaching av en träningsexpert! Det kommer en tråd om detta och hade varit kul om ni följde den! Det kommer komma tips för andra som också kämpar med sin mage!
    Grattis till att du vann tävlingen! en tråd för mig då jag har en enorm mammamage just nu.

Här är vi fortf. dåliga... varit i nu 2 månader.
    Sonen har antagligen fått förkylningsastma som bieffekt av RS viruset och ska nu ha inhalation 2 gånger per dag i 2 år....
    Dottern hostar fortf. så hon spyr och har nu fått hint om att även detta kan vara förkylningsastma så på fredag ska vi till läkaren med båda barnen. Vill ha en annans läkare åsikt om allt för den mottagningen vi tillhör har jag hört sätter förkylningsastma som diagnos utan att riktigt göra en utredning av det. 
  • LNE

Hej tjejer!
    Fullt upp här hemma därför har hag varit dålig på att skriva

Min äldsta fyller 2 på söndag :) vilket menas att det bara är 2 månader kvar till lillen blir 1 år!
    Min son på nu snart 10 månader har redan börjat släppa taget och ta några steg så han är väldigt framåt... har både för och nackdelar hehe Han har inte riktigt balansen som han tror han har så det blir några dejter med golvet....
    Plus att det är ett evig spring här hemma nu efter barnen då lillebror har sin storasyster som idol och är efter henne som en igel! Hon skriker i höga  skyn när han kommer i närheten eftersom han alltid tar hennes mat eller nyper henne...

Så ja fullt upp :D 

• LNE

Råd tjejer! är så ledsen på alla!
    Jag vill så gärna ha en 3:a! men är kluven om jag vill ha en nu eller vänta! Känns som det är likabra att köra nu när man ändå är inne i det! dvs vakna nätter, blöjor osv osv

Gick ut med igår på skoj att om Mirka (familjen annorlunda) nu ska få en 12:e så vill jag ha 3:e! och många gick emot mig! svärmor och många vänner.
    Dem ansåg att det inte var smart ide för att jag har fick en gravidtetsdepression som gick över till förlossningsdepression och för att vi har haft det så tufft nu med alla sjukdomar, astma osv... så dem anser att det är själviskt att skaffa en 3 och att jag inte kommer klara det.
    Känner mig jätteosäker nu i min roll som mamma, tycker folk att jag är en dålig mamma för att jag hade förlossningsdepression och gick ut ärligt med hur jag mådde...

Jag ser det som att en trea i vår inte kommer bli lika jobbigt för barnen ska börja dagis till hösten nästa år, nu har jag båda hemma så tro fan att det är tufft! Barnen är 2 år och 10 månader 

Vad tycker ni? vänta eller köra? 

• LNE

chansen att drabbas av förlossningsdepression med kommande barn har jag ingen aning om hur hög den är.
    trodde aldrig en sådan sak skulle hända mig men det sa pang i vecka 20 och jag mådde piss!
    Men mycket var för att MVC och Aurora inte tog mig förlossningsrädsla på allvar så jag fick kämpa som bara den för en igångsttning! Ringde tillsist in till dem och grät hysteriskt för jag orkade inte mera och då var jag helt plötsligt välkommen in och blev igångsatt 2 dagar därefter.
    Därefter blev inte förlossningen som planerad utan till min fasa blev det op. för mig och väl hemma fick sonen kolik och skrek som en stucken gris jag vet inte hur länge (inget minne av hans 4 första månader).

Så hur ska jag veta om detta händer mig igen?

Jag känner att blir det en 3:a så blir det vårt sista barn! så varför inte nu då när jag ändå ska vara hemma 1 år till och sen får barnen dagisplats.
    Jag har inget jobb att gå tillbaka till utan kommer stå arbetslös.

• LNE

Hej tjejer!
    har inte varit aktiv nu på ett tag men sjukdomar bara fortsätter att komma till oss
    sonen fick ju som sagt astma efter rs-viruset i februari och har haft väldiga problem med den nu från och till.

För två veckor sedan så vaknade han mitt i natten och illvrålade och skrek i 4 timmar! när jag tillslut tog av han pyjamsen så fann jag nässelutslag över hela honom vilket bara blev värre och värre så vi fick åka in till akuten.
    Allergi mot något och det blev vårt jobb att hitta vad han vad var allergisk mot så läkarna fick ett hum om vad dem ska testa han mot.

efter mycket testande och uteslutande så har vi nu kommit in på rätt spår! sädeslagsallergi! främst havre! 
    så nu väntar vi på pricktest för att se om det finns andra saker som han också är allergisk mot.

Känner att det måste räcka nu för min lilla pojk :( så synd om honom!!

Annars så har vi också planer för en nr 3 och ältester är inskaffade Skrattande

• LNE
    Ronjas mamma skrev 2012-07-31 07:26:15 följande:
    LNE hur går det med den lilla killen har han fått det bättre och har ni fått fler svar på testerna?

Tilj saknar dig, är alt ok. Gläder os til att höra om de nya kycklingarna.

Idag regnar det här men vi ska försöka komma in till en koncert i eftermiddag inne i KBH.
    fick ett brev igår vilket jag trodde var tiden för pricktestet men neeej då. "hej vi har mottagit er remiss och återkommer med en tid inom 3 månader" SUCK!

men inga utslag så länge vi håller oss ifrån sädeslag! 
Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)