Inlägg från: Linapina |Visa alla inlägg
  • Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Kramig skrev 2011-09-28 13:08:51 följande:
    Hejsan. Tittar in här med en fråga till er mammor om det går bra. Har en liten kille på 8 månad och väntar nr 2 är i v 17. Får blandade reaktioner från vänner och folk. Får ofta höra att jag inte kommer att hinna njuta av sonen jag har, kommer att missa massor i bådas uppväxt. Det kommer att vara ca 13-14 månader dem i mellan.

Vilka reaktioner fick ni andra vid er andra graviditet och måste jag försvara mitt val att ha tätt mellan barnen hela tiden.

Kramizzar till er alla.    
    Hej!

Jag fick inga direkt negativa reaktioner när jag var gravid. Det var mer "oj, det var snabbt jobbat".

Nu känner jag att jag ibland får försvara att jag satt min största på dagis. Men han är 1½ och väldigt aktiv så jag tror att han mår bra av att vara på dagis och springa av sig lite. Och om han inte blivit storebror så hade jag ju börjat jobba nu och han hade fått gå heltid på dagis. Nu är det ju bara 15 tim/vecka.

Sen så har jag ju inget att jämföra med, och min lilla är ju bara två månader, men ibland så tänker jag att det hade varit skönt att ha lite längre emellan dem. Men det är ju nu när båda behöver mig så mycket, jag tror att det blir lättare och lättare ju äldre dem blir. Storebror börjar ju redan klara sig lite bättre själv, så det är redan lättare nu än för två månader sedan.

Jag har så lätt för att stressa upp mig, men när jag lyckas med att inte göra det så känns allt mycket bättre. Så mitt råd är - ta det lugnt! :)

Kram!            
  • Linapina
    Krake skrev 2011-09-29 15:09:08 följande:
    Tack för pepp, Linapina! Skönt att höra att du upplevde det som lättare när tvåan väl var ute. Jag minns det också som att min rörlighet var tillbaka i princip med en gång efter förlossningen. Ser fram emot det...

Hur det blir med jobb, vem som ska vara hemma och när, vet vi inte än. Jag är i jobbsökartagen men det är ju inte helt lätt med magen i vädret. Med sonen byttes vi om lite hipp som happ, en vecka han, två veckor jag, två veckor han, osv osv. Jag hoppas att få ett jobb med tillträde någon gång under våren (att börja innan BF känns kört nu) och då får han förstås vara hemma.

Kramig, jag brukar säga att "det finns fördelar och nackdelar med båda dera, jag kan klart förstå om man väljer att ha längre emellan men för min del passar det här bättre." Så brukar jag hänvisa till att det i min familj är fem år mellan varje barn och att jag tyckte det var och är tråkigt.
    Vad skönt att kunna turas om så! Jag blev arbetslös i vecka 25 med första barnet, så det blev jag som gick hemma eftersom jag inte hade något jobb att gå tillbaka till. Jobbade lite extra från att min son var 6 månader, men där slutade jag nu i maj. Nu har min sambo precis fått nytt jobb, men det är lite svajjigt på det företaget, så det är flera som bara jobbat i några dagar och sedan fått gå. Så vi får se om han blir kvar eller inte. Annars tror jag nog att han hemskt gärna vill gå hemma med, det hade ju varit perfekt om man kunnat dela. 

Nu har min gosse varit lite "besvärlig" det sista (eller så är det jag som inte har så mkt tålamod). Han är väldigt trotsig, slänger sig bakåt när han inte får som han vill, kastar mat, slåss, sparkas, bits, åh jag blir tokig!

Men så imorse när han vaknade så fick jag två(!) pussar! Åh, vad glad jag blev. Annars brukar det bara vara hans pappa och lillasyster som får pussar. (kanske för att jag tjatar "Kan mamma få en puss") Glad

Sen flöt morgonen på bra, och nu har jag lämnat honom på dagis. Ska nog passa på att greja lite här hemma nu när lillan sover med.

Hur går det för er andra?                
  • Linapina

Hej på er alla!

Har inte skrivit här på ett tag, har känt mig allmänt nere och vet inte om jag fått någon slags förlossningsdepression. Genom BVC har jag nu fått kontakt med en psykolog som jag går till. Uppepå detta så dog en familjemedlem plötsligt för en vecka sedan.

Hur går det för er andra? 

Jag funderar lite på hur ni andra gör när ni ska lämna den största på dagis när det regnar? Jag tycker att det är ganska kämpigt när man ska ha med babyskyddet, det regnar på bebis, och min största vägrar att gå. Nån som har tips på hur man löser det smidigt?

Och sen det här med vagn... vi har en Britax B-dual som vi är väldigt nöjda med. Men nu när lillan börjat rulla till mage så står det i bruklsanvisningen att man inte ska använda mjukliften. Men det är ju för tidigt för henne att sitta. Hur gör man då? Hur gör ni, och hur funkar det med era vagnar?

Kram på er!               

• Linapina
    Krake skrev 2011-10-24 19:12:54 följande:
    Linapina, det finns ju babyskydd med suflett. Vet inte vilken modell du har, men kolla om det inte finns en suflett att köpa till! Annars kanske man kan fixa nåt liknande själv. MaxiCosi-sufletten är ju typ ett tyg spänt mellan huvudänden på skyddet och handtaget. Lite gaffa och en plastpåse...

Att hon inte ska ligga i mjukliften när hon kan rulla, det är ju ingen fara om du bara ska ut och gå för då ser du ju om hon vänder sig. Det är väl mer om hon ska ligga och sova och du inte kollar vagnen hela tiden... 

Ja, vi har suflett på vårat babyskydd med. Men det blir så konstigt när man bär det, för då åker liksom sufletten tillbaka... haha, får nog bli plastpåse och tejp då. Skrattande

Ah, ok! Nä, hon ligger bara där när vi är ute och går, så då borde det vara lugnt!  
  • Linapina

Kul att det är fler som hänger på så att vi kan hjälpa och stötta varann! Solig

• Linapina

Idag fyller mina små skruttar 3 och 19 månader! Hjärta

Tänkte att vi kunde göra en lista på oss som är här, så att man har lite mer koll. :)

Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726

Ni behöver inte skriva namn om ni inte vill såklart. :)          

• Linapina
    Ronjas mamma skrev 2011-10-27 06:08:04 följande:
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726 
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622

Puha Carlhammar vet hur det känns har inte helt fått koll på rutinerna här hemma heller och då har vi ändå haft E i 4 månader och du har tättare mellan barnen
    Hur har ni andra det med små har ni dem hemma eller på förskola? Alla våra tre är hemma fram till december så är planen att äldsta tjejen börjar i förskola.

Ja, här börjar väl rutinerna funka ganska bra, men ganska ofta är det kaos med. Skrattande

Min äldsta går på dagis, 15timmar/vecka. Fast jag har fått utöka det med två timmar extra varje dag eftersom jag mått så pissigt. Fick jättedåligt samvete för att jag skulle lämna bort honom extra nu, men jag får bara släppa det. Bättre att han har roligt på dagis och att jag kan få lite mer avlastning så att jag mår bättre - så blir jag en bättre mamma. Men det funkar jättebra med dagis. Nu när jag frågar Edvin om vi ska åka till dagis så säger han "Ja!" och stäcker upp ena armen i luften. :)

• Linapina
    GrönaDruvan skrev 2011-10-27 06:23:01 följande:
    Hej alla.. Har 15,5 mån mellan mina pojkar. Nu är yngsta snart 1,5 år,men det har varit den tuffaste tiden i hela mitt liv. Har nog åldrats 20 år på denna tiden. Köpte hus i när äldsta sonen var 6 mån och har renoverar under tiden. Vårat förhållande har kraschat totalt och just nu kan vi knappt se varandra utan att börja bråka. Man trodde allt skulle bli så ljuvligt, men istället sitter man här och gråter varje dag.
    Men du... vad tråkigt! Kan ni stanna upp med renoveringen ett tag? Kan ni kanske gå och prata med nån? Göra nånting bara du och din kille? Jobbar du eller är du hemma?

Men jag känner absolut igen mig i det du skriver. Vi har också bråkat en del det sista, tror att det mest är att vi är så trötta och att tiden inte räcker till till allt man vill göra.
  • Linapina
    Superbia skrev 2011-10-27 12:44:21 följande:
    Här är en till med tätt mellan barnen; tvillingkillar på 2 år och en lillebror på 5 månader. De stora killarna var 19 månader när de fick sin lillebror. Det var absolut inte enligt planerna, men jag är glad ändå Skrattande Hoppas även på att det blir en fyra framöver här någon gång.

Välkommen! Har sett dig förut här på fl, måste bara fråga: Har du jobbat på Göfab Tian en gång för läääängesen? :)

Vad tycker killarna om att vara storebröder då? Blev det mindre svartsjuka eftersom de aldrig varit ensamma om uppmärksamheten?    
  • Linapina
    GrönaDruvan skrev 2011-10-27 12:42:35 följande:
    Vi har stannat upp så gott som. Vi renoverade nästan hela huset första halvåret och gör nu bara lite då och lite då...
    Vi har gått (går) på familjerådgivning, och det funkade väl ok, men nu är det dåligt igen.
    Vi jobbar båda två nu. Jag började i aug. Känns inte som vi tycker någonting är kul längre. Alltså att vi tycker om olika saker, och därför gör vi nästan aldrig nåt ihop. Vi är typ bara hemma. Jag är mycket mer social än vad han är, och saknar den biten. Visst går jag ut och jag träffar vänner, men jag saknar att göra sociala saker med honom. 

Jag ser snart ingen annan utväg än att skiljas, och då står man här med två barn och har splittrat familjen.

Visst är tiden ett problem. Jag hatar tid. Varför kan man bara inte få göra allt man vill utan att känna sig ständigt stressad och uppjagad?

Nä, såhär skulle inte livet bli. Jag skulle ju vara så lycklig, jag som längtade så länge efter en familj...
    Jag trodde också att man blev så himla lycklig när man fick barn. Alltså självklart är jag lycklig över mina barn, men jag kunde inte tro att det ibland skulle kännas så tråkigt och jobbigt och ledsamt. 

Har inget bra svar på hur ni ska göra...  Ibland är det ju nödvändigt att skiljas med. Jag är väldigt glad att mina föräldrar skilde sig en gång i tiden. Det låter ju ändå som att ni försökt att jobba på relationen... Hoppas att det löser sig på bästa möjliga sätt!   
Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)