Inlägg från: tilj75 |Visa alla inlägg
  • tilj75

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Ronjas, jo, man får sälja på hobbynivå, upp till en viss summa, det som är gjort i icke godkänt kök. Har inte kollat upp vilken summa det är ännu. Tror inte jag kommer att sälja för fantastiska summor i en by med 600 invånare =)

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • tilj75

Madde, vilka underbara bilder.

Ronjas, tack, jag skulle bli glad om jag fick sälja till dig =)
    Roligt att du lagt in gurka, det ska jag med om jag har tid nån dag. Kämpar med veden. Blä.

Vinterkläder ja, blä, snart är det dags, vi hade frost förra veckan, men det kan inte ha varit så mycket, mina gurkor har klarat sig än så länge. Köpte fleecefodrade regnställ och fodrade gummistövlar igår. Bara fem grader i morse men arton nu.

• tilj75

MiniMillan, oj så jobbigt det låter. Ibland önskar jag att jag hade en dos extra tålamod att plocka fram när det verkligen behövs. Liggandes i frysen eller nåt =)
    Mitt tålamod är inte så bra just nu och stubinen är vääääldigt kort. Och ungarna bara slåss, en retas tills en annan slåss. Heeeela tiden. Jonte kastade ett vedträ på Jack tidigare idag. Inte så värst kul.

Vattkoppor. Trodde Jack hade haft vattkoppor. Trodde fel. Hela ungen är prickig och det ploppar upp fler hela tiden. Idag har de dykt upp i ansiktet och på öronen. Så det dröjer väl inte så länge innan de andra får det. Alla tips mottages tacksamt!

Tim Och Kevin har slutat med napp. Maken hämtade på dagis i torsdags och då kom inte napparna med hem och så hittade jag inga här hemma (fast det finns säkert hundra) och jag är så trött på napptjatet, de skulle ha napp hela tiden och gnällde så fort de inte hade dem i munnen. Jag fick nog och sa att tandfen kommit och tagit alla nappar och att de är stora killar nu. De har ett papper med ringar där de kryssar varje dag och när de kryssat fem dagar (imorgon) så får de en stor godis. Kanske inte det bästa för tänderna, men det som lockar mest. De säger väl några gånger om dan att de inte alls är stora killar men annars går det väldigt bra. Så himla skönt. Inga nappar. Och inga blöjor.

Jag är äntligen klar med veden (bara lite kvar som jag tänkte ta nån annan gång) och kan koncentrera mig på att röja i förrådet där nya hönshuset ska vara. Men nu kommer ju killarna vara hemma från dagis några veckor så det kommer ju inte gå så fort framåt. Jag vill att det ska vara klart nu!

• tilj75

Ja, det berömda dåliga samvetet. Försök strunta i det och tänk på att du faktiskt är en supermamma till dina barn!!!!! Trots fel och brister. Och alla tappar tålamodet ibland. När man dessutom är stor som ett hus och knappt orkar röra sig en millimeter så blir ju inte tålamodet bättre. Det går över.

• tilj75

Tänk vad ett nystan matttrasor kan roa. Pojkarna fiskar och klättrar i berg och fångar krokodiler, drar bilar och jag vet inte allt.
    Jag klädde om alla stolar igår. Kom äntligen iväg för att köpa ett tyg, hittade en jättefin textilvaxduk. Så nu kan jag torka av stolarna. De blir ju så himla fläckiga på en gång så jag hoppas det håller lite bättre nu. Det förra tyget satte jag dit i våras och det var så smutsigt att jag skämdes om det kom nån hit.
    Försöker städa. Tråkigt. Finns så mycket annat jag vill göra.
    Men ungarna är gnälliga. Bara Jack än så länge som har prickar men det är väl på väg på de andra antar jag.

Syrran fick en liten pojk igår =) =) =) =)
    Hon hade planerat snitt den nittonde men åkte in igår med värkar så de plockade ut honom. Skönt att inte förlossningen hann starta. Hon har fött vaginalt tre gånger men både hon och barnet höll på att stryka med sist så läkarna sa att hon inte får föda vaginalt igen. Tre veckor tidig men ändå 4.5 kg. Stor kille. Såååå lättad att allt gick bra den här gången.
    Kram syrran om du läser detta =)

Nä nu ska jag ta tag i mitt smutsiga hem. Eller hälla upp en kopp kaffe till =)

• tilj75

Jose, oj, det låter jobbigt. Försök att välja dina strider och hoppa över sånt som inte är nödvändigt. Man kan släppa på principer och tillåta lite extra när humöret är kort. Försök att vila när du kan. Passa inte på att komma ikapp med tvätt och städ utan prioritera att komma ikapp med sömn.
    Hur gammal är stora? Tänkte om vi kan komma på lite aktiviteter som kanske underlättar. Här är det dega med lera som gäller. Playdoo, jättelätt att göra själv.
    Tänk positivt. Det är en fas som snart är över. Du fixar det!

• tilj75

Välkommen Elwen.

Vi blev just en till i hushållet. Makens 21-åriga son flyttade hem igen, tur att vi har många rum =)

• tilj75

Nja, nån avlastning blir det nog inte tal om tyvärr, han kommer att ha 1½ timmes resväg enkel väg och gymar varje dag så han kommer inte vara hemma så mycket. Men förhoppningsvis kommer han väl vara hemma lite på helgerna så vi kan få lite hjälp med sånt som kan bli problem här hemma eftersom jag försöker undvika tunga lyft och maken med sitt diskbråck. Stark är han =)
    Dottern däremot hjälper till med barnen, hon hjälper hellre till med småkillarna än gör andra saker här hemma så hon har inga hushållssysslor som är "hennes" utan hon hjälper till med nattningen när hon är hemma.

• tilj75

Elwen, det är nog många som både tycker och tänker om oss och våra barn men de flesta törs nog inte säga nåt direkt till mig. Alla har olika förutsättningar och alla är olika. Jag vill ha mina barn tätt, jag har valt det själv. De kommer alltid att ha nån att leka med och behöver inte aktiveras av mig el maken och inget "tvång" att åka iväg för att träffa kompisar. Det är väl den sista nu som blir lite på efterkälken, tvillingarna kommer ju att vara tre år och tre månader när bebbe kommer, 17 och 15 månader mellan de andra.
    Att du vill ha dina barn hemma och inte på dagis är väl din ensak och ingen annan som ska lägga näsan i blöt. Mina tvillingar har precis börjat dagis och alla går 15 timmar i veckan, det funkar bra för oss, jag vill att de ska träffa andra barn och andra vuxna. Fast just nu är vi hemma med prickar. Fast fortfarande bara Jack som har prickar. Det är säkert många som har åsikter om att jag har mina på dagis och går hemma och "latar" mig.

Jose, ska försöka hitta på lite bra hemmaaktiviteter =)

• tilj75

Vet inte om ni har godistokiga ungar som jag, men om ni har det så har jag ett tips. Jag brukar köpa "sockerflingor" alltså cheerios eller chokladpuffar eller honungspuffar eller vad som råkar vara på extrapris. Vi äter inte det till frukost för jag tycker det är för sött, men på lördagarna serveras flingor i en kopp som lördagsgodis/mellis, ungarna blir överlyckliga =)

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)