• Zirup

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Tack.

Jamen precis, man kan ju ha en standardrepertoar med mat som funkar i nödfall, själv tycker jag att dom där frysta pannkakorna från affären inte är så dumma- bara att tina i mikron. Av någon anledning går soppa väldigt bra här, har t.ex. världens enklaste ärtsoppa som barnen själva önskade som nyårsmat när de fick välja. Hojta om det låter intressant för nån. Korv med bröd är inte så himla dumt heller, när vi skall på utflykt brukar jag lägga korvar och kokande vatten i en termos och ta med, de är färdiga att äta när vi plockar fram dem. Det går ju säkert att göra i kastrull också, bara lägga ner några frysta korvar och hälla vatten från vatten kokaren. Snabbmat när det är som snabbast.  

Dammsuga gör jag numera på morgonen direkt efter frukost för det har liksom blivit den stunden som tjejerna leker bäst utan att jag behöver övervaka dem. Tvätta kan jag göra lite när som helst, däremot kan det krisa lite när vi skall hänga upp den. Det brukar jag lösa genom att  de får försöka leta fram sina egna kläder i tvättpåsen och räcka till mig. Då är de lite lagom engagerade och upptagna. Visst, jag har ju lite äldre barn, men kanske kan man sätta en liten knatte i babysittern framför tvättlinan eller nått medans storasyskonet får vara med och gissa vems strumpa det är eller liknande? 

• Zirup

Jose, när mina små var i dinas ålder så var det enda som funkade (för att tajma sömnen) att gå ut. Min stora var nämligen en fullkomlig vilde som fick för sig att hoppa studsmatta när jag skulle amma, sprang och satte på spisen, stod och klättrade i byxbenet... alltså jag hade ingen som helst möjlighet att dämpa henne när jag behövde hålla lite lugn och ro för att lillasyster behövde sova. Jag gick. Jag gick och jag gick och jag gick. När lillasyster var väldigt liten klädde jag på oss och gick ut, kanske 5-6 gånger om dagen. Hon sov då bara omkring någon halvtimme och behövde i gengäld sova ofta. Storasyster kunde då ränna omkring fritt utomhus och jag kom efter med vagnen, när syrran somnat kunde vi vara på någon lekplats ett tag tills hon vaknade. Alltså, jag minns fortfarande den här tiden med skräckblandad förtjusning som ett exempel på hur man överlever och gör vad man måste... det var höst och regn och rusk och vi drog alltså på oss allt 5-6 gånger om dagen! Fruktansvärt tröttsamt! Nå, överlevnadstips om allt annat kniper kanske.

Nu åker vi till landet igen några dagar. Må så gott alla mammor!

• Zirup

Hej mammor! Nu är vi tillbaka hemma igen från landet. Även om vi inte haft sol har vi badat nån gång och grillat och ätit glass och semesterkänslan sitter i! Har också shoppat två par snygga höstskor till mig själv, det är jag väl värd, tycker ni inte?

Vi fick en påse plommon av grannarna här förrut och jag har stått och gjort plommonsylt. Den brände vid i botten men jag lyckades få av så att sylten ovanför inte tog smak, gud vad gott det är med plommonsylt! Hade vi bara haft en större tomt än typ 4 kvadratmeter hade jag absolut skaffat  ett träd! Alla ungarna är i säng och jag tänkte stoppa in en ljudbok i örat och ta en motionspromenad, det tycker jag att jag är värd.

Jo just det, Freja är torr dagtid nu! Har bett om att få senarelägga förskolestarten en vecka för att bättra på marginalen ytterligare, hon säger till 9 gånger av 10 men behöver fortfarande en del hjälp. Jag hoppas att vi skall kunna lägga undan dagblöjorna en gång för alla!

Vår dubbelvagn var bra att köra i snön men med tre små vete tusan. Hur gammal är den äldsta? Freja går ju själv nu, mest hela tiden, och hon är ju egentligen bara dryga 2, snart 2.5... Är det långa streckor det handlar om? Vi har ju en singelvagn nu men när det har krisat, typ när det varit riktigt bråttom till buss eller så, så får lillasyster sitta i knät och så springer jag och låter som en polisbil eller ambulans eller nått... det funkar även om man känner sig som en idiot.

Aanja, det är mycket, mycket lättare nu, du ANAR inte! Och jag kommer aldrig, aldrig bli så förmäten att jag glömmer bort hur himla tufft det var den första tiden- de första åren. Min fulla respekt till er, hoppas att jag kan förmedla lite hopp om framtiden till er för det saknade jag någon som gjorde till mig.

• Zirup

Tack!

Åh, härligt med fler morsor som syltar och saftar... det är lite präktighetsstämpel på det men det är så himla gott tycker jag! Matkällare låter nice!

• Zirup

Haha, ja sant, den fördomen har jag också. Och här räknar jag med att det kommer bli ockuperade toaletter, smällande i dörrarna, skrikande fula ord och annat... jag vet inte vilket som är värst.

• Zirup

Vad många det var som var "präktiga" då, underbart! Har varit en sväng på stan idag, vi hade tänkt gå på Villervallaoutleten men var en timme tidiga så vi gick på Myrorna istället. Hittade ett barnspel för 15 kronor som vi köpte. Lilla snigel, hette det. Det har vi spelat här när vi kom hem. Vi hittade inget på outleten och överraskades av en hemsk regnskur så vi var fullkomligt sjöblöta där ett tag. Kröp in på ett café och värmde oss med linssoppa. Roligt ändå att kunna göra något tillsammans.

Ronja: hur gammal är hon?

• Zirup

AAEV: du får ha nedräkning till alla är i säng, förhoppningsvis är de det nu...

Ronja: vad roligt, både med tågbanan och med den nya lekplatsen! Bra att det funkade alltsammans! Min stora, Tilde, fyller fyra om några veckor. Hon har gått på förskola 15 timmar/vecka sen hon var 2 men eftersom de båda skall börja på en ny förskola nu efter sommaren så har jag hållit henne hemma nu sen juni. Jag ville att det skulle vara en ordentlig paus mellan de båda förskolorna liksom. Egentligen börjar de på tisdag men jag har mailat och bett om att få skjuta på starten en vecka till, för att ge yngsta tjejen lite mer tid att öva sig utan blöja. Hade varit så himla skönt om vi slapp den, att inte behöva gå "tillbaka" till blöja nu när hon varit utan ett par dagar.

• Zirup

Ronja: det stämmer, det var inte så länge sen jag beklagade mig över att det inte funkade så himla bra med potträningen... men sen testade jag utan blöjor och trosor och på den vägen har det gått. Helt bar på underkroppen funkar klockrent men så fort hon har fått på sig trosor så har det väl påmint för mycket om blöjor och då har det gått sämre. Senaste dagarna har vi dock övat med både trosor och byxor och det har gått vägen. Nu önskar jag dock att vi får en vecka till innan hon börjar dagis, för att liksom befästa kunskapen.

Det där som du säger, att din dotter inte alls är medveten innan kisset kommer, så var det ju även för min stora när vi provade innan hon var redo. För mig var det, tja lite lättnad över det. Typ "Det här har inget alls med övning att göra, jag kommer ALDRIG att kunna styra upp det här i dagsläget" och så släppte vi det. Ett halvår senare sa hon "Nu vill jag kissa på pottan" bara sådär. Och så gjorde hon det. Och var torr från första dagen. Dessa kontraster!

• Zirup

Vilket underbart i-landsproblem att ha en massa squash att ta hand om. tilj! Önskar att det var samma här men har försökt i två år och det stannar vid blommor... tror  sniglarna tar dem.

Har inte visat mig på ett tag, svärmor har varit och hälsat på och jag har inte kunnat med att sitta framför datorn- Håller på att surfa runt på bröllopssidor och har faktiskt ganska roligt. "Vår" festlokal gick i stöpen... den var bokad fram till oktober förra året så det blir till att tänka om. Kanske blir det en tur ut på landet imorgon och kika på två hembygdsgårdar som är i närheten av kyrkan.  Har fallit lite för den här klänningen, vad tycker ni om den?

• Zirup

Jag tyckte så, den är typ två år gammal så den går nog att hitta till ett överkomligt pris också. Om den går att hitta alls, vet inte hur snabbt saker bli omoderna i bröllopssvängen.

Ronja: skönt att det är borta nu då, hade lite molvärk efter att dom satt in min spiral och jag gissar att det blir någon liknande effekt när den en gång tas ut.

tilj: tycker ändå det låter underbart. Vi har mycket vinbär och hallon på mina föräldrars land men grönsaker blev det inga, mördarsniglarna tog allt. Min pappa funderar på att köpa en elektrisk klippare till nästa år, han har hört att de är effektiva på sniglarna som på gräset.

• Zirup

Jag har också pallar här men är det inte mördarsniglar så är det vildharar som är här och betar... har knappt fått några morötter eller rädisor alls i år och vi har ändå satt i flera omgångar. Borde kanske täcka pallarna med en filt nattetid men orka!

Vi börjar vår inskolning på tisdag. Skall vara där klockan 10 första dagen men jag vet inte exakt vilka tider de kommer ha sen, jag kommer jobba lite schemaliknande och vissa dagar blir nog långa medans de kommer vara hemma med mig helt andra dagar....

• Zirup

Tack. Vi har varit på förskolan, första dagen av inskolningen idag. Var bara två timmar men det gick jättebra. Båda barnen tog för sig, lekte, och släppte mig nästan helt och hållet. Tilde sökte upp mig efter att nått barn hade skvätt vatten på henne men inget annat typ. Imorgon skall vi vara längre.

Vad är det för tarmsjukdom, Madde? Crohns? IBS?

Mixolan, vi har inte haft våningssäng men däremot har tjejerna sovit skavfötters när vi sovit borta. Det har funkat bra. Kan det vara något?

• Zirup

Nä, det är inte mitt förstahandsalternativ heller...   sista dagarna på semestern fick Tilde somna i vår säng och sen bar vi över henne... det var rena kriget innan dess!

• Zirup

Jag har också haft mycket förvärkar med mina men båda gångerna har barnmorskorna (olika) sagt att det var så himla normalt och inget jag skulle tänka över. Första förlossningen gick snabbt, andra gick JÄTTESNABBT. Jag tror personligen att de där ofarliga förvärkarna gjorde mycket av jobbet men eftersom man aldrig kollade upp dom så finns det ingen dokumentation som kan styrka detta. Kommer kräva extrakontroller om jag någon gång blir gravid med en trea för risken är överhängande att ungen bara "rinner ut" när jag minst anar det.

• Zirup

Visar lite livstecken, tänker på er, Ronja. Skönt att ni kan utesluta en del iallafall...

Inskolningen går framåt, idag lämnade jag ungarna på dagis ett par timmar och åkte till jobbet och visade upp mig. Handlade sedan en födelsedagspresent, min stora fyller 4 år imorgon. Nu skall jag slå in presenter och sen är jag nog redo för sängen... har varit så himla trött senaste dagarna....

• Zirup

Madde vilka vackra bilder! Så härligt! Drömmer om att själv resa men det blir väl först nästa år!

tilj: jag tycker det låter som en jättebra affärsidé... ja kanske mer som hobbysysselsättning än nått man blir rik på men jag gillar smådrift, jag skulle också köpa.

Är jättetrött, nu börjar det spännande livet med att båda föräldrarna skall arbeta och barnen skall till förskolan. Var en heldag i Stockholm igår och nu vankas en kurs i två dagar. Jättespännande, men shit vilket pussel att hämta och lämna och allt annat man behöver göra hemma. Tvätta, dammsuga osv. Ja ja. Andra har ju löst det förr.

• Zirup

Oj! Ja för tillfället drömmer jag om att åka på bröllopsresa någon varm, vacker stans. Jag är på det hela med på att det inte är världens lättaste att resa med småbarn men jag hoppas att kunna spara ihop pengar så att vi kan vara borta några veckor när vi väl kommer oss iväg. Thailand? Malaysia? Några anonyma paradisöar söderöver? Jag vet inte, nått i den stilen! Sol, bad, glass, kultur och eeeeeenbart glada, samarbetsvilliga barn! Får man önska sig det i julklapp, tomten?

• Zirup

Jag lider med er, tjejer... gårdagen var ingevidare här. Märkligt nog tycker jag det är mer kaos när vi är två hemma och vi inte har dagen minutiöst planerad. Det var det som hände, utbrott efter utbrott! Idag är jag flexledig och det har funkat super... vi har åkt iväg till Backaplan och handlat en karbinväska- ska flyga med jobbet på söndag. Spännande och inte så lite läskigt. I eftermiddag skall vi åka till badhuset. Just nu leker lillasyster med en stor kartong och storasyster sitter och klipper ut saker ur en reklamtidning. Lugnet har lagt sig. Ungefär 2 minuter tippar jag på.

• Zirup

Jag hade också hört det där med vattkoppor, hade tänkt ha lekträff med någon som hade det för att mina skulle få det överstökat... vi "slapp" dock för de åkte på det ändå. Freja var 10 månader och Tilde var 2 år. Herregud vad sjuka de blev, speciellt minstingen som varken åt, drack eller sov på en veckas tid innan det vände. Var tvungen att ha heltäckande kläder på henne eftersom hon rev sig överallt där hon kom åt, och som hon grät (att hon var trött och hungrig påverkade också så klart). Nä, vattkoppor var ingen hit här men nu har de haft det, det är överstökat. Och när jag låg och grät vid de sömnlösa nätterna var det ändå tur i oturen att det inte var JAG som var orsaken, att jag inte skaffat dem vattkoppor avsiktligt utan att det var slumpen. *ler lite* Jag hoppas att ni kommer lindrigare undan än vad vi gjorde, får jag någon mer knodd så hoppas jag och önskar att den skall vara lite "halvgammal" sådär. Inte spädbarn men heller inte så gammal som i skolåldern. Skönt att det funkar för er iallafall, Tilj!

Och här kommer jag som en gumman i lådan. Har bytt arbetsuppgifter och plötsligt är jag på resande fot mer än jag egentligen hade trott. Sen har jag några dagar hemma, så här, och då hinner jag läsa ikapp. Iallafall när mina terrorister tillåter. Ville bara visa mig och ge en förklaring till min frånvaro. Beror inte på er, bara på situationen som den är. 

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)