Inlägg från: Linnea H |Visa alla inlägg
  • Linnea H

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej,

Får man vara med i tråden? Jag har en 17 månaders hemma (för tidigt född så han är som 15 månader ungefär) och är nu i vecka 30. Så storebror kommer vara ungefär som 1,5 år när lillsyskonet kommer.

Inte alls planerat så tätt, eller egentligen inte alls, trodde inte vi kunde få fler barn (storebror kom till på fjärde IVF efter nästan fem år) så vi skyddade oss inte de få gånger vi lyckades få tid och energi för att få till det. Gissa om det blev en överraskning - en otroligt rolig sådan. Vi är jätteglada och förstår samtidigt att det blir tufft, storebror är ett livligt barn, sover inte så mycket (men är glad ändå), äter fortfarande på nätterna och har fortfarande en del sviter efter att han var för tidigt född och behövde opereras ett par gånger när han var jätteliten. Men jag ser otroligt mycket fram mot att träffa nya bebisen och det ser inte ut som jag kommer föda för tidigt den här gången (går på massa extrakontroller).

Jag vill också säga att jag gillar verkligen den här tråden, ni skriver så bra och jag har lärt mig mycket redan och fått mycket att tänka på    

• Linnea H

Jag är så glad över välkomnandet i tråden och det är roligt och intressant att läsa om hur ni har det, gillade särskilt funderingarna om yttre rymden
    Dagisfunderingarna tar jag till mig, vi har tänkt att storebror ska börja i januari men inte heltid men vi får se hur det blir.
    Jag är på sjukhus för blödningar men det ser bra ut,  troligen lgger min moderkaka lite lågt och det är ingen fara i sig så länge det inte blöder mycket och det verkar ha slutat nu. Däremot kom storebror sju veckor tidigt så det blir lite extra kontroll och det är ju bra. Även om det är bra här hoppas jag verkligen på att få åka hem i morgon, saknar familjen så mycket.

Ha det så bra alla och grattis marsbarn!

• Linnea H

Hej alla,

Här är det bra, har fått komma hem från sjukhuset och mår mycket bra. Fortfarande risk för blödningar och har fått veta att det blir planerat kejsarsnitt i slutet på november. Det känns ok, även om jag hellre ville föda vaginalt. En sak jag oroar mig för är hur jag ska kunna klara mig hemma de första veckorna efter, storebror vill gärna bli buren ibland. Har någon av er gjort kejsarsnitt med nr 2 eller senare? Hur har det gått efteråt?

Zargenta - åh det låter superjobbigt, verkligen flera stressfaktorer på en gång. Jag har inga råd direkt, vill bara säga att ta det lugnt om du kan, härda ut med flytten och gör det så lätt som möjligt för dig.

• Linnea H

Hej alla,
    Jag skrev i tråden för ett tag sen, lillebror beräknad till 8/12, fick vara på sjukhus pga av blödningar och risk för för tidig födsel/akutsnitt. 
    Lillebror kom 18/11, och det gick jättebra. Jag var hemma från sjukhuset, fick värkar och en rejäl blödning så det blev ambulans in till förlossningen men ingen panik och behövde inte snittas. Vi mår bra alla förutom att lillebror är rejält täppt och snuvig. Men ingen feber eller hosta.tack och lov.
    Mannen är hemma totalt tre veckor, sista på föräldraledigheten för storebror, och börjar jobba på måndag. Jag har mer eller mindre panik för hur det ska gå att vara hemma själv, tycker vi har fullt upp hela tiden fast vi är två. Lillebror äter hela tiden, hur ska jag hinna med storebror? Nåja det går väl men ändå...

• Linnea H

Hann inte skriva klart, det jag är orolig för är storebrors mat, han äter dåligt, vi har dietistkontakt för hans vikt och jag känner att jag behöver lägga tid och kraft på det och att vi ska kunna komma hemifrån och göra annat än vara hemma/inne på dagarna. Hur fasen får man på båda kläder och kommer ut när lillebror bajsar mer än 12 gånger per dygn?

Nåja jag har i alla fall fått massor med tips i den här tråden och det är jag glad och tacksam för! 

• Linnea H
    Jose skrev 2012-12-03 20:06:19 följande:

- Och mitt viktigaste tips! LADDA ALLTID KAFFEBRYGGAREN MED MÅNGA KOPPAR KAFFE! FYLL PÅ I EN TERMOS;)
    Tack för listan Jose, det med kaffet är ju förstås nödvändigt . Den rutinen har jag redan satt men det är väl också det enda. 

Och tack för alla andra tips och välkomnanden, den här tråden är jättebra! 
  • Linnea H

Hej och tack för det ni skrev om rutiner, jag ska läsa bättre och tänka lite hur vi gör/hur vi ska göra. 'Måste få lite ordning på dagarna
    Förra veckan var första som mannen jobbade efter att lillebror föddes, det gick ganska bra men fullt upp. Lillebror ammar gärna minst en timme i sträck och då är det lite svårt att sysselsätta storebror. Storebror har varit rejält grinig och vägrat äta men det beror även här på tandsprickning, fyra första kindtänderna på gång samtidigt så igår kväll och idag kör vi med alvedon. , vilket gör att han är på bättre humör.

Oj nu amningsdags igen  

• Linnea H

En fråga; hur gör ni för att "gå ut"? alltså vara ute och leka med de större barnen som fortfarande sover på dagen? Vi kommer inte ut före lunch utan brukar gå ut vid 13-14-tiden ungefär, då behöver storebror sova, slocknar oftast direkt och sover 1-2 timmar, så det blir att gå vagnpromenad. Visst, han får ju fortfarande lika mycket frisk luft men känns som han aldrig får träna på att röra sig ute med ytterkläder och skor och aldrig får leka i snön. 
    Om vi någon gång går ut före lunch så brukar han somna ändå så då blir det sen lunch istället och vara inne på eftermiddagen. 

• Linnea H

Åh, idag går vi inte ut alls, och jag tänker inte ha dåligt samvete för det utan tar till mig det tilj skriver i inlägg 1564. Lillebror är nu en månad och det tar tid med amningen (går bra men han ammar minst en timme varje gång) så det tar alltid tid att göra något/komma iväg.

Idag var storebror trött så efter lunch gick han in självmant och la sig på sin säng och somnade. Första gången det hände och nu sover lillebror också. Helt otroligt, annars har de bara sovit samtidigt i vagnen när jag går så det här är superlyx att båda sover inne samtidigt. Sitter i soffan och dricker kaffe i lugn och ro - hurra!

Ang planerat eller inte: storebror tog fyra år och fyra ivf. Vi fick ingen anledning till varför men trodde att det inte skulle kunna bli barn på "egen hand" så vi skyddade oss inte efter han hade fötts (hade inte direkt jättemycket sex med en knappt ett-åring som inte sov så bra heller). Helt plötsligt insåg jag att mensen var sen en  månad och vi blev överraskade av att jag var gravid. Skräckslagna och jätteglada .

Jag vill gärna ha fler, känner det starkt även om det är lite tufft just nu men vet att min man inte ens kan tänka sig det för stunden. Så jag tar inte upp det nu men kanske om ett halvår-ett år så får jag se vad han säger då. 

• Linnea H

Hej alla, jag har inte skrivit på länge, det har varit lite intensivt med jätteförkyld storebror och en lillebror som bara vill amma hela tiden men idag är storebror tillbaka på förskolan så jag hoppas få lite egentid ett par timmar (ska gå och hämta strax före kl 14). 

Grattis till er som har fått småsyskon och lycka till Tilj och om det är någon mer som väntar, jag har inte riktigt hunnit läsa igenom. Jag var inlagd i två omgångar med blödningar när jag var gravid med lillebror, andra gången  i v 33 trodde de att det skulle bli kejsarsnitt då men det behövdes inte alls utan jag fick åka hem, och bara ta det lugnt och allt gick bra. Hoppas det går bra för dig också och ta det lugnt!

Jag ska få träffa en psykolog i morgon, fått kontakt via Bvc, det var Bvc sköterskan som frågade om jag ville, hon märkte att jag var rätt sliten när vi var där för ett par veckor sedan. Det ska bli intressant. Men jag tycker inte jag är deprimerad alls, bara sliten och och stressad. Men det kan ju vara bra ändå. 

• Linnea H

EQ85 hoppas det blir bättre snart för er. Jag ska verkligen inte klaga, lillebror här mår väldigt bra och det är skönt att slippa det magonda storebror hade (också gaser osv). Men han vill helst äta en timme i taget med en timme emellan och den timmen vill han inte sova själv någonstans utan vill bara vara i famnen. Sjal går vissa dagar men inte alltid. Vagn går inte alls bra, det är tråkigt för jag gillar att vara ute och gå och det finns rätt mycket bra lugna vägar häromkring. Hoppas det ändrar sig framöver.

Vi var på tvåmånaderskontroll igår på BVC och allt såg bra ut förutom att han snörvlar mycket. Läkaren lyssnade extra noga på lungorna därför men det var ingen påverkan där, tack och lov.

Sommar08, vi har en Donkey och är jättenöjda, hur bra som helt. Den är smidig i snö, funkar bra att packa ihop och skön att köra. Mannen är också mycket nöjd. Enda nackdel är väl att jag är van vid större/mer lätttillgänglig varukorg men vi hade en Brio Go innan och den är exceptionellt bra på den punkten. Du får jättegärna inboxa mig om du vill fråga/veta mer.

• Linnea H

Jag tycker de är jättefina! Jag använder inte smycken själv särskilt ofta men de här kan jag tänka mig att ge bort i present.

• Linnea H

Hej, jag läser men känns som jag aldrig hinner skriva, eller jag har inte ro till det. Nu har i alla fall mannen kommit hem efter att ha varit borta ett par dagar. Så skönt. Det har gått bra men båda barnen förkylda och snuviga så det har varit jobbiga nätter. I natt sover mannen i storebrors rum och jag med lillebror, hoppas få lite bättre sömn.

Min mamma och hennes man har varit här och det har varit bra men jag blir galen på henne ibland (vi är så olika). Hennes idé om hjälp och avlastning är att hon leker med barnen och jag fixar mat och fika hela tiden. Önskar att hon t.ex. kunde plocka bort sin tallrik efter vi har ätit eller så men hon skjuter upp allt som har med städa och plocka undan att göra. Suck.

tilj så spännande - jag håller tummarna förstås. 

Nu är jag nyfiken på att köpa såna där matpåsar och fixa lite själv, storebror älskar Ellas fruktisar men vill inte äta fruktpure med sked. 

• Linnea H

Välkomna alla nya! 

Tilj - jag fortsätter hålla tummarna, det låter spännande

EQ85, härligt, det låter mycket bättre. så jobbigt när de små har ont.

Glenda, jag förstår att det är jobbigt, här är lillebror 3,5 månader, vi har kommit in i lite rutiner och han sover lite på dagtid, allt känns mycket lättare när man har fått struktur på det. Men jag minns hur det var för tre månader sen, som du skriver jättejobbigt. Men du har rätt - det blir bättre! Förhoppningsvis ganska snart.

Själv väntar jag på att VC ska ringa upp, båda barnen har haft tjocksnuva så länge, jag trodde det skulle gå över eftersom båda har varit feberfria ett tag men det känns som det bara blir mer och nu hostar de mer också. Tror att det vore bra med en bakterieodling. Jag insåg att lillebror var snuvig redan på tvåmånaderskontrollen så det är över 1,5 månad han har haft det.

• Linnea H

Oj så spännande, hoppas att allt går bra och nu kanske det redan är klart!

• Linnea H

Tilj, jättestort grattis till dottern!
    Zargenta, hurra och grattis till dig också.

Här är det sjukdom hos storebror igen, förkylning med mycket hög feber. Har fått Kåvepenin men ingen bättring ännu. Hoppas han mår bättre snart, han är så ynklig stackarn.

Och så kan våren få komma hur snart som helst. 
    Ronjas mamma, visst bor ni i Köpenhamn? Har ni någon vår ännu?

• Linnea H

Hej,

Jag skrev en del här för ett tag sedan, sen kom livet emellan. Sjukdomar och annat gjorde att det blev fullt upp och var allmänt jobbigt. Men nu är det bättre, hurra!  Dels bättre från sjukdomar och dels är det allmänt bättre och lättare.

Så för mig som har en på två år och en på sex månader vill jag säga att det lättade vid ca 5,5 månader. Vi har fått bättre rutiner, storebror har fått en allergidiagnos som gör att han får rätt mat och mår bättre och det är varmare ute = man slipper trasslet med vinterkläderna.

Dessutom är det otrolig skillnad med lillebror, han har blivit så mycket större och utvecklats så mycket. Han äter fortfarande väldigt ofta (helammas) och det påverkar dagen och natten men det funkar bättre nu.

Hoppas ni har det bra allihop! 

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)