Inlägg från: MammaMia88 |Visa alla inlägg
  • MammaMia88

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej, okej om jag hoppar in här?

Har fyra barn, födda -07-08-11-13. Är bara 15 mån mellan de två yngsta och 9 mån mellan de två äldsta.

Hur gör ni för att sysselsätta de äldre barnen när ni sköter om minstingen? Som det är nu så får Wilma (15 mån) leka/gnälla i sin säng när jag sköter om lillan, hon är rätt destruktiv annars

• MammaMia88
    tilj75 skrev 2013-02-28 16:36:26 följande:
    Välkommen. wow, nio månader mellan ungarna, bra kämpat =)
    Att sätta storasyster i spjälsängen är väl en jättebra idé när du byter eller gör andra snabba småsaker. När tvillingarna var små hade vi grindar överallt. Så om jag satt och matade eller ammade så var de andra två fast i samma rum. Och vi hade väldigt barnsäkert. Jag hade även spjälsängar och resesängar överallt men för att kunna lägga ifrån sig bebis utan att en storebror visade lite för mycket kärlek.
    Dem är styvsyskon, så är inte mitt mästerverk det, men vi träffades när barnen var runt 1 så dem är som riktiga syskon Men hade LÄTT kunnat tänka mig att försöka få till ett syskon redan om inte de andra tre hade funnits till så helt omöjligt hade det nog inte varit

Jo, vi behöver VERKLIGEN grindar, fast har inte blivit av ännu då vi är nyinflyttade. Som tur är så är storasyster väldigt tålmodig, så hon får sitta där när jag ammar också eftersom hon kan öppna både dörrar OCH klättra så vågar jag inte annat fören grindarna är uppe.

Wilma sov hos oss inatt och gubben var SÅ smart som inte satte nåt för trappen när han gick (vi brukar sätta spjälsängen där sålänge), som tur är vaknade jag av att hon dunsade ner för sängen...annars vet jag inte hur det hade gått :-/
  • MammaMia88
    tilj75 skrev 2013-02-28 17:33:23 följande:
    MammaMia, fördelen med att flytta är att man får ganska barnsäkert på en gång, man brukar ju inte plocka upp farliga saker ur kartongerna. Vi åkte till Barnens Hus eller vad det nu var, jag och mina två systrar och köpte trägrindar, vi behövde grindar alla tre och frågade efter ett bra pris om vi köpte många. Ett tag hade vi sju grindar, låter kanske överdrivet men det var guld värt att inte behöva ha stängda dörrar och att veta att de inte kunde komma åt spis mm.
    Jag tror annars att det bästa tipset när man har många barn och tätt emellan är att inte lyssna på hur man SKA göra från föräldrar med ett barn, utan lita på sitt eget omdöme. För det är ganska stor skillnad, ofta större än vad man tror när man bara har ett (så var det för mig iaf).
    Jo, vi behöver iallafall minst fem grindar och just nu ser vår ekonomi lite sådär ut så att lägga tusentals kronor är inget alternativ Däremot så bor vi "granne" med ett sågverk, så jag funderade på om vi kanske kunde be att få deras spill till att fixa vid nåt provisoriskt...

Gud ja, det är STOR skillnad på att bara ha ett barn och flera. Med bara ett barn så har man ju någorlunda tid att se efter och aktivera barnet det mesta av tiden. Men med flera barn, uuuusch, en mardröm både tidsmässigt och logistiskt sett. Min äldsta börjar ju snart skolan, och vi har långt till närmaste förskola så vi har valt att ha barnen hemma tills jag börjar studera igen....eller ja, JAG har valt att ha det så för att spara pengar och spara på gubbens tålamod. Jag har inget körkort så han hade varit tvungen att lämna/hämta på dagis under rasterna.
  • MammaMia88
    tilj75 skrev 2013-02-28 17:54:02 följande:
    MammaMia, bara en tanke, kolla blocket efter bortskänkes spjälsängar och ta långsidorna? Får man fråga var ni bor?
    Brukar inte finnas så mycket bortskänkes här i trakten tyvärr Skåningar är nog snålare än Smålänningar ibland tihi.

Jag bor i närheten av Hästveda, du då? 
  • MammaMia88
    tilj75 skrev 2013-02-28 18:00:26 följande:
    Tierpstrakten, ca 12 mil norr om Stockholm. Synd att du inte bodde närmre då kunde du fått en grind och en spjälsäng av mig =)
    Ja, det var ju en bit Tack ändå!
Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)