• Joje

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej hej!

Kul att det finns så många som har tätt mellan barnen
    Får man vara med? Har en kille född 17 april 2007 och en tjej född 12 juli 2008, alltså knappt 15 månader mellan dem.

Sitter här och väntar på att barnen ska ge upp och somna. De är omöjliga på kvällarna. De delar rum och triggar varandra hela tiden. Stökar till i rummet. Pusslar och far runt. Samma visa varje kväll. Jag vet inte alls hur vi ska få stop på det. Vi har sagt vad som gäller, att man bara får läsa bok, inte ta fram några leksaker, men lik förbannat så åker alla gosedjur, pussel, bilar och annat smått och gott fram... Blir tokig snart!

Mamma till ♂ född 17 april 2007 och ♀ född 12 juli 2008
  • Joje

Tilj75, jag har provat att ligga bredvid en av dem och det fungerade tre kvällar, de somnade på 30 minuter. Fjärde kvällen levde de rövare igen, lyssnade inte ett dugg på vad jag sa, så jag gav upp och gick därifrån. Femte kvällen var det ännu värre än den innan... Så det funkar inte heller.

• Joje

GrönaDruvan, det är ju typiskt att de ska bli sjuka när man planerat något mysigt och roligt. Men det låter som ni är nöjda ändå, allihopa

• Joje
    tilj75 skrev 2012-03-22 21:58:37 följande:
    Joje
    Ja, det är så himla jobbigt och man känner sig så maktlös när de inte lyssnar. Men ge inte upp, bestäm dig för ett sätt och kör på det. Allt är faser och går över ( om inte annat så går tiden så fort så snart är de tonåringar). En av mina bonusar for iväg bakpå pojkvännens moppe tidigare ikväll.... tiden går fort.
    Jag tycker ju att jag säger ifrån ordentligt, men något gör att de inte lyssnar. Jag vet att jag varit för snäll förut, min man har påpekat det flera gånger och att det är därför de inte lyssnar - de vet att de får som de vill till slut. Men på senaste tiden så har jag varit hårdare och försökt vara mer konsekvent! Antagligen är det testning på hög nivå nu. Men jag ger inte upp. Det ska gå
  • Joje

FruMadde,
    Tack för bra tips!! De vaknar ganska tidigt, när de ska till dagis så väcker vi dem kl 6:00, annars brukar de vakna vid 7-tiden. Vi lägger dem mellan 19-20 på kvällen, kanske ska senarelägga tiden?! Sen tror jag att det är storebror (snart 5 år) som drar igång allt, dottern (snart 4 år) brukar vara tröttare på kvällen. Funderar lite på att lägga dottern först och låta sonen vara uppe en stund till. Vi försöker vara ute en stund varje dag, för de är väldigt energiska och har mycket spring i benen, precis som dina barn.
    Vi har också kört med att utesluta roliga saker om de inte lyssnar, funkar ibland, men långt ifrån alla gånger. Vi är inte mycket för time out, men det brukar fungera att sära på dem en stund, så det ska vi nog testa!

• Joje

Tilj75 - Veckans träning är avklarad alltså!

Ronjas mamma - Självklart får man vilja ha sin man för sig själv. Det vill väl alla Samsovning har inte fungerat hos oss. Barnen har inte somnat eftersom de vill vara med oss, vakna då alltså... Vet inte vad det är med mina barn och sömn...

Ikväll ska jag testa lite när det gäller nattningen av barnen. Får se hur det går. Ska börja med att de får vara uppe lite längre, men jag tror inte att det kommer hjälpa...

• Joje

Bara för att jag har klagat så mycket över hur lång tid det tar för barnet att somna på kvällarna, så somnade de cirka 19:45 ikväll (la dem vid 19:30)!!! Dottern på golvet, men det brukar hon göra ibland, vet inte varför, svalt och skönt kanske...

Så nu sitter jag här och slötittar lite på The Voice och surfar lite. Maken är på AW.

Ha en bra kväll!

• Joje

Ronjas mamma - Krya på er.... usch vad jobbigt...

Zirup - Jag brukar också göra ugnspannkaka när jag inte orkar. Eller varma mackor! Vi är mycket för pasta här hemma så vi gör mycket olika såser till med kyckling, kött, och fisk. Tar det vi har hemma

• Joje

Halloj!!

Vi har varit ganska skonade från sjukdomar nu jämfört med förra året. Då var det hemskt. Barnen gick sammanlagt 7 dagar på förskolan i februari förra året :-O Jag och sonen hade magsjuka i november, sedan hade sonen ytterligare en omgång i januari. Dottern och maken har klarat sig från det. Förkylningar 2-3 gånger. Maken fick en ordentlig infektion med  halsböld (skitäckligt!!!). Men sen har vi varit friska. Tills nu... var hemma fyra dagar förra veckan, jobbade i måndags och nu har jag varit hemma två dagar. Barnen hostar och är inte alls som vanligt, får se när vi kan skicka dem till förskolan. De är ganska pigga hemma, men tror inte att de orkar en dag på förskolan.

Igår fick jag för mig att jag skulle möblera om i vardagsrummet. Blev riktigt bra. Lite mer fri yta till barnens förtjusning Jag blir lätt rastlös när jag är hemma med barnen, så det var en perfekt sysselsättning. Jag brukar hitta på ett projekt varje dag, barnen brukar hjälpa till för det mesta. Jättekul!!

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)