• Jimps

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej

Jag har 16 månader mellan mina. Det har varit både upp och ner under den här tiden. Ena stunden e jag tokglad över att ha fått mina fina barn så tätt. Det spritter av glädje i mammahjärtat när jag ser dem leka, gosa och busa med varandra. Sen finns det stunder då de bråkar om allt, pratar oavbrutet, slåss, springer åt olika håll och trotsar till tusen.

Jag har nog inte sovit en hel natt sen den äldsta föddes och Lova var inte planerad så jag mådde dåligt under en stor del av graviditeten för att jag inte var redo för en till. Blev sjukskriven och fick prata med psykolog veckorna innan hon kom. Jag började jobba när Hampus var 8 månader och det var skönt tyckte jag att få jobba lite emellan. Min man var dessutom pappaledig parallellt med mig från det att Lova föddes 091111 tills att han skolade in Hampus på dagis i mitten på januari. Det var guld värt!!

linaloo: Hampus har alltid varit liten i maten men vi fick honom att börja med välling när han var ca 6 månader. Han åt 200 ml morgon, lunch och kväll väldigt länge och klarade sig bra på det.       

Zippo: Jag lider med dig och känner igen mig jättemycket i det du skriver. Vi renoverar iofs inget hus men vi bråkar mycket och jag känner absolut ingen kärlek eller attraktion till min man. Jag kan inte se att vi kommer hitta tillbaka till varandra och samtidigt vill jag kämpa på för barnen. Vi gick på familjerådgivning ett tag och det hjälpte lite men nu var det ett tag sen vi var där. Jag går även hos psykolog själv nu och det gör att jag mår bättre iaf. Just det där när man inte har gemensamma intressen tycker jag e tufft. Det innebär att man måste anstränga sig så mycket för att hitta saker att göra tillsammans som båda tycker om. Kram på dig!  

Hampus 080718 & Lova 091111
  • Jimps
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111 
  • Jimps

Glömde tipsa om mat och skriva om vagn Skrattande. Vi har en babytravel syskonvagn och är väl ganska nöjda med den. Vi har hund så syskonvagn är ett måste för oss. Nackdelen är regnskyddet som inte är bra alls Rynkar på näsan.

Jag gjorde lasagne i långpanna på 1.5 l mjölk (recept i vår kokbok). Där blev många matlådor och man kan ju variera fyllning och ta vegeteriskt alternativ ibland. Vi lagar alltid mat på kvällen och då lagar vi så att vi får matlådor till dan efter. Våra barn e ganska små i maten så jag brukar frysa in små portioner till dem i creme fraiche burkar som är lätta att ta fram om bara barnen ska ha mat. Ibland får barnen äta innan oss så att vi kan få äta i lugn å ro nån kväll i veckan. Oftast på helgen. 

• Jimps
    Zippo: Jag förstår hur du menar och hoppas att vi kan få må bättre snart och hitta tillbaka till lite kärlek med våra män.

Zirup: Min äldsta har oxå varit tidigare än tvåan. Han tog sina första steg när han var 7 månader, Lova var 13 månader. Lova är nu snart 2 och pratar nästan inget. Hampus var mycket tidigare. När vi var på 1-årskollen med Lova frågade BVC-sköterskan om hon kunde peka ut kroppsdelar och då visste jag inte ens det för vi hade inte provat. Snacka om att jag kände mig som en dålig mamma. Hampus pratar typ oavbrutet och tar mycket tid och då blir det lätt att Lova bara får hänga med :(. Jag tröstar mig med att de iaf har varandra och att hon har en storebror som alltid finns där för att ta hand om henne.
  • Jimps
    Lore86:Vi lät Lova skrika lite så att Hampus nästan fick säga till oss att vi skulle gå och trösta henne. När jag ammade satt han ofta i mitt knä oxå eller så hittade han på bus så att jag såg det å stirrade mig samtigt stint i ögonen ;). Han har inte varit extremt svartsjuk men det som har funkat bäst är att låta honom komma först i början när det inte spelade så stor roll för Lova.

Zirup: Jag tror att det har betydelse för utveckligen hur mycket tid man spenderar på att lära barnen saker men jag tror att det är barnens förutsättningar och intresse som har den största betydelsen så jag tror inte man ska ha dåligt samvete. De lär ju sig dessutom en massa av sina syskon.    

Båda barnen gillar att leka med trolldeg, de gillar även duplo och att bygga tågbana. Problemet är väl att de gärna börjar slåss om resurserna så det är inte lugnt så länge...  
  • Jimps

Grattis till operationen Smulan.

Jag väger mindre nu än innan jag blev gravid med Hampus, fast jag är helt otränad och skulle behöva komma igång. Jag gick upp ca 10 kg med Hampus å ca 15 med Lova men jag slutade på 70 kg med båda. Jag gick ner till startvikt ganska snabbt med båda antagligen för att vi har hund och det blev många promenader under mammaledigheten.

Vi ska på spa i helgen :). Mina föräldrar ska passa barnen å både de och barnen ser fram emot detta. Ska passa på att ta en tur till Gekås oxå för att köpa julklappar. Vi bor i Skara men våra föräldrar bor i Varberg så det är bra att passa på.     

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)