Inlägg från: Ökänd |Visa alla inlägg
  • Ökänd

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Sarah84 skrev 2011-09-25 17:00:55 följande:
    De mesta av de som skrivs är sådant man bör kunna/veta Innan man skaffar häst.

Baskunskaper inom hästhållning. Börjar snart gråta.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    Sarah84 skrev 2011-09-25 19:18:43 följande:
    Ja det är skrämmande. Jag skulle aldrig som helt grön inom hästägande våga skaffa häst.
    Då man själv vet hur snabbt de kan gå åt helvete

Det mest skrämmande är inte TS okunskap, hon erkänner ju den. Det som skrämmer mig är alla de som besitter kunskap och ändå tror att TS kommer att klara detta galant. Nej, man kan inte lära sig hästhållning online.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    enola skrev 2011-09-25 19:37:38 följande:
    Precis. Och det är därför, som jag skrev senare, man som nybörjare ha hästarna i ett stall där man kan få hjälp med allt man inte vet.

Men nu har inte TS det. Hon har en hage, med ett (fungerande?) elstängsel, inget mer. Men absolut, stall där hjälp finns tillgänglig 24/7 eller ridskola är det enda rätta.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    cajsasmamma skrev 2011-09-25 20:20:31 följande:
    Läs vad jag skriver och kommentera sen!!!

Du ger lite råd om hur många kilo hö en häst du aldrig sett skall ha, och hö som du inte läst analyssvaren på.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    Maximus01 skrev 2011-09-25 20:26:15 följande:
    Om du inte har barn så kan shettisarna inte ridas . Då får du köra dem .

TS har ridit "10 gånger" så det blir nog marigt att sela på hästen, köra o.sv
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    CathrinLarsson skrev 2011-09-25 20:37:56 följande:
    Har läst en hel del av alla kommentarer i tråden och sitter mest och skakar på huvudet. Detta är skrämmande. Jag antar att jag sluter upp till "pessimist-föreningen", men jag måste hålla med om att det borde vara en kunnig person som har huvudansvaret för hästarna och att du och dina barn hjälper till och skaffar er kunskap och erfarenhet under tiden.

Hur ska du kunna avgöra om hästen är sjuk (fång, kvarka, feber, kolik osv osv), halt, osv? Det grundläggande är inte ridning och borstning, utan sjukvårdslära och hästhållning. Detta är något man ska ha koll på INNAN hästarna "flyttar in".

Ang försäkring. Hur ska du kunna teckna en försäkring utifrån att du inte kan något om de två djuren? Eller är det så att du får ärva en försäkring?

Vad tänkte karln som körde hästarna hem till dig när du inte har någon kunskap? Lastade han av hästarna och tackade för sig? Du måste ju ha fått veta historia, rutiner, foderstater osv. Du måste ju också få veta en så enkel sak som när de blev vaccinerade sist... Kan du lasta och köra transport om hästarna skulle behöva åka in på klinik?

Jag vet inte om jag ska tro på hela den här karusellen, och är det så att detta är helt allvarligt så hoppas jag att någon känner igen detta och faktiskt meddelar myndigheterna så att hästarna hamnar på något ställe där de kan få den omvårdnad de behöver - på ett tryggt sätt.
    Självklart är alla nybörjare i början, men det är inget försvar för att detta faktiskt fungerar. Vem tänkte på hästarna i den här situationen. Hitta ett ställe där ni kan stalla upp och få full hjälp med hästarna och var med och lär er ist för att tro att ni ska lösa situationen genom att slå i handböcker när ni står med hästen i handen...

Ledsen att jag är vass i tonen, men det känns fullkomligt ologiskt att ni ska kunna ha häst utan grundkunskaper... Det är stor skillnad att rida på ridskola, där det är yrkeskunniga som ser över hästarna varje dag, och att ha häst själv hemma...
    Kan inte hjälpa att jag känner detsamma. Slutet på september, en hage (troligen utan bete med tanke på beskrivningen) och utan skydd mot vind och väder. På denna korta tid skall vindskydd/ligghall byggas, TS skall lära sig tillräcklig om skötsel, försäkringar, foder, m.m för att klara av att ta hand om hästarna hela långa kalla vintern utomhus. Ett redigt arbete även för en hästvan. Bara vattningen för att nämna en sak, är ett jävla jobb på vintern.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    Maximus01 skrev 2011-09-25 20:39:24 följande:
    Men de skulle nog uppskatta om du frågar om de nu bryr sig om hästarna . Då skulle iallafall jag vilja att hästarna får det bra och får fortsätta med sina rutiner .

Om man bryr sig om sina hästar har jag svårt att tänka mig att man ger bort dem till någon som har ridit 10 ggr i sitt liv. Det måste ju finnas såå mycket bättre alternativ.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    Sarah f skrev 2011-09-25 21:54:08 följande:

Dessutom är det inget roligt att ha hästar som man inte begriper sig på.
     Vissa frågor gör mig matt. Frågan "hur gör man med vattnet när det är frysgrader?" exempelvis.
    Man går ut i hagen och byter vatten så ofta det behövs, alt slår hål på isen. Kan bli ofta på lösdrift.   Dessutom är lösdrift/vindskydd inte särskilt arbetsbesparande om man vill hantera sina hästar. Som någon sa, hur kul är det att pyssla om hästarna i ett vindskydd? Finns där belysning? Kan man binda upp dem när man sköter om dem?

Var ska ni ha gödselstacken? Tänker ni gjuta en platta eller ta hem en container? 

Jag blir helt matt, men jag borde inte bli förvånad eftersom jag sett sånt här förr. Alltför många gånger.   

Känner samma sak. Det värsta är dock inte okunskapen hos TS, det värsta är de som fortsätter att låta henne leva i illusionen att detta är enkelt. Några råd på Familjeliv räcker liksom inte. Det finns så mycket att tänka på så jag får blodsmak i munnen.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    Sarah f skrev 2011-09-25 22:04:14 följande:
    Det behövs inte direkt fler felskötta hästar i världen. Det finns gott om sådana.

Ja fy fan. Fastvuxna grimmor, hovar som slalomskidor och hästar som går på ballarna, mask, löss, mugg och så vidare och vidare i all oändlighet. Jag har sett för mycket för att kunna ta lätt på hästhållning.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    annniel skrev 2011-09-26 01:35:32 följande:
    Ringer myndigheterna???  Really? Javisst vi tar upp deras tid och slösar resurser på detta, struntsamma att det finns ställen där djur far illa på riktigt och att dom kanske skulle behövas där istället. Näe vi anmäler ts för hon kanske inte vet hur man ser om hennes ponny är halt. Du kan inte mena allvar.

Det låter ju på dig som att man måste vara veterinär för att få ha en häst. Och vaddå kunna köra dem till klinik?? En av mina hästar totalvägrade hästtransport, det fanns inte på kartan att någon skulle kunnat lasta henne. Det gick bra ändå, ingen kom och tog henne ifrån mig för det. Jag hade absolut ingen "sjukvårdslära" när jag började med hästar. Det kom en hästgubbe till mig var 6e vecka och verkade hovarna och kollade hästen. Det gick alldeles utmärkt. Sluta vara så dramatisk, så komplicerat är det inte.

Bara hästarna står mätta i sin hage eller sitt vindskydd så kan man visst "slå i handböcker" och ta reda på vad man behöver veta efter hand. Ingen panik.

Dessutom undrar jag vad du tror myndigheterna skulle göra i detta fall, okunskap om sjukvårdslära och vanvård är inte samma sak.  

Men gud, läs tråden. TS har ridit ett par ggr i sitt liv. Situationerna som skrivs om är inga omöjligheter att de uppstår. Det är väl en milsvid skillnad mellan att vara veterinär och nybörjare. Fattar inte ens varför man gör en sån jämförelse. Och nej, man kan inte slå i handböcker som total nybörjare. Du tror på fullaste allvar att TS ens skulle märka ex ett fånganfall. Jag gissar på det skulle ta dagar. Och det är inget konstigt om man inte har kunskapen från början.

Vanvård är det som uppstår ur okunskap så jag förstår inte att du inte ser okunskapen för vad det är.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    pluppfamiljen skrev 2011-09-26 10:31:53 följande:
    De ska väll borstas ha foder kratasa hovar få motion osv... Hyr in några erfarna småtjejer från närmaste stall så fixar sig allt. Hjärta

Kräks
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    Froststar skrev 2011-09-26 10:05:23 följande:

Inlägg 265 

Läs detta inlägg och ta till er ni som påstår att det är en enkel match att ha häst.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    pluppfamiljen skrev 2011-09-26 11:13:47 följande:
    Dessutom blir ju hästarna ridna och får motion osv. Jag bodde i stallet och det fanns inget man inte visste Glad Nu har jag nog glömt allt som skulle göras. 

Du får ursäkta att jag säger det men de flesta som hänger på ridskolor har på sin höjd kunskaper om ridning och lite skötsel. De är ytterst få som är insatta i hur ventilationen i stallet fungerar, vilka vaccinationer/avmaskning som hästarna skall ha, hur ofta man ska ha dit veterinär, hovslagare, hur man lägger upp en foderstat, var man skickar ett träckprov osv osv

Sen finns det förvisso ett fåtal unga tjejer som verkligen vet "allt". Men då har de lärt sig massor utöver det de lär sig på sina ridlektioner. Då har de ett extremt intresse, pluggar på sjukdomar osv på egen hand. Sånna tjejer som verkligen vet "allt" är ovanliga. Däremot vimlar det av de som tror att de vet, speciellt i den åldern.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    Sarah f skrev 2011-09-26 11:19:27 följande:
    Jag är rätt säker på att byggnadsregler och liknande inte är det första ungar i stall har koll på, tyvärr.

Att höra med miljö/hälsoenheten i kommunen är en bra start. Kolla upp vad som gäller för gödselhantering, mått på vindskydd, foder med mera. Sen inse att det är minimiinsatser som krävs enligt lag, de flesta lägger mer krut än så på sina hästar.

Att ungar tror att de kan allt är ju inte ett mått på hur mycket de verkligen kan.    

Instämmer. Det är ju inte huruvida dessa hästar kommer att bli ridna och pussade på tillräcklig man oroar sig för.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    fostermamma skrev 2011-09-24 21:26:23 följande:
    Ge mig alla råd och tips ! Har fått två shettisar som är cirka 10år gamla Inridna snälla lugna och fina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-24 23:32
    Måste tillägga att detta fall är lite speciellt då min mans jobbarkompis fru råkat ut för en fruktansvärd olycka

Läget är akut då ingen kan ta hand om hästarna

Jag önskar alla tips o råd ni kan ge
    Alltifrån hur man gör den dagliga hälsokontrollen varje dag till hur lång ridtur de behöver varje dag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 12:24
    Tack för alla råd och tips !

Jag har anlitat en snickare nu för vindskydd/stall samt bokat tid med veterinär och ridlärare som kommer vara på plats då hästarna kommer för genomgång

Har även bokat upp en granne för hjälp med det grundläggande 1-2 ggr om dagen

Skönt att höra att du tar det på sånt allvar TS. Då har du ju i alla fall back-up som heter duga och tar det på allvar. En bra ide kan vara att be grannen vara med när du har ridärare/veterinär där. Men det har du säkert redan tänkt på. Lycka till och skönt att höra att du har hjälp omkring dig, för det behövs.
    Krengt och på hoppad
  • Ökänd
    Froststar skrev 2011-09-26 15:01:04 följande:
    Till Anniel
    Vare sig jag räknas till de hysteriska hästmänniskornas skara eller inte så kan jag lugnt säga att jag gärna hade ställt bra mycket mer krav än lagen gör både då det gäller hästhållning, hund- och barnanskaffning till höger och vänster utan eftertanke. Jag värnar nämligen mer om de försvarslösa (djur och barn) än om vuxna människors rättighet till ogenomtänkta beslut (det här är inte riktat mot TS) och den allmänna bristen på eget-ansvarskänsla samt konsekvensanalys som råder nuförtiden. För att inte snacka om bristen på sunt förnuft. Sedan är det alla andra, som du tycker tar sig själva på alldeles för stort allvar, som har en ansvarskänsla och inte bara tar allt som det kommer, som ska röja upp i eländet som folk ställer till med, vare sig det gäller praktiska, ekonomiska eller teoretiska insatser för att rädda situationen som folk själva sätter sig i. Ibland kan man undra hur många sexuellt mogna människor med logik som en 5-åring som springer runt i samhället och skaffar barn på löpande band.

Instämmer och glädjs åt att inte vara ensam om dessa funderingar. HjärtaSkål

(Och detta är absolut inte riktat mot TS som med sitt sista inlägg visat att hon tar sitt ansvar på allvar)   
    Krengt och på hoppad
Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???