CathrinLarsson skrev 2011-09-25 20:37:56 följande:
Har läst en hel del av alla kommentarer i tråden och sitter mest och skakar på huvudet. Detta är skrämmande. Jag antar att jag sluter upp till "pessimist-föreningen", men jag måste hålla med om att det borde vara en kunnig person som har huvudansvaret för hästarna och att du och dina barn hjälper till och skaffar er kunskap och erfarenhet under tiden.
Hur ska du kunna avgöra om hästen är sjuk (fång, kvarka, feber, kolik osv osv), halt, osv? Det grundläggande är inte ridning och borstning, utan sjukvårdslära och hästhållning. Detta är något man ska ha koll på INNAN hästarna "flyttar in".
Ang försäkring. Hur ska du kunna teckna en försäkring utifrån att du inte kan något om de två djuren? Eller är det så att du får ärva en försäkring?
Vad tänkte karln som körde hästarna hem till dig när du inte har någon kunskap? Lastade han av hästarna och tackade för sig? Du måste ju ha fått veta historia, rutiner, foderstater osv. Du måste ju också få veta en så enkel sak som när de blev vaccinerade sist... Kan du lasta och köra transport om hästarna skulle behöva åka in på klinik?
Jag vet inte om jag ska tro på hela den här karusellen, och är det så att detta är helt allvarligt så hoppas jag att någon känner igen detta och faktiskt meddelar myndigheterna så att hästarna hamnar på något ställe där de kan få den omvårdnad de behöver - på ett tryggt sätt.
Självklart är alla nybörjare i början, men det är inget försvar för att detta faktiskt fungerar. Vem tänkte på hästarna i den här situationen. Hitta ett ställe där ni kan stalla upp och få full hjälp med hästarna och var med och lär er ist för att tro att ni ska lösa situationen genom att slå i handböcker när ni står med hästen i handen...
Ledsen att jag är vass i tonen, men det känns fullkomligt ologiskt att ni ska kunna ha häst utan grundkunskaper... Det är stor skillnad att rida på ridskola, där det är yrkeskunniga som ser över hästarna varje dag, och att ha häst själv hemma...
Kan inte hjälpa att jag känner detsamma. Slutet på september, en hage (troligen utan bete med tanke på beskrivningen) och utan skydd mot vind och väder. På denna korta tid skall vindskydd/ligghall byggas, TS skall lära sig tillräcklig om skötsel, försäkringar, foder, m.m för att klara av att ta hand om hästarna hela långa kalla vintern utomhus. Ett redigt arbete även för en hästvan. Bara vattningen för att nämna en sak, är ett jävla jobb på vintern.