Inlägg från: fostermamma |Visa alla inlägg
  • fostermamma

Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???

Hagen de har tillgång till är ca 1000kvm De har ej skor, verkas bara men var väldigt sällan Vi har barn i alla möjliga åldrar från 3 år upp till 16 som rider men antar att gränsen för shettis går vid 7 kanske pga vikten

• fostermamma

Snälla skippa allt otrevligt nedlåtande Jag har åtagit mig detta pga hon är så sjuk så jag behöver tips råd o hjälp De önskade ett vind skydd Hur ska ett sådant byggas o vara enligt lag? Hur stort ?

• fostermamma

Tips på ritning för vindskydd önskas Samt hur man ska ha maten, fick tips om inmäter ? Vartufrån handlar jag bästa maten ? Kan de gå i terräng hage ?

• fostermamma

Finns det någon bra bok ni kan tipsa om ? Alla äR ju nybörjare någon gång så tycker det är riktigt elaka svar från vissa av er Jag vill o har all möjlighet tid plats o kärlek för detta så självklart sa jag ja Att be ridläraren komma hem hit var ju en toppen ide Även ta hit en veterinär direkt Tack !

• fostermamma

Läser allas svar o tar till mig allt men vill inte bli Påhoppad negativt tack Hagen kommer vara på en terräng/skogs tomt alltså inte plan vanlig ängs hage utan backar o blandat underlag Tillgång till gräs strand "grus" berg har gått hästar här tidigare så den är redan klar med stängsel o allt

• fostermamma

Stängslet har en vän godkänt som själv haft häst så det känns klart men däremot vindskyddet vill jag bygga enligt lag o så bra som möjligt Kommer köpa böckerna o kontakta en ridlärare samt veterinär det var verkligen bra tips Om förra ägarna haft ett speciellt foder kan jag inte byta då pga de kan få magproblem? Klarar de verkligen av att vara ute året om?

• fostermamma

Iden är dessvärre fakta och höstarna är redan mina men ej hitkörda ännu Därför vill jag ha lite konkreta nybörjar tips även om jag kan ringa hit en vän

• fostermamma

Vad kan jag behöva hjälp med varje dag ? Jag kan rykta kratsa hovar sadla tränsa osv

• fostermamma

Hon som hjälpt mig med stängslet har haft shettis själv i några år Det är små svarta klykor man sätter upp i träden och sen har trådar emellan en går lågt och en högt Hagen är på 1000kvm räcker det åt två st ? vad är hösilage?

• fostermamma

Jag kan ju sköta de, har jag gjort varje gång med barnen på ridskolan men vet inte om det är något mer man behöver som de inte visar på skolan ? Tänderna ? Lederna osv ? Sånt kan jag ingenting om men ringer ut en veterinär o frågar som någon tipsade om

• fostermamma

Rida en sväng varje dag samt borsta kratsa och pyssla om de Ge de mat och vatten och ta bort bajset Vad mer måste/bör man göra varje dag ?

• fostermamma

Jag vet inte om det är el stängsel ? Antar det annars kanske de bara trycker sig ut och rymmer ? Ingen som har tips på ett fint mysigt bra robust vindskydd ? Hur byggde ni? Hur stort till två stycken ? Någon som har shettisar nu ? Hur många timmar om dagen behövs ?

• fostermamma

Det är precis det jag vill åt ! Den dagliga skötseln Hur skiljer den sig från ridskolan ? Finns det något schema att gå efter ? Ömma punkter ? Rida varje dag minst en timme tänkte jag ?

• fostermamma

Hur kan en så liten häst motioneras på annat sätt än av små barn då de inte kan ta mer än en viss vikt ? Hur gör man så att inte vattnet fryser på vintern ?

• fostermamma

Lindreas Precis sånt är det ! Kan de rymma iallafall ? Får de inte ont av elen ?

• fostermamma

Tussilago De klarar upp till 65 kg vet jag så jag kan ju rida på de som vuxen isåfall om man bara kan gå efter vikten

• fostermamma

Tack för alla tips Jag ska läsa ringa o fixa på bästa sätt Ska sova nu men skriv gärna mer ni kommer på Hör av mig sen om ni är nyfikna på hut det går

• fostermamma

Allt har gått över förväntan ! Hästarna är helt underbara och de trivs med oss och vi me de Har Medryttare som sköter och rider

Svar på tråden Har fått två shettisar Vad bör jag tänka på som okunnig ???