Inlägg från: Madame X |Visa alla inlägg
  • Madame X

Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!

Jag kanske är diskvalificerad från att svara eftersom jag också ammar, men av nödtvång har jag också flaskmatat sedan dag 3...

Det ingen någonsin säger är vattnet till ersättning inte nödvändigtvis behöver värmasinnan man ger bebisen. Jag bor inte i Sverige, men där jag bor är de stora märkena NAN (Nestlé) och Nutrilon (Nutricia). När man gör NAN ska man enligt anvisningarna värma vattnet först och ha i pulvret sedan, och tvärt om för Nutrilon... Man får skaka lite längre bara när man använder rumstempererat vatten. Hos vissa barn kommer det upp mer mjölk om man ger den kall, hos andra är det tvärt om.

När det gäller typ av ersättning skulle jag börja med den billigaste. Det är hårt reglerat vad mjölkskaket ska innehålla, så skillnaderna mellan märkena är små.

Vi blev rekommenderade hypoallergen ersättning i förebyggande syfte för att vi föräldrar har allergier. Får barnet mjölkallergi är det snordyr specialersättning som gäller. 

Du kommer att få rutin på disken och steriliseringen även om det är drygt i början - tyckte jag i alla fall. Det kan vara lite knepigt att sterilisera om man är på resa. Hos folk med kök kan man koka i kastrull, på hotell fungerar påsar med kallvattensterilisering bra. Har testat små påsar att använda i mikron också, men det var ineffektivt. Hemma har vi en sterilisator som vi använder i mikron. De steriliserade grejerna ställer vi kylskåpet för att minska bakterietillväxten. Att det skulle vara sterilt är naturligtvis ett skämt, men det går bara inte att sterilisera (i mikro) inför varje måltid (medan bebisen skriker)... särskilt inte om man vill lämna hemmet någon gång...

Lycka till! 

• Madame X

En Åsa, får vattnet rätt temperatur varje gång? Har en flaskvärmare själv, men tycker att det ofta blir för varmt eller för kallt trots att jag ställer in på samma temp... Kanske beror det på just min flaskvärmare... Vad har ni andra för erfarenheter?

• Madame X

Tänk på att alltid kolla temperaturen på ersättningen genom att droppa lite på handleden. Jag har i och för sig ingen digital mikro, men tycker att temperaturen kan bli lite olika bland annat beroende på själva flaskans storlek (har Closer to Nature 150 ml och 260). Ger du bara ersättning är det nog onödigt med den minsta sorten, även om jag har hört att det ska motverka magont om man fyller upp flaskan ganska bra så att det blir mindre luft.

Jag har läst att det bör gå två timmar minst mellan ersättningsmålen eftersom ersättning är mer svårsmält än bröstmjölk.

Såg att någon pratade om råmjölk. Vill man ge det utan att amma är det lättare att klämma ut de dropparna för hand på en sked (och eventuellt suga upp och ge med en spruta). Har inte testat själv utan läst mig till detta. 

• Madame X
    Modgun skrev 2011-10-12 21:45:00 följande:
    Fick köra med babysemp till mina barn, då nan var rena rävgiftet.
    Nan fick min dotter att få en hemsk förstoppning och tokont i magen. men sonen var det likadant, fast något mildare. 
    Det är dock tvärtom för många, så man får prova sig fram. Jag har själv testat Nan HA och Nutrilon HA (bor utomlands) och märkte inte direkt någon skillnad på min tös. Själv tyckte jag dock att Nan-pulvret var "blötare" i konsistensen och svårare att dosera. Mer kladd helt enkelt. Hur Babysemp är känner jag inte till.
  • Madame X

Sommartjej77, vad har du för flaskor? Antikolik? Som andra sagt brukar det bli bättre vid 3 mån. Har du testat bärsjal och babymassage?

Svar på tråden Du som själv valt flaskmatning från dag 1 se hit!