Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

    Läxor till en som går i ettan?

    Hertha skrev 2011-10-04 06:37:08 följande:
    Det finns många fler sätt att engagera sig i barnens skola än att ge barnen en massa läxor. Själv anser jag att det ger så mycket mer att faktiskt vara i skolan och ta del av undervisningen. Alla vinner på det. Läraren kan ägna mer tid åt nya lektioner och nya idéer om jag som förälder ställer upp med klipp och kopiering. Eller hjälper till med övningar eller tar ut elever med myror i benen på lite fysisk aktivitet. Det önskar jag att det fanns mer möjlighet till i Sverige! Det sänder dessutom viktiga signaler till barnen att skolan är viktig och det är bra mycket lättare att veta hur barnet har det om man faktiskt är där.
    Jag haller med.
    Svart att fa det ihop nar man ar ensamstaende och jobbar heltid som jag, dock.

    Men jag narvarar sa gott som alla foraldramoten (1 gng/manad), utvecklingssamtal (1 gng/termin), teaching demonstration days (1 gng per termin), assemblies (1 gng / manad), avslutningar (1 gng / termin).

    Lararen kommunicerar med foraldrarna dagligen och ger skriftliga omdomen varje fredag + vi far skolbetyg varje termin.

    Kommunikationen mellan lararna och foraldrarna ar extremt bra, men ja, de kraver att foraldrarna ska engagera sig sa gott de kan (manga foraldrar kan inte engelska, och da ar det lite svarare for dom). 
  • caliningrad
    Wilowa skrev 2011-10-04 06:52:30 följande:
    Läs på om vikten av den fria leken!
    Min dotter "fri-leker" massor!!

    Men las pa hur viktigt det ar att lara sig  lasa, skriva och rakna istallet! 
  • caliningrad
    Hertha skrev 2011-10-04 07:43:13 följande:
    Här går det. Föräldrar drar in på sin lunch 2 dagar i veckan. Eller kommer till kontoret 1 timma senare och jobbar lite längre. En del har skiftschema och börjar inte förrän senare. En del jobbar deltid osv. Alltid är det någon tid som passar.
    Det later jattebra, men kanske fungerar bara om man bor i Bullerby.
    Har i Bangkok har jag 1 timme pendel till jobbet enkel vag, om det inte regnar - da kan det ta 2 timmar.

    Har redan mycket svart att pyssla ihop alla moten som skolan ordnar.

    Det som ar mycket uppskattat ar "teaching demonstration days" som de anordnar pa lordagar. De visar hur en dag gar till exakt, barnen ar med. Bara att det tar 1 timme istf en skoldag.

     Till Tolta: du ar kanske larare, men hur mycket fortroende kan man ha for larare i ett land dar inte alla barn kan lasa nar de ar 7 ar ?
  • caliningrad
    Hypnotica skrev 2011-10-04 07:40:03 följande:
    Och vad är det för fel på subkulturer?
    Man blir dum och staller inga krav pa sig sjalv. Man blir en soffpotatis som vuxen, tittar pa TV, dricker ol pa soffan, blir tjockis.

    Man ser inte langre hur vacker klassisk litteratur, klassisk musik, och klassisk konst ar. Man tappar sin sjal som manniska. 
  • caliningrad
    Gurkan skrev 2011-10-04 07:59:30 följande:
    Allvarligt?
    Ja.
    Trist att man ens behover forklara det.

    Om man lar sig lasa sent finns det de foljande nackdelarna:

    1) barnet kan inte borja lara sig andra amnen sjalvstandigt eftersom det blir mycket svart att ta in kunskaper som inte ar pratiskta om man inte kan lasa. Valdigt konstigt att ens behova forklara detta.

    2) barnet kommer in senare i skonlitteraturen, eller aldrig i manga fall

    3) barnet kommer att bli uttrakat i skolan eftersom att lara sig lasa innebar att ga igenom texter pa nyborjarniva som kan vara roliga for en 4-aring, knappast for en 7-aring

    4) det finns valdigt manga olika skrivsystem i varlden. Valdigt manga manniskor i olika delar av jorden kan lasa i olika skrivsystem. Att lara sig ett enda system sa sent som 7 ar ar ett valdigt stort hinder for att sen hinna lara skig andra system ordentligt.

     
  • caliningrad
    Gurkan skrev 2011-10-04 09:19:33 följande:
    Vi får nog enas om att vara oense för jag håller inte med dig på en enda av punkterna.
    ska detta kallas  for argumentation?
  • caliningrad
    Gurkan skrev 2011-10-04 10:01:30 följande:
    Nej, det kallas för att jag inte ser vitsen med att argumentera eftersom vi står så långt ifrån varandra att det inte ens är lönt att inleda en.
    Och hur kommer det sig att du tanker pa det sattet du gor?

    Tror du att du tanker sjalv? eller har du har varit hjarntvattad ? hur kommer det sig att nastan alla svenskar tror att de tanker sjalva nar de tanker likadant ?

     
  • caliningrad
    Gurkan skrev 2011-10-04 10:42:48 följande:
    Sen förstår jag inte varför du sitter i både trådar om den svenska förskolan och den svenska skolan och förfasar dig över systemet när du själv inte är boende i Sverige eller har ditt barn i förskola/skola i Sverige.
    Du har ju uppenbarligen missat en ganska stor bit om hur det svenska barnomsorgen och skolan arbetar och jämför den istället med ett utbildningssystem som har helt andra grunder än det svenska. Med det är det inte sagt att det svenska är perfekt och inte kan utvecklas. Det kan alla system.
    Jag ar svensk medborgare, har min permanenta bostad i Sverige, ar anstalld i Sverige, betalar skatter i Sverige sa det  ar val sjalvklart att jag far komma med synpunkter.  Att mitt nuvarande uppdrag ar just utomlands ar bara en tillfallighet.

    Det svenska systemet var utvecklat, men har forstorts av den socialistiska ideologin.

    Nar jag laser att barn som ar 6 ar inte ens far sitta pa stolar i skolan utan pa golvet som i Afghanistan kanner jag inte att detta ar vardigt av ett utvecklat land.

    Inte heller nar sa manga 7-aringar ar analfabeter. 
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-10-04 11:35:45 följande:
    1) All kunskap vi behöver har en praktisk grund, kan man inte aplicera teori på praktik är teorin helt meningslös att ha. Det är tex ingen vits att kunna läsa siffran två om man ändå inte förstår vad två äppelbitar är i mängd.

    2) Att barnet inte själv läser är inte detsamma som att barnet inte vet vad en bok är. Min dotter på 3 år vet två bokstäver, S (som i hennes namn) och V (som i lillasysters namn), men hon kan läsa flera ord både på svenska och engelska. Vi läser gärna och ofta för henne och hon vill ha böcker med mer ordentlig text. En annan favorit är att hitta på helt egna sagor där hon har en röd tråd i berättelsen, något som är rätt ovanligt för 3 åringar att göra.

    3) Kolla upp "listiga räven" som är ett pedagogiskt förhållningssätt för barn att lära sig läsa, används i rätt många skolor i Sverige och för att beskriva det väldigt kort går det ut på att barnen själva väljer en bok de verkligen är intresserad av att lära sig läsa, kan vara allt ifrån dagspöket till robin hood.

    4) Svenska är ett komplicerat språk att lära sig, ett av världens svåraste faktiskt, men vårt alfabet stämmer överrens med många språk i världen och att lära sig dem är inte så svårt. De som har fallenhet för språk kan ju 3 olika innan de gått ur grundskolan, ev. 4 innan de slutat gymnasiet. Det svåraste är ju att lära sig Asiatiska eller afrikanska språk som ligger långr ifrån vårat, men de har å andra sidan lika svårt att greppa svenskan.
    1) haller med. 
    2) haller med. 
    3) haller md min dotter gor samma sak pa hennes forskola, de har "Library" varje mandag och valjer en bok som de tar hem sen. Inget revolutionart men bra.
    4) hahaha ... ursakta men nu skrattar jag.
    Svenska ar ett mycket enkelt sprak! Vilket kan faktiskt forklara att barnen har tid att borja sa sent..... Svenska ar inte mitt modersmal utan ett av de 7 sprak jag lart mig och det var oerhort latt, i jamforelse med de andra spraken ! Franska, ryska till exempel har en oerhort komplicerad grammatik som barnen bor beharska under de forsta skolaren. Darfor skulle det aldrig ga om de borjade lara sig lasa sa sent som i Sverige...
    Asiatiska sprak ar inte sa komplicerade, om man tanker pa grammatik. Det som ar komplicerat pa thailandska till exempel ar att lasa/skriva eftersom det finns sa otroligt manga konsonanter som har samma fonem, ofta skrivs inte vokalerna, och orden inom samma mening separeras inte vilket inte underlattar lasningen. Sa det ar inget konstigt att barnen maste borja tidigt om de vill beharska bade thai + latin.
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-10-04 11:54:37 följande:
    Nej, svenska är svårt, annars hade det ju varit en smal sak för alla invandrare att lära sig språket, eller hur? ;) Sen har vi alla olika färdigheter, att det var enkelt för DIG säger inte ett skit om faktiska förhållanden om man ser till större grupper. Svenskan är svår grammatisk pga alla regler och alla undantag till dessa regler, men även fonetiskt då vi har många ord med olika uttal men samma stavning. Svenskan och franskan f.ö är väldigt nära besläktade med varandra så nä, kan man svenska är det inte jättesvårt att lära sig franska. 
    Om du tycker att svenska ar svart sa borde val barnen, i synnerhet invandrarbarnen borja tidigare ?!
    Sverige har faktiskt ett valdigt bra system for att invandrarna (vuxna) ska lara sig spraket (SFI). Alla mina invandrar vanner har lart sig spraket blixt snabbt pa SFI - men det beror val ocksa pa att spraket ar latt att lara sig, det tycker alla mina kompisar med.

    Det finns manga bra saker som fungerar i Sverige. Jag tycker bara synd om barnen som ar tvungna att vara analfabeter sa lange, forutom om ar jattebegavade eller kommer fran utbildade hem. 
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-10-04 12:13:42 följande:
    Det är för att du lägger vikten i att man ska kunna det teoretiska först, medan man i Sverige lägger vikten vid att först få en förståelse för det praktiska och sen det teoretiska.
    Du verkar tex anse att det viktigaste är att först kunna läsa, sedan att förstå vad det är man läst. I Sverige gör vi tvärt om, först arbetar man med att få en förståelse för språket, kunskap i berättande med mer, och sen på att kunna läsa allt i sin helhet samt stava. Ska man se det i betygsform så en elev som läser jättedåligt men förstår vad den läst får högre betyg än en elev som läser kanonbra men aldrig reflekterar över textens innebörd.
    Jag uppskattar att du tar tid for att argumentera.

    Men tyvarr du lyckas inte overtyga mig helt.

    Ett barn som inte lyckas lasa en text har ingen chans att kunna forsta det heller.

    For ovrigt ar jag overens med dig. Pa min dotters skola laggs stor vikt pa spraket, i synnerhet darfor att inget barn har engelska som modersmal (undervisningspraket). Men detta ar en sjalvklarhet val, en pre-requisite for att lara sig lasa ju... De som behover stod i spraket har ESL lektioner utover det vanliga schemat naturligtvis.

    Jag lar mig thailandska till exempel, och aven om jag kan teoretiskt sett lasa thailandska tar det mig mycket langre tid att ga igenom en text om jag inte kanner till orden som finns i texten. Sa det hanger ihop, det stammer.

     
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-04 19:26:26 följande:
    Så du menar att man inte hade någon form av språklig förmåga före den skriftliga traditionen!? Tillåt mig småle . Självklart kommer den språkliga förståelsen långt före inlärningen av den formella avkodningen av skrift. 

    Vi har en flicka under utredning nu som presterar toppresultat på avkodning, läshastighet etc.......men hon kan inte läsa mellan raderna. Här kan man prata om "Houston, we have a problem!"
    Nej jag har aldrig skrivit det/menat det. 
    Sjalvklart bor forstaelse/sprak komma fore det skriftliga - speciellt viktigt nar det galler barn som lar sig sprak genom kommunikation.
Svar på tråden Läxor till en som går i ettan?