Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

    Läxor till en som går i ettan?

    caliningrad skrev 2011-10-04 08:09:52 följande:
    Ja.
    Trist att man ens behover forklara det.

    Om man lar sig lasa sent finns det de foljande nackdelarna:

    1) barnet kan inte borja lara sig andra amnen sjalvstandigt eftersom det blir mycket svart att ta in kunskaper som inte ar pratiskta om man inte kan lasa. Valdigt konstigt att ens behova forklara detta.

    2) barnet kommer in senare i skonlitteraturen, eller aldrig i manga fall

    3) barnet kommer att bli uttrakat i skolan eftersom att lara sig lasa innebar att ga igenom texter pa nyborjarniva som kan vara roliga for en 4-aring, knappast for en 7-aring

    4) det finns valdigt manga olika skrivsystem i varlden. Valdigt manga manniskor i olika delar av jorden kan lasa i olika skrivsystem. Att lara sig ett enda system sa sent som 7 ar ar ett valdigt stort hinder for att sen hinna lara skig andra system ordentligt.

     
    1) All kunskap vi behöver har en praktisk grund, kan man inte aplicera teori på praktik är teorin helt meningslös att ha. Det är tex ingen vits att kunna läsa siffran två om man ändå inte förstår vad två äppelbitar är i mängd.

    2) Att barnet inte själv läser är inte detsamma som att barnet inte vet vad en bok är. Min dotter på 3 år vet två bokstäver, S (som i hennes namn) och V (som i lillasysters namn), men hon kan läsa flera ord både på svenska och engelska. Vi läser gärna och ofta för henne och hon vill ha böcker med mer ordentlig text. En annan favorit är att hitta på helt egna sagor där hon har en röd tråd i berättelsen, något som är rätt ovanligt för 3 åringar att göra.

    3) Kolla upp "listiga räven" som är ett pedagogiskt förhållningssätt för barn att lära sig läsa, används i rätt många skolor i Sverige och för att beskriva det väldigt kort går det ut på att barnen själva väljer en bok de verkligen är intresserad av att lära sig läsa, kan vara allt ifrån dagspöket till robin hood.

    4) Svenska är ett komplicerat språk att lära sig, ett av världens svåraste faktiskt, men vårt alfabet stämmer överrens med många språk i världen och att lära sig dem är inte så svårt. De som har fallenhet för språk kan ju 3 olika innan de gått ur grundskolan, ev. 4 innan de slutat gymnasiet. Det svåraste är ju att lära sig Asiatiska eller afrikanska språk som ligger långr ifrån vårat, men de har å andra sidan lika svårt att greppa svenskan.
  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-10-04 11:47:23 följande:
    1) haller med. 
    2) haller med. 
    3) haller md min dotter gor samma sak pa hennes forskola, de har "Library" varje mandag och valjer en bok som de tar hem sen. Inget revolutionart men bra.
    4) hahaha ... ursakta men nu skrattar jag.
    Svenska ar ett mycket enkelt sprak! Vilket kan faktiskt forklara att barnen har tid att borja sa sent..... Svenska ar inte mitt modersmal utan ett av de 7 sprak jag lart mig och det var oerhort latt, i jamforelse med de andra spraken ! Franska, ryska till exempel har en oerhort komplicerad grammatik som barnen bor beharska under de forsta skolaren. Darfor skulle det aldrig ga om de borjade lara sig lasa sa sent som i Sverige...
    Asiatiska sprak ar inte sa komplicerade, om man tanker pa grammatik. Det som ar komplicerat pa thailandska till exempel ar att lasa/skriva eftersom det finns sa otroligt manga konsonanter som har samma fonem, ofta skrivs inte vokalerna, och orden inom samma mening separeras inte vilket inte underlattar lasningen. Sa det ar inget konstigt att barnen maste borja tidigt om de vill beharska bade thai + latin.
    Nej, svenska är svårt, annars hade det ju varit en smal sak för alla invandrare att lära sig språket, eller hur? ;) Sen har vi alla olika färdigheter, att det var enkelt för DIG säger inte ett skit om faktiska förhållanden om man ser till större grupper. Svenskan är svår grammatisk pga alla regler och alla undantag till dessa regler, men även fonetiskt då vi har många ord med olika uttal men samma stavning. Svenskan och franskan f.ö är väldigt nära besläktade med varandra så nä, kan man svenska är det inte jättesvårt att lära sig franska. 
  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-10-04 11:59:10 följande:
    Om du tycker att svenska ar svart sa borde val barnen, i synnerhet invandrarbarnen borja tidigare ?!
    Sverige har faktiskt ett valdigt bra system for att invandrarna (vuxna) ska lara sig spraket (SFI). Alla mina invandrar vanner har lart sig spraket blixt snabbt pa SFI - men det beror val ocksa pa att spraket ar latt att lara sig, det tycker alla mina kompisar med.

    Det finns manga bra saker som fungerar i Sverige. Jag tycker bara synd om barnen som ar tvungna att vara analfabeter sa lange, forutom om ar jattebegavade eller kommer fran utbildade hem. 
    Det är för att du lägger vikten i att man ska kunna det teoretiska först, medan man i Sverige lägger vikten vid att först få en förståelse för det praktiska och sen det teoretiska.
    Du verkar tex anse att det viktigaste är att först kunna läsa, sedan att förstå vad det är man läst. I Sverige gör vi tvärt om, först arbetar man med att få en förståelse för språket, kunskap i berättande med mer, och sen på att kunna läsa allt i sin helhet samt stava. Ska man se det i betygsform så en elev som läser jättedåligt men förstår vad den läst får högre betyg än en elev som läser kanonbra men aldrig reflekterar över textens innebörd.
  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-10-04 12:40:16 följande:
    Jag uppskattar att du tar tid for att argumentera.

    Men tyvarr du lyckas inte overtyga mig helt.

    Ett barn som inte lyckas lasa en text har ingen chans att kunna forsta det heller.

    For ovrigt ar jag overens med dig. Pa min dotters skola laggs stor vikt pa spraket, i synnerhet darfor att inget barn har engelska som modersmal (undervisningspraket). Men detta ar en sjalvklarhet val, en pre-requisite for att lara sig lasa ju... De som behover stod i spraket har ESL lektioner utover det vanliga schemat naturligtvis.

    Jag lar mig thailandska till exempel, och aven om jag kan teoretiskt sett lasa thailandska tar det mig mycket langre tid att ga igenom en text om jag inte kanner till orden som finns i texten. Sa det hanger ihop, det stammer.

     
    Jag har läst en hel del om läs och skrivinlärning för barn med dyslexi eller andra språkliga svårigheter, där för man rätt mycket kunskap i hur barn faktiskt kan få en korrekt uppfattning av en text utan att kunna läsa varje ord bra. Dyslektiker kan vanligen inte läsa varje ord som står för det tar så mycket kraft att om de gör på det viset får de ingen kontroll på texten och tappar innebörden i det de läser. På samma sätt fungerar det för barn som ännu inte lärt sig läsa mer än enstaka ord. Problemen för dyslektiker kommer ju när skolan växlar från det praktiska till det teoretiska och fokuset hamnar på att läsa varje ord rätt istället för att kunna få ett sammanhang utifrån ordbilder. Trots allt är det ju så att vårt språk har väldigt många utfyllnadsord som är till för att få språket att flyta men inte gör något för att förstå innebörden av det som sägs/skrivs och dessa rör till det mycket för små barn som ska lära sig läsa!
Svar på tråden Läxor till en som går i ettan?