• Anonym (Irrationell?)

Jag vill bara säga "vad var det jag sa"!

Min sambo har hudcancer!

Jag har tjatat om solskydd. läkarkontroller, kläder mm. i 10 års tid. Han har bara viftat bort det hela och ryckt på axlarna. Cancer är något andra får.

I somras brände han sig så allvarligt att vi hamnade på akuten, läkaren där tittade länge på sambon födelsemärken (jo, för de är konstiga, precis som jag alltid sagt) och skickade honom vidare.
    Igår kom biopsisvaret, Maligt melanom och även proven som togs på lymfkörtlarna visa positivt för cancerceller.

Jag är bara ARG! Arg för att han av ren lathet spelar rysk roulette med sitt liv, och våran framtid. ALLA vet att man ska ha solskydd, att man ska undvika att bränna sig och att man ska kolla upp förändringar, alla utom han tydligen. Att jag köptflaskor med solkräm, tvångssmörjt, skickat honom inomhus när han blir röd verkar han helt ignorera och kan nu inte alls förstå hur detta kan ha drabbat honom.

Han har mycket ljus hus, rött hår och är en riktig soldyrkare som gång på gång påstår att han inte blir brun om han inte bränner sig. Jag har gång på gång påstått att han är dum i huvudet. Nu sitter vi här med facit i hand och jag MÅSTE stötta och får inte alls ge uttyck för vad jag egentligen känner: SKYLL DIG SJÄLV!

Hela situationen är absurd och jag vill bara skrika, hjälp mig bearbeta...

• Svar på tråden Jag vill bara säga "vad var det jag sa"!
  • Den allsmäktige

Jag tror inte du är arg på riktigt. Du är rädd. Och det får man vara! Prata med din sambo, han är nog minst lika rädd som du! Kram

• Fia 28

Jag förstår dej helt. Men tyvärr så hjälper det ju inte honom att vara efterklok. Är nog bara att stötta och hjälpa honom så gott det går.

• Anonym

Haha jaa.. lite rätt åt är det väl. :) Men det kanske var det som krävdes för att få honom att förstå?

Lycka till! Och du får säga "Vad var det jag sa?" ;) 

• Anonym

Det är jättesvårt att hantera ett cancerbesked, både för patienten och för anhöriga! Skäms inte för dina känslor, alla reagerar olika och det är helt ok. Men det är kanske inte vad din sambo behöver höra av dig just nu. Leta upp en anhörigförening nära dig. De kan hjälpa dig att få prata av dig! Man får lov att vara både arg och ledsen.
    Lycka till!

• HäckHäxan
    Den allsmäktige skrev 2011-09-21 14:37:35 följande:
    Jag tror inte du är arg på riktigt. Du är rädd. Och det får man vara! Prata med din sambo, han är nog minst lika rädd som du! Kram
    Jag tror du skall ta åt dig detta TS. Det är okej att känna som du gör!
    You say BITCH like its a bad thing?
  • viseversa

Min mamma har haft maligt melanom. Hon gick själv till läkaren med ett födelsemärke som blivit en STOR böld på ena axeln. HON var oroad men läkaren den idioten kollade bara på det och sa " nej det där är inget att nojja över. Det är bara en sjönhetsmiss. Men du ska väl inte gå i bikini iallafall?"(flin flin).

Att denna läkare är väldigt känd i media är ju även det vidrigt då han är så satans dryg och bezzerwisser som satan. Det var först när hon sökte hjälp hos en AANNAN läkare som hon togs på allvar och skickades på biopsi. Och mycket riktigt var det cancer. Dom fick operera bort en STOR del hud runt bölden för att få med allt. Hon har idag ett hål i axeln efter ingreppet.

• viseversa

Kan säga att det var en jobbig tid med cellgifter och diverse sprutor efter beskedet. Hon gick på regelbundna kåller ofta men är idag tack och lov helt friskförklarad. En sak jag mins är dock att hon blev väldigt personlighetsförändrad av medicinen. Så var beredd på det ts. Hon blev elak ena dagen. Ledsen andra och tredje dagen sov hon bara eller låg och frös trots 4 täcken=(

• Anonym (Irrationell?)

Vi pratar, men det är ju hans sorg och hans känslor i fokus. Det är ju han som är sjuk, och som antagligen kommer behöva behandlas under lång tid.
    Det positiva är ju att överlevnadschanserna är relativt höga även med viss spridning och han är en frisk ung man i övrigt.

Vi ska till sjukhuset på måndag för att få klara besked kring vad som händer nu, diskutera behandling mm. Gissningsvis så får jag då även möjlighet att träffa en anhörigstödjare.

Men jag är skitförbannad och håller med svårighet tillbaka känslan att han dragit på sig det här helt på egen hand och utsätter MIG för det här.

• Anonym

Min man har också fått cancer (obotlig dessvärre) och jag, min man, kuratorn jag går hos mfl, känner att det är jag som anhörig som har det allra svårast. Så glöm inte bort dig själv i det här! Du får lov att säga "vad var det jag sa" och du får lov att vara ledsen. Sen kanske du inte alla gånger ska släppa fram det inför din man utan hitta någon annan att prata med. Stå på dig om du vill ha en anhörigstödjare, det var inget som jag blev erbjuden via sjukvården. Kuratorn jag träffar nu har jag fått via barnavårdscentralen istället.

• Anonym (Irrationell?)
    Anonym skrev 2011-09-22 14:53:10 följande:
    Min man har också fått cancer (obotlig dessvärre) och jag, min man, kuratorn jag går hos mfl, känner att det är jag som anhörig som har det allra svårast. Så glöm inte bort dig själv i det här! Du får lov att säga "vad var det jag sa" och du får lov att vara ledsen. Sen kanske du inte alla gånger ska släppa fram det inför din man utan hitta någon annan att prata med. Stå på dig om du vill ha en anhörigstödjare, det var inget som jag blev erbjuden via sjukvården. Kuratorn jag träffar nu har jag fått via barnavårdscentralen istället.

Usch, beklagar. Hoppas att du får det stöd du behöver för att ta dig genom det hela.

Samtidigt som jag är chockad över att han fått en så pass allvarlig sjukdom, så vet jag ju rent intellektuellt att överlevnadschanserna trots allt är goda. Måste vara fruktansvärt att veta att hoppet liksom är förlorat. Hoppas att ni får en underbra tid tillsammans och tar till vara på den.  
  • Anonym

det är mycket värre att vara anhörig än att vara drabbad, tro mig, jag har upplevt båda. Du ska be att få en kuratorskontakt du också. Inte tillsammans med mannen, utan själv. Det är tillåtet att vara arg, bitter, sur, rädd men man måste få ur sig alla känslor för att kunna ta sig vidare. Lycka till.

• Förväntansfull0406
    Anonym skrev 2011-09-21 14:39:12 följande:
    Haha jaa.. lite rätt åt är det väl. :) Men det kanske var det som krävdes för att få honom att förstå?

Lycka till! Och du får säga "Vad var det jag sa?" ;) 
    Haha??? du vet att även hudcancer och som dessutom spridit sig till lymfkörtlarna kan vara dödligt??

Till dig ts, gå och prata med någon, du och han behöver stöd och ni behöver varandra.
  • Anonym (jag igen)
    Anonym (Irrationell?) skrev 2011-09-22 19:57:11 följande:

Usch, beklagar. Hoppas att du får det stöd du behöver för att ta dig genom det hela.

Samtidigt som jag är chockad över att han fått en så pass allvarlig sjukdom, så vet jag ju rent intellektuellt att överlevnadschanserna trots allt är goda. Måste vara fruktansvärt att veta att hoppet liksom är förlorat. Hoppas att ni får en underbra tid tillsammans och tar till vara på den.  
    Jo det känns väldigt hemskt att utöver att kämpa mot en hemsk sjukdom behöva veta att den är obotlig och att kampen handlar om att vinna lite tid. Men jo, den tid man får, den försöker man göra allt för att njuta av.

Jag går och pratar med en kurator, har varit och träffat några olika men den här senaste tror jag kan bli bra. Sen har jag någon kompis som hjälper men tyvärr är det en hel del som inte kan hantera sånt här och reagerar med att dra sig undan.  
  • PetraK

Jag ska visa ditt inlägg för min man för han hoppar också över solskyddet rätt ofta, hur mkt jag än tjatar!

• Anonym (Irrationell?)

Det är nu några år sedan jag skrev den här tråden. Min sambo är idag frisk, tack och lov, men det har varit några tuffa år med många operationer för att ta bort melanom, och tre omgångar med cellgifter då han också hade lymfom. Idag förstår han varför jag blev arg...

• Anonym (*))
    Anonym (Irrationell?) skrev 2011-09-21 14:50:29 följande:

Vi pratar, men det är ju hans sorg och hans känslor i fokus. Det är ju han som är sjuk, och som antagligen kommer behöva behandlas under lång tid.
    Det positiva är ju att överlevnadschanserna är relativt höga även med viss spridning och han är en frisk ung man i övrigt.

Vi ska till sjukhuset på måndag för att få klara besked kring vad som händer nu, diskutera behandling mm. Gissningsvis så får jag då även möjlighet att träffa en anhörigstödjare.

Men jag är skitförbannad och håller med svårighet tillbaka känslan att han dragit på sig det här helt på egen hand och utsätter MIG för det här.

Han har inte utsatt dig för detta. Du har haft möjlighet att lämna honom om du inte tyckt om hans beteende, du har valt att leva med honom.

• kenneth768768
    Anonym (*)) skrev 2015-05-24 10:17:05 följande:

Han har inte utsatt dig för detta. Du har haft möjlighet att lämna honom om du inte tyckt om hans beteende, du har valt att leva med honom.

Vad menar du, att så fort det är minsta proböem med ens partner bör man lämna?

Notera att partnern blev frisk. Med din hantering av situationen skulle ts inte varit närvarande och kunnat stötta. Svårt att se fördelar med ditt sätt att tänka faktiskt.
  • neverpreggo
    Anonym (Irrationell?) skrev 2015-05-24 09:13:43 följande:

Det är nu några år sedan jag skrev den här tråden. Min sambo är idag frisk, tack och lov, men det har varit några tuffa år med många operationer för att ta bort melanom, och tre omgångar med cellgifter då han också hade lymfom. Idag förstår han varför jag blev arg...

Så skönt att han är frisk idag :)
  • Anonym (doktor/patcyt)
    neverpreggo skrev 2015-05-24 16:12:27 följande:
    Så skönt att han är frisk idag :)
    Tråden är gammal men jag måste bara inflika att man inte får malignt melanom eller lymfom av solen.

Det går att få basalcellscancer, och basalcellscancer är en av de mest benigna cancerformer. Känner inte till någon som dött pga basalcellscancer.

Svar på tråden Jag vill bara säga "vad var det jag sa"!