Inlägg från: Suri |Visa alla inlägg
  • Suri

7 årig flicka som måste ha koll på de vuxna!

Alla är olika. Stötta henne, lär henne att det är ok att vara "annorlunda" (lite ängslig, rädd) Det är ju när man själv börjar känna omgivningens besvikelse och frustration på att man inte lever upp till det som anses vara normalt som man börjar må dåligt och blir besviken på sig själv. Vilket leder till dålig självkänsla. Det kommer att gå över och det är ändå rätt så vanligt. Istället för att "puscha" henne att vara ensam så kanske ni kan låta bli att utsätta henne för den stressen ett tag, låta henne få slappna av med er. Bli trygg i att veta att ni inte lämnar henne, att ni inte vill det. Utan att hon behöver säga till. Min dotter hade ett liknande problem, hon ville inte vara hemma hos kompisar och leka, hon vågade inte. Men hon vågade inte heller säga nej vilket ledde till massa gråt och ångest såklart när hon lovat någon att leka.... Till slut "förbjöd" vi henne att leka hemma hos andra. Hon fick helt enkelt säga till kompisen att hon inte fick komma för sin knäppa mamma... Efter kanske ett år började hon tjata, på riktigt. Hon ville verkligen gå hem till en kompis men hon var fortfarande rädd. Efter ett tag gick jag med på det men sa att jag skulle ringa efter en halvtimme och kalla hem henne (om hon ville). Jag var väldigt noga med att inte säga saker som "men vad fånig/löjlig/barnslig du är... Det är ju inget farligt!!!". Vi tog henne på allvar och försökte förstå.

Svar på tråden 7 årig flicka som måste ha koll på de vuxna!