• gröna L

Är så himla rädd!

Vad jobbigt att gå runt med den rädslan!
    Har du pratat med din barnmorska om det här? Tror det är den bästa vägen att gå faktiskt.

Jag läser en bok som heter Föda utan rädsla. Den handlar om vilka effekter rädslan har på förlossningsprocessen och den tar upp konkreta verktyg man kan använda för att hantera rädslan. Jag tycker boken är ganska bra, men jag är inte alls rädd för förlossningen, vet inte hur man uppfattar den om man är riktigt rädd för förlossningen.

Lycka till, TS, du kan föda! 

• gröna L

Samban tipsar om samma bok, och precis som hon skriver heter författaren Susanna Heli.

Jag vill även instämma i alla tips om att sätta sig in i hur en förlossning går till. På så sätt tror jag man kan öka sin känsla av att vara delaktig och vara i kontroll, till skillnad från att vara utlämnad åt det som händer med en. Jag kan även tänka mig att det kan hjälpa att läsa olika förlossningsberättelser (finns ju en mängd här på familjeliv), så man är mer förberedd på att det kan gå till på många olika sätt. Precis som Längtar nr 2 skriver behöver det ju inte alls bli som "genomsnittsförlossningen".

Svar på tråden Är så himla rädd!