Inlägg från: Pernilla3 |Visa alla inlägg
  • Pernilla3

Min dotter känner själv att hon ligger efter och hon har precis börjat 1:an

Hej!
     Min dotter började 1:an nu och redan efter 2 veckor så sa hon att hon låg efter. De flesta i hennes klass kan redan läsa, men min dotter kan inte det ännu. Hon är på god väg dock.
    De har ju en ny bokstav varje vecka, med en lässaga och 2 korsord och det fixar hon utan problem. Men det är jobbet i klassen som hon halkar efter i. De skulle skriva i sin skrivbok, de ska jobba med en bokstav och rita 3 saker som innehåller den aktuella bokstaven, de skulle rita sitt hus och de skulle göra en karta och hinna med att jobba i Ärtan, pärtan böckerna. Och hon hinner inte med.

Problemet är att jag vet att min dotter är extremt noggrann med allt hon gör (jag var likadan själv och är), hon nöjer sig inte med att bara rita, det måste bli "perfekt", så hon suddar och börjar om, hon är väldigt detaljrik och det blev ju utmaning att måla huset eftersom vi har ett hus på 8 rum och kök.

Hon är det första skolbarnet som jag har så jag har ingen erfarenhet av det innan. Hon är en smart tjej och väldigt lättlärd. Jag är ju självklart bekymrad över att hon själv känner att hon ligger efter och att hon känner det så här tidigt efter skolstarten. Jag är inte bekymrad över att hon inte kan läsa ännu, det är ju det hon ska lära sig i skolan. Vid ett tillfälle har läraren sagt till henne att hon ligger efter och att det inte är bra. Hon har inte ens fyllt 7 år och så känns det som hon redan har press och stress på sig. Kan tycka att det är väldigt många uppgifter utöver att lära sig läsa.
    Men mest så bekymrar det mig att hon inte kan ta den tid hon behöver. Har försökt att få henne att sänka kraven på att det måste vara perfekt så att hon bara kan rita en grej och lämna in för då skulle hon ju inte komma så mkt efter heller. Men vet inte hur jag ska råda henne i det.

Någon som har tankar eller råd och tips att dela med sig?

• Svar på tråden Min dotter känner själv att hon ligger efter och hon har precis börjat 1:an
  • Pernilla3

Ja jag har pratat med lärare vid ett tillfälle. Han blev väl förvånad över att hon hade varit så medveten och snappat upp det själv. Vad jag förstod så var det väl inget problem i nuläget egentligen. Men jag vill ju inte att hon redan ska ha den känslan, jag vill att hon ska kunna känna glädje i lärandet och inte en press om att inte ligga sist eller att hon ligger efter. Hon kan ju komma hem och säga när jag frågat hur det gått att nu ligger hon nog inte sist iaf. Tycker det känns ledsamt.
    Kändes nästan som ett förkunskapskrav var att hon skulle kunna läsa när hon börjar ettan.

• Pernilla3
    Betty Ballbreaker skrev 2011-09-19 13:13:19 följande:
    Vad tråkigt att barnen verkar få så mycket uppgifter att de måste slarva sig igenom dem. Det känns ju rent spontant som om din dotter är väldigt ambitiös, och det vore synd att uppmana henne till att snabba på med uppgifterna. Hur kul är det att lämna ifrån sig nåt man inte är nöjd med? Det är en bra egenskap att satsa på kvalitet istället för kvantitet. När de är såpass små, tycker man att de borde tas mer individuell hänsyn till barnens sätt att fungera i skolarbetet.
    Det är tråkigt om din dotter inte känner sig "bra nog" när hon i själva verket är jätteduktig. Det är ju även trist för dig som förälder att behöva förmedla att "du är jätteduktig, men i skolan det räknas inte hur ordentligt man gör saker, utan hur mycket man hinner med".
    Kan du inte ha ett möte med läraren och se vad det kan leda till?
    jo hon sa så till mig när jag sa att det behöver inte alltid vara perfekt och då svarade hon: "Men mamma ska jag lämna in något som är fult" Hon är en väldigt klok tjej. Och jag tycker att det verkar vara mkt saker på en gång som ska göras. Jag trodde också att den skulle vara individuell men nu känns det ju mer som en tävling och tabun om att ligga sist med uppgifterna. De är många i klassen också, 26 st.
  • Pernilla3
    Betty Ballbreaker skrev 2011-09-19 13:21:09 följande:
    Såg nu att du pratat med läraren. Är det inget problem egentligen, så beröm dotterns
    flitiga arbete, och förmedla att det viktigaste inte är att vara snabb utan att man kan vara duktig på andra sätt också! Man kanske kan jämföra det med bagaryrket: den ena bagarn följer enkla recept och producerar tårtor på löpande band. Den andra bagaren lägger ner tid och ansträngning på sina tårtor, han gör tidskrävande fyllningar och garnerar de vackert. Självklart hinner han inte göra lika många tårtor som den första bagaren, men vilken tårta blir godast och vilken vill man helst äta?
    Fast läraren har ju ändå sagt till henne att hon ligger efter och att det inte är bra.
  • Pernilla3

Ja det känns tråkigt faktiskt, inte en sådan start man vill att ens förväntansfulla tjej ska få.

Svar på tråden Min dotter känner själv att hon ligger efter och hon har precis börjat 1:an