Det låter inte alls som för mycket uppgifter för en etta. Däremot kan det ju vara mycket för enskilda barn, och alldeles för lite för andra. Men som grundmall låter det helt rimligt. Man kan inte jobba med att lära sig läsa fyra timmar i sträck varje dag, det orkar inte barnen. Däremot kan man jobba med sådant som underlättar läsinlärning, t.ex. nöta bokstävernas ljud genom att rita saker som börjar på ljudet nnnnnn eller ooooo.
Jag skulle tippa att er dotter har två problem, dels noggrannheten och dels hennes _upplevelse_ av att de andra är duktigare. Så behöver det ju inte alls vara och läraren gör säkert vad han kan för att barnen ska förstå att alla kan olika saker, är olika snabba, att snabbhet inte alltid är positivt osv. Men barn tolkar ju ändå världen annorlunda än man önskar ibland... Ni får nog jobba på båda fronterna, dels med hennes överdrivna noggrannhet och dels med hennes upplevelse av att vara dålig.
Man ska få vara som man är, men man måste också lära sig att anpassa sig efter olika uppgifter. Är uppgiften "rita det finaste hus du kan" ska man självklart få gott om tid på sig, men är uppgiften "rita något som börjar på H" är det mer fråga om ljudträning och ritandet ska vara mer skissartat och gå fortare. Läsa, skriva och räkna är ju huvudfokus i skolan - det funkar inte att vara så noga med alla rituppgifter att man inte hinner med lästräningen. Och det är ju inte alltid positivt att vara jättenoga. Ibland måste man kunna snabba på, för ibland ställer livet sådana krav - bussen går, nästa klass kommer till matsalen, kompisarna med leker/spelar spel med tröttnar på att vänta osv. Det är faktiskt en konst också att kunna slutföra något. Precis som att förstå att slarvigt duger ibland.
Den krassa sanningen är ju att man inte kan få all tid man vill i skolan. Skoldagen är begränsad och det ska in flera olika ämnen. Det måste både barn och en del föräldrar (inte riktat mot TS nu, tänker allmänt!) tugga i sig. Självklart ska man få den tid man behöver för att LÄRA sig olika saker (alla behöver ju olika lång tid med nytt stoff för att till fullo behärska det), men inte all tid man vill för att rita och pyssla. För det går inte, för tiden tar slut, dagen tar slut. Om dottern absolut vill rita jättenoga kanske ni kan be att få hem rituppgifterna? I skolan kanske hon kan (med lärarens hjälp) skriva orden hon vill rita, påbörja teckningen och sen rita klart hemma? Då kan hon ju sitta hur länge hon vill. Eller så kanske hon kan rita med bara blyerts i skolan och sen färglägga hemma? Eller så vill hon inte alls ta hem, det var en tanke bara
Jag förstår att det känns svårt att säga åt barnet att rita slarvigare.. Och att vara noga är ju jättebra i många fall! Men samtidigt tror jag ni måste ta några diskussioner om just det här med hur lång tid saker och ting tar. Och vad meningen med arbetsuppgifterna är. Meningen med att rita tre saker på bokstaven B är att lyssna efter bokstaven B, man ritar bara för att man inte kan skriva än, för att minnas vad man kom på för ord. Prata mycket, det tror jag på. Både berömma hennes fina teckningar och prata om när det är bra att vara noggrann. Men också som sagt prata om när man kanske inte kan vara riktigt lika noggrann. Prata om att "hinna mycket" och "kunna mycket" är olika saker, bara för att man kommit långt kanske man inte kan mer. Och den som är noga är oftast duktigare på att se detaljer, rita så att det blir likt, de har ofta bättre finmotorik... Hjälp henne att se det!
Att flickan bara ritar en sak är väl annars en bra idé tycker jag! Då kanske hon hinner vara jättenoga med den grej hon ritar?
Annars kanske ni, på ett jättetydligt sätt, kan visa hur ni vuxna tänker och gör för att finna balans i era egna liv? Så att dottern får se att hennes viktigaste förebilder också är mindre petnoga ibland. Säg rakt ut på morgonen t.ex: "Nu låter vi disken stå tills ikväll! Nu slarvar vi lite, man måste inte alltid vara så noga." Eller visa en inköpslista skriven med slarvig handstil och säg något om att "Jaja, inköpslistan ska ju knappast ramas in och hängas upp på väggen, så länge det går att se att det står mjölk och inte skurborstar så får det duga!"