• LoppanL

Erfarenheter av att börja skolan ett år tidigare?

Är det någon som har erfarenhet, både positiva och negativa naturligtvis, av att ett barn börjat ett år tidigare i skolan?

Vore jättetacksam för synpunkter och tankar!

• Svar på tråden Erfarenheter av att börja skolan ett år tidigare?
  • caliningrad
    Hertha skrev 2011-09-20 07:07:15 följande:
    I den svenska skolan sitter inte eleverna på varje lektion och lyssnar på vad lärarna pratar om för att sedan arbeta ensamma. Det är mycket interaktion mellan eleverna. Om en elev inte har nått samma mognadsgrad som de andra eleverna kommer det bli mycket svårare för denne elev att interagera med de andra eleverna. Det finns alltså en risk för att eleven kommer känna sig utanför och missförstådd.

Frågan är vad som är viktigast för dig som förälder i en sådan situation. Själv har jag inga problem att utmana min son intellektuellt på hemmaplan, han är däremot inte redo att tampas med barn som är ett år äldre än honom. Och eftersom jag föredrar att han är glad i skolan än olycklig (jag tror han helt enkelt lär sig mer på det sättet) så hade min son mått bäst av att gå med barn i samma ålder som han.

Flickor brukar generellt ligga före pojkar mognadsmässigt. Att låta en flicka börja skolan ett år tidigare än sina jämnåriga är därför antagligen lättare.

Jag tänkte på dig när jag satt på ett skolmöte häromdagen och en kvinna skolad i Hong Kong (för att sedan går vidare till Berkely i ung ålder) berättade varför hon föredrog en progressiv skola framför sin erfarenhet.
    Hej,
    jag tror att barnen anpassar sig mycket lattare till situationer an man tror som foralder.
    Om jag pratar om min egen erfarenhet sa var mina foraldrar emot att jag skulle borja direkt i 2-an som 5-aring eftersom de tyckte sjalva att jag inte var mogen osv.
    Men det gick jattebra for mig!!
    Sa det var tur att de gick med skolans forslag iallafall.
    Jag har inte haft nagra problem heller i mitt arbetsliv att samarbeta med folk som var mycket aldre an mig i borjan. 

Eftersom Sverige ligger i framkant nar det galler likabehandling och icke-mobbning och satsar miljoner pa dessa fragor sa tycker att det ar markligt ifall ett barn som ar lite mindre moget an sina skolkamrater skulle behovas kannas helt utanfor.

• StilaM

Jag är gymnasielärare och tycker ofta att det märks vilka elever som börjat skolan tidigare. De har oftare svårigheter att analysera och se helheter. De kan naturligtvis gå om ett år i gymnasiet utan att komma efter. 

Flera av de flickor som börjat tidigare har också berättat hur jobbigt det var att ligga efter den fysiska utvecklingen och komma senare i puberteten, men sådant är ju också högst individuellt.

Frågan är väl varför du vill att ditt barn ska börja tidigare. Det finns ju andra kunskaper än att kunna läsa (som någon lyfte fram ovan). Man kan ju också välja att samarbeta proaktivt om förskoleklassen för att se till att den undervisning ditt barn får bygger på ditt barns kunskaper och inte något medelsnitt i klassen.

Om ditt barn i alla avseenden (läsande, räknande, tänkande/logik etc)  är redo för år 1, tja, då kanske hon ska börja tidigare.        

• Hertha
    caliningrad skrev 2011-09-20 07:18:41 följande:
    Hej,
    jag tror att barnen anpassar sig mycket lattare till situationer an man tror som foralder.
    Om jag pratar om min egen erfarenhet sa var mina foraldrar emot att jag skulle borja direkt i 2-an som 5-aring eftersom de tyckte sjalva att jag inte var mogen osv.
    Men det gick jattebra for mig!!
    Sa det var tur att de gick med skolans forslag iallafall.
    Jag har inte haft nagra problem heller i mitt arbetsliv att samarbeta med folk som var mycket aldre an mig i borjan. 

Eftersom Sverige ligger i framkant nar det galler likabehandling och icke-mobbning och satsar miljoner pa dessa fragor sa tycker att det ar markligt ifall ett barn som ar lite mindre moget an sina skolkamrater skulle behovas kannas helt utanfor.

Utanförskap kan inte alltid trollas bort. Om du varje dag går till skolan och känner dig lite annorlunda så kommer det inte hjälpa hur många som vill vara kompis med dig. Det handlar inte mobbing. Det handlar om att barn kan vara väldigt känsliga för att inte vara som alla andra. Och det säger jag av egen erfarenhet. Jag var nämligen inte större än en 5-åring när jag började 1:an i Sverige. Behöver jag säga att jag trodde att jag var värdelös inom idrott?
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-09-20 06:03:46 följande:
    Ja, eftersom man gar i skolan for att umgas socialt och inte for att lara sig nagra kunskaper iallafall ?
    sa hur mycket man kan kunskapsmassigt ar val totalt ointressant i denna fraga.

Det ar bara hur manga kompisar man har och hur poppis man ar som bor spela in i det svenska systemet som ligger i framkanten! 
    Men snälla nån, vilken värld lever du i. Jag har inte på något sätt sagt att vad man kan kunskapsmässigt är ointressant i denna fråga. Jag skrev att det inte är DET ENDA att utgå ifrån. Hur många kompisar eller hur poppis man är har inte det minsta med saken att göra. Den kommentaren liksom att du likställer Sverige med Pol Pots Kambodja.....för att inte tala din uppfattning kring "diagnos"barn ger intrycket av total okunskap. Och en enkel fråga......vad har antimobbningsarbete och likabehandlingsplaner att göra med huruvida ett barn är redo att börja skolan tidigare eller inte? Du verkar ha missat totalt vad det hela handlar om.
  • caliningrad
    Hertha skrev 2011-09-20 07:23:26 följande:
    Utanförskap kan inte alltid trollas bort. Om du varje dag går till skolan och känner dig lite annorlunda så kommer det inte hjälpa hur många som vill vara kompis med dig. Det handlar inte mobbing. Det handlar om att barn kan vara väldigt känsliga för att inte vara som alla andra. Och det säger jag av egen erfarenhet. Jag var nämligen inte större än en 5-åring när jag började 1:an i Sverige. Behöver jag säga att jag trodde att jag var värdelös inom idrott?
    hej!
    jag med var alltid den sista som valdes nar de skapade idrottslag! 

so what ?
    man kan inte vara bast pa allting.  Viktigare att vara bra pa matte an pa fotboll iallafall.
  • Hertha
    caliningrad skrev 2011-09-20 07:30:12 följande:
    Hertha skrev 2011-09-20 07:23:26 följande:
    hej!
    jag med var alltid den sista som valdes nar de skapade idrottslag! 

so what ?
    man kan inte vara bast pa allting.  Viktigare att vara bra pa matte an pa fotboll iallafall.
    Och här är vi nog lite olika. Jag rangordnar inte kunskap.
  • caliningrad
    Hertha skrev 2011-09-20 07:40:09 följande:
    Och här är vi nog lite olika. Jag rangordnar inte kunskap.
    nej jag vet. Men kulturell relativism leder till nihilism. Att  tycka att fotboll ar lika viktigt som matte forklarar ganska mycket de problem som skolsystemet moter idag.

• knisse

vi hade en i mn klass som började ett ar tidigare i slut änden fick hon ga om tva ar. hon kom inte med socialt och blev typ utbränd om man kan bli det med 10...

• skruttan8

Har inte eget barn men andra erfarenheter och det går ofta bra med kunskapsbiten men däremot den sociala delen som är mycket viktig kan bli ett problem och jag tycker därför det är bättre att vänta. Barnet hinner få sina kunskaper ändå. Den sociala utvecklingen är väldigt viktig för att kunna interagera med sina kompisar. JAg skulle själv inte låta mitt barn börja tidigare oavsett förkunskaper och mognad.

• caliningrad

Till TS: lagg ner, du kommer bara att fa kritiken att du vill pusha ditt barn och alla kommer att overtala dig att ditt barn kommer att bli asocialt - vilket kommer att resultera att ditt barn kommer att kanna sig konstigt och utanfor indeed. Likabehandling - ja - men bara om man ar lika de andra.

Svar på tråden Erfarenheter av att börja skolan ett år tidigare?