Erfarenheter av att börja skolan ett år tidigare?
Är det någon som har erfarenhet, både positiva och negativa naturligtvis, av att ett barn börjat ett år tidigare i skolan?
Vore jättetacksam för synpunkter och tankar!
Är det någon som har erfarenhet, både positiva och negativa naturligtvis, av att ett barn börjat ett år tidigare i skolan?
Vore jättetacksam för synpunkter och tankar!
Jag är gymnasielärare och tycker ofta att det märks vilka elever som börjat skolan tidigare. De har oftare svårigheter att analysera och se helheter. De kan naturligtvis gå om ett år i gymnasiet utan att komma efter.
Flera av de flickor som börjat tidigare har också berättat hur jobbigt det var att ligga efter den fysiska utvecklingen och komma senare i puberteten, men sådant är ju också högst individuellt.
Frågan är väl varför du vill att ditt barn ska börja tidigare. Det finns ju andra kunskaper än att kunna läsa (som någon lyfte fram ovan). Man kan ju också välja att samarbeta proaktivt om förskoleklassen för att se till att den undervisning ditt barn får bygger på ditt barns kunskaper och inte något medelsnitt i klassen.
Om ditt barn i alla avseenden (läsande, räknande, tänkande/logik etc) är redo för år 1, tja, då kanske hon ska börja tidigare.
vi hade en i mn klass som började ett ar tidigare i slut änden fick hon ga om tva ar. hon kom inte med socialt och blev typ utbränd om man kan bli det med 10...
Har inte eget barn men andra erfarenheter och det går ofta bra med kunskapsbiten men däremot den sociala delen som är mycket viktig kan bli ett problem och jag tycker därför det är bättre att vänta. Barnet hinner få sina kunskaper ändå. Den sociala utvecklingen är väldigt viktig för att kunna interagera med sina kompisar. JAg skulle själv inte låta mitt barn börja tidigare oavsett förkunskaper och mognad.
Till TS: lagg ner, du kommer bara att fa kritiken att du vill pusha ditt barn och alla kommer att overtala dig att ditt barn kommer att bli asocialt - vilket kommer att resultera att ditt barn kommer att kanna sig konstigt och utanfor indeed. Likabehandling - ja - men bara om man ar lika de andra.