Inlägg från: Anne69 |Visa alla inlägg
  • Anne69

Erfarenheter av att börja skolan ett år tidigare?

Jag tror att detta med att hänga med kompisarna är ett helt ovidkommande argument. För hur många av oss har kompisarna från förskolan och första åren i skolan kvar? Nej, kompisar kommer det nya allteftersom - så ur det perspektivet kan hon gå kvar.

Däremot tror jag att det faktum att hon är född mkt tidigt på året och dessutom "försigkommen" gör att hon säkerligen klarar skolan bra ihop med 06:orna. Häromdagen var jag en hel dag på förskolan och insåg då att jag saknade ett barn i "5 -årsgruppen" - sen kom jag på det, hon var född feb 07. För mig varadet självklart att hon och min 06:a (oktober) var jämngamla och skulle komma att följas åt i skolan men vips var hon för liten. Märkligt.

Jag började själv skolan ett år tidigare (vid 6 år på den tiden), jag är född i maj och hade bara fördelar av att ha börjat ett år tidigare. Aldrig reflekterade jag (eller mina föräldrar) kring att jag inte klarade en uppgift för att jag var ett år yngre än övriga. På den tiden fick man göra ett "skolmognadstest" och klarade man det fick man börja. Kolla om något liknande finns idag?

Svar på tråden Erfarenheter av att börja skolan ett år tidigare?