Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

    Erfarenheter av att börja skolan ett år tidigare?

    Hej
    Jag borjade i 2-an som 5-aring och min syster i ettan som 4-aring. Vi bade kunde lasa som 3-aringar,sa darfor.

    Positivt = jag hade aldrig trakigt i skolan, och tid att gora tva hogskoleutbildningar i totalt olika omraden. Hann lara mig 7 olika sprak, fast pa olika nivaer. Jag var kand som barn i mitt land for att skriva bocker. Nar jag var 6 ar hade jag redan skrivit en hel serie av bocker. 

    Negativt = jag fick mitt MBA nar jag inte ens var 21 och borjade ha ett riktigt jobb direkt. Svart att bli tagen pa allvar , fick sminka mig och kla mig strikt i borjan for att latsas vara aldre+ jag hade plostligt mycket trakigt eftersom jag upplevde att tempot var valdigt langsamt pa jobbet i forhallande med mina tidigare studier. Darfor bestamde jag mig for att skaffa en MFA (Master of fine arts) samtidigt som jag jobbade. 

    Men det positiva overvager det negativa, men tanke pa 

     
    Allt gick bra for min syster ocksa, bade professionellt och socialt.

    Jag har svart att forsta det svenska systemet dar man i princip inte gar om aven om man inte klarar uppgifterna, eller a andra sidan inte far borja tidigare i princip, samtidigt som barn i forskolan som ar i totalt olika utvecklingstadier mellan 3 och 6 ska oftast behova vara i samma "storbarnsavdelning". 

     

  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-20 05:49:59 följande:
    Det är ju så oerhört individuellt. Jag tycker att ni huvudsakligen ska utgår från hennes utveckling - inte i fråga om rena "ämneskunskaper" - utan socialt och rent mognadsmässigt. Som lärare har jag erfarenheter där det gått jättebra och där det gått mindre bra. Har nu en elev som kunskapsmässigt vad inte har några problem att gå i den årskurs han går men som är för liten på andra sätt. Han hade mått mycket bättre på alla sätt att gå i sin åldersklass och arbetat på sin nivå kunskapsmässigt där. Tror inte det finns ett rätt eller fel, man måste utgå från det enskilda barnet.
    Ja, eftersom man gar i skolan for att umgas socialt och inte for att lara sig nagra kunskaper iallafall ?
    sa hur mycket man kan kunskapsmassigt ar val totalt ointressant i denna fraga.

    Det ar bara hur manga kompisar man har och hur poppis man ar som bor spela in i det svenska systemet som ligger i framkanten! 
  • caliningrad
    HeavyD skrev 2011-09-20 06:48:42 följande:
    Oj oj ngn som råkat trampa på en öm tå Calingrad? Det ena utesluter inte det andra :)

    Håller med Frösöblomster är ert barn före i både mognadsgrad och sk ämneskunskap kommer h*n förmodligen trivas bättre med att börja ett år tidigare annars finns det väl egentligen inte så stor anledning att stressa på en skolstart
    Hej
    nej da jag mar bra. Jag ar bara irriterad att kunskaperna inte varderas pa ratt satt i Sverige.

    Man blir misstankt omedelbart om man rakar kunna mer an de andra och forsta snabbare. Da kanske ar man intellektuellt begavad men socialt obegavad, och det sociala ar ju minst lika viktigt an det intellektuella. Hur manga ggr har man fatt hora detta ?

    Det finns vissa likheter mellan Sverige och Pol Pots Cambodia.

    TS sager ju detta nar hon skriver: 
    "Vi funderar på att låta dottern börja ett år tidigare, men möter väldigt mycket ifrågasättande när vi berättar det för folk"

    Trist tycker jag. Man ar battre behandlad som barn i Sverige om man har en "diagnos" an om man har latt i skolan.

     
  • caliningrad
    fönster mot vägen skrev 2011-09-20 07:03:47 följande:
    Vi fick frågan av dagis om vår dotter inte skulle börja skolan direkt...då hon ligger före alla andra.

    Men vi ville ej, utan kände att hon skulle följa sina vänner i samma ålder. Varför ska man göra barnen äldre än vad de är? 
    vad dumt av er, men ganska typisk reaktion.

    Sa hon befinner sig pa en storbarnsavdelning med 3-aringar istallet? 

    Livet ar kort ! Jag tycker att det ar mer intressant att fa mer tid for att studera pa universitetsnivea istf att studera pa dagisniva.
  • caliningrad
    Hertha skrev 2011-09-20 07:07:15 följande:
    I den svenska skolan sitter inte eleverna på varje lektion och lyssnar på vad lärarna pratar om för att sedan arbeta ensamma. Det är mycket interaktion mellan eleverna. Om en elev inte har nått samma mognadsgrad som de andra eleverna kommer det bli mycket svårare för denne elev att interagera med de andra eleverna. Det finns alltså en risk för att eleven kommer känna sig utanför och missförstådd.

    Frågan är vad som är viktigast för dig som förälder i en sådan situation. Själv har jag inga problem att utmana min son intellektuellt på hemmaplan, han är däremot inte redo att tampas med barn som är ett år äldre än honom. Och eftersom jag föredrar att han är glad i skolan än olycklig (jag tror han helt enkelt lär sig mer på det sättet) så hade min son mått bäst av att gå med barn i samma ålder som han.

    Flickor brukar generellt ligga före pojkar mognadsmässigt. Att låta en flicka börja skolan ett år tidigare än sina jämnåriga är därför antagligen lättare.

    Jag tänkte på dig när jag satt på ett skolmöte häromdagen och en kvinna skolad i Hong Kong (för att sedan går vidare till Berkely i ung ålder) berättade varför hon föredrog en progressiv skola framför sin erfarenhet.
    Hej,
    jag tror att barnen anpassar sig mycket lattare till situationer an man tror som foralder.
    Om jag pratar om min egen erfarenhet sa var mina foraldrar emot att jag skulle borja direkt i 2-an som 5-aring eftersom de tyckte sjalva att jag inte var mogen osv.
    Men det gick jattebra for mig!!
    Sa det var tur att de gick med skolans forslag iallafall.
    Jag har inte haft nagra problem heller i mitt arbetsliv att samarbeta med folk som var mycket aldre an mig i borjan. 

    Eftersom Sverige ligger i framkant nar det galler likabehandling och icke-mobbning och satsar miljoner pa dessa fragor sa tycker att det ar markligt ifall ett barn som ar lite mindre moget an sina skolkamrater skulle behovas kannas helt utanfor.

     
  • caliningrad
    Hertha skrev 2011-09-20 07:23:26 följande:
    Utanförskap kan inte alltid trollas bort. Om du varje dag går till skolan och känner dig lite annorlunda så kommer det inte hjälpa hur många som vill vara kompis med dig. Det handlar inte mobbing. Det handlar om att barn kan vara väldigt känsliga för att inte vara som alla andra. Och det säger jag av egen erfarenhet. Jag var nämligen inte större än en 5-åring när jag började 1:an i Sverige. Behöver jag säga att jag trodde att jag var värdelös inom idrott?
    hej!
    jag med var alltid den sista som valdes nar de skapade idrottslag! 

    so what ?
    man kan inte vara bast pa allting.  Viktigare att vara bra pa matte an pa fotboll iallafall.
  • caliningrad
    Hertha skrev 2011-09-20 07:40:09 följande:
    Och här är vi nog lite olika. Jag rangordnar inte kunskap.
    nej jag vet. Men kulturell relativism leder till nihilism. Att  tycka att fotboll ar lika viktigt som matte forklarar ganska mycket de problem som skolsystemet moter idag.
     
  • caliningrad

    Till TS: lagg ner, du kommer bara att fa kritiken att du vill pusha ditt barn och alla kommer att overtala dig att ditt barn kommer att bli asocialt - vilket kommer att resultera att ditt barn kommer att kanna sig konstigt och utanfor indeed. Likabehandling - ja - men bara om man ar lika de andra.

  • caliningrad
    LoppanL skrev 2011-09-20 22:41:01 följande:
    Jag måste säga att jag tycker Caliningrads inlägg är intressanta att läsa, då tankesättet skiljer sig mycket från hur det svenska utbildningssystemet ser ut. Jag kan tycka att man ibland (utan att vara särskilt insatt i frågan, så jag kan ju ha fel!) inte tar riktigt tillvara på studiemotiverade och lättlärda barn i den svenska skolan, vilket jag tror är mycket vanligare i andra länder. Högern har ju varit inne på det med tankar om "elitskolor". Jag skulle dock inte vilja ha någon skola som bara fokuserade på eliten, utan det ska finnas utrymme för att gå vidare om man ligger långt fram, men även utrymme för de som inte har lika lätt att lära sig. Det är inte en helt lätt nöt att knäcka, att tillgodose allas behov av en vettig utbildning på en lagom nivå.
    Tack Lollolis.
    Det som fascinerar mig i hogsta grad ar att svenskarna ar helt overtygade att de lart sig "tanka sjalva" tackvare sitt fantastiska utbildningsystem nar alla tanker egentligen pa samma satt eftersom ideologin ar extremt stark i Sverige och allt som avviker fran denna anses misstanksamt. Det gar knappt att ha en debatt i Sverige kring undervisningen och uppfostran (oj oj oj ... forbjudna ord det ocksa, da lararen ska vara en "medarbetare" osv) , jamfort med i andra lander dar folk kan naturligtivis ha olika asikter men ar mer lyhorda till olika "tank".
     
    Jag har bott och arbetat i ett 10-tal lander, sa jag kan se det hela med lite avstand. Nar jag kom till Sverige tyckte jag forst att det var sa underbart att landet var sa avancerat ekonomiskt nar fet fanns sa lite krav i skolan (jamfort med det landet jag kommer ifran). Men nu har hela varlden forandrats. Det finnsrisk for Europa att inte hanga med om man inte gar tillbaka till hardare disciplin och krav i skolan och i arbetslivet, dar det i princip rader samma slapp attityd. Mycket svart att genomfora ett projekt i Sverige, med alla som vabbar, som slutar kl 16 for att hamta pa dagis, som ar foraldralediga ar efter ar osv, som ar utbranda (! hur kan man vara det i Sverige ?) och sjuklediga osv.

    Sverige ar inte ett ensamt land utan tilhor en oppen ekonomi. 
  • caliningrad

    Hej
    jag kan lagga till att jag var fascinerad av Sverige nar jag kom dit eftersom ett sa litet land hade en sa stark industri da.
    Ett land med bara 9-miljoner invanare som hade Volvo, Saab, ABB, Electrolux, Ericsson.... 
    Ja, det ser lite annorlunda ut idag och allt har forandrats pa valdigt kort tid.

    Pa den tiden lat man inte heller ungdomarna saga "j*vla fitt*an" i skolan som nagon annan namnde i ett trad. Detta ar absolut bedrovligt och katastrofalt inser jag. Skoleleverna tillbringade inte hela sin lediga tid bakom facebook och andra ovasentligheter som inte fanns da.

    Jag foljde fran utlandet de surrealistiska debatterna kring: ska man ha betyg i grundskolan? ska en larare kunna ta en mobiltelefon ifran en elev?
    Men halla ???

    Varfor ska svenska skattebatalare betala sa vansinnigt hoga skatter om skolan inte fyller sin funktion och om lararna ar radda for eleverna???

    Ar jag verkligen den enda som inser hur dekadent Vasterlandet ar numera? 

Svar på tråden Erfarenheter av att börja skolan ett år tidigare?