Erfarenheter av att börja skolan ett år tidigare?
Hej
Jag borjade i 2-an som 5-aring och min syster i ettan som 4-aring. Vi bade kunde lasa som 3-aringar,sa darfor.
Positivt = jag hade aldrig trakigt i skolan, och tid att gora tva hogskoleutbildningar i totalt olika omraden. Hann lara mig 7 olika sprak, fast pa olika nivaer. Jag var kand som barn i mitt land for att skriva bocker. Nar jag var 6 ar hade jag redan skrivit en hel serie av bocker.
Negativt = jag fick mitt MBA nar jag inte ens var 21 och borjade ha ett riktigt jobb direkt. Svart att bli tagen pa allvar , fick sminka mig och kla mig strikt i borjan for att latsas vara aldre+ jag hade plostligt mycket trakigt eftersom jag upplevde att tempot var valdigt langsamt pa jobbet i forhallande med mina tidigare studier. Darfor bestamde jag mig for att skaffa en MFA (Master of fine arts) samtidigt som jag jobbade.
Men det positiva overvager det negativa, men tanke pa
Allt gick bra for min syster ocksa, bade professionellt och socialt.
Jag har svart att forsta det svenska systemet dar man i princip inte gar om aven om man inte klarar uppgifterna, eller a andra sidan inte far borja tidigare i princip, samtidigt som barn i forskolan som ar i totalt olika utvecklingstadier mellan 3 och 6 ska oftast behova vara i samma "storbarnsavdelning".