Erfarenheter av att börja skolan ett år tidigare?
Är det någon som har erfarenhet, både positiva och negativa naturligtvis, av att ett barn börjat ett år tidigare i skolan?
Vore jättetacksam för synpunkter och tankar!
Är det någon som har erfarenhet, både positiva och negativa naturligtvis, av att ett barn börjat ett år tidigare i skolan?
Vore jättetacksam för synpunkter och tankar!
Tack för dina synpunkter, intressant att höra hur det funkar i andra länder också! Vi funderar på att låta dottern börja ett år tidigare, men möter väldigt mycket ifrågasättande när vi berättar det för folk. Är inte ett lätt beslut!
Oj, här har det hänt mycket, jag läser allt med stor intresse och tar till mig av allt ni skriver.
Jag har ju inte gett någon bakgrundsinformation till min fråga..
Vår dotter började tidigt på storbarnsavdelningen på förskolan och har där "hängt med" dem som är födda året innan. På förskolan glömmer de ofta bort att hon är '07:a, de upplever henne som på samma nivå som 06:orna och leker i princip inte med de som är födda samma år som henne. Om hon ska börja skolan om 2 år som hon ska utifrån vilket år hon är född, får hon byta umgängeskrets om ett år då hennes kompisar går upp till förskoleklass. Hon är född i januari, hade hon fötts 2 veckor tidigare hade det inte varit någon diskussion, då hade hon börjat om ett år.. För vår del handlar det inte om det kunskapsmässiga, utan mer om att få fortsätta med sina vänner. Sen är det naturligtvis viktigt att hon hänger med kunskapsmässigt också, men det är jag inte orolig för.
Jag pendlar verkligen fram och tillbaka, å ena sidan att få hänga på kompisarna och fortsätta utvecklas med dem, å andra sidan att inte riskera att stressa på henne, att hon ska få vara barn så länge som möjligt. Vi kommer att följa upp noga med förskolepersonalen under året hur det går och vad de tycker och även prata med skolan där hon kommer att börja oavsett när det blir. Det är samtidigt intressant att höra andras erfarenheter och synpunkter för att få mer infallsvinklar och tankar kring vad vi ska vara noga med att tänka på.
Jag måste säga att jag tycker Caliningrads inlägg är intressanta att läsa, då tankesättet skiljer sig mycket från hur det svenska utbildningssystemet ser ut. Jag kan tycka att man ibland (utan att vara särskilt insatt i frågan, så jag kan ju ha fel!) inte tar riktigt tillvara på studiemotiverade och lättlärda barn i den svenska skolan, vilket jag tror är mycket vanligare i andra länder. Högern har ju varit inne på det med tankar om "elitskolor". Jag skulle dock inte vilja ha någon skola som bara fokuserade på eliten, utan det ska finnas utrymme för att gå vidare om man ligger långt fram, men även utrymme för de som inte har lika lätt att lära sig. Det är inte en helt lätt nöt att knäcka, att tillgodose allas behov av en vettig utbildning på en lagom nivå.
Hmm, det lät kanske lite konstigt det jag skrev, att det för vår del bara handlar om att få fortsätta med sina vänner.. Det viktigaste är ju naturligtvis att hon känns redo, att hon har den sociala förmågan som behövs och de kunskaper som är nödvändiga. Och vi upplever, liksom förskolan säger att de upplever, att hon är jämbördig sina kompisar som är födda året innan. Men sen tycker jag också att det finns ett värde i att reflektera kring vilka vänner hon har. Hade hon haft de kunskaper hon har nu, men bara haft vänner födda samma år som henne, så hade vi med största sannolikhet inte funderat över det. Nu har hon dock i princip bara vänner som är födda året innan henne, och då väcks frågan..
Det känns som jag mest snurrar in mig i nåt otydligt resonemang, får se om jag kan uttrycka mig klarare när jag inte är så fasligt trött..
Nu tycker jag inte alls att det är så illa ställt som du anser Caliningrad. Jag kan också konstatera att jag främst grundar det på mina egna erfarenheter av skolan, så det kan se helt annorlunda nu.. Hur som helst så börjar diskussionen bli alltför mycket OT och jag hoppas vi kan återgå till eventuella ytterligare erfarenheter av tidigarelagd skolstart!