• whojag

Dator i skolan - hur är det i din skola?

Har lite funderingar kring det här med dator i skolan. Har googlat lite och har hittat en del kring en-till-en. Dvs en dator till varje elev. 

Det är en del skolor som har startat projekt men jag gissar att det är ganska olika.

Så jag tänkte kolla med er. Hur är det på er skola? Och då menar jag på er som har barn i grundskolan. 

Har era barn dator i skolan? När började de med dator i vilken klass och så? Har ni köpt dator själva eller fixar skolan det?

Låt höra era erfarenheter! 

• Svar på tråden Dator i skolan - hur är det i din skola?
  • whojag
    älskarlivet81 skrev 2011-09-15 22:44:49 följande:
    Fast då kanske de får börja med oss lärare, så vi får en egen dator? Vi har ca 220 elever på skolan, var ska vi få pengar ifrån för att köpa datorer till dem?
    Måste säga att det är obegripligt att ni lärare inte har egna datorer... Ni kostar ju många tusen kronor varje månad (lön etc.) och att då spara in några få tusenlappar är ju rent knas.

Jag är ganska övertygad om att det är en fråga om att "så här har vi alltid gjort" (dvs inte haft några datorer). Datorer har setts som lyx och inte ett arbetsredskap.

Någon gång måste man vakna upp och inse att datorn är ett arbetsredskap och dessutom ett mycket viktigt sådant.

Min erfarenhet beträffande inköp av datorer är att man ska köpa relativt billiga och i stället byta ofta. Låt säga vart annat år. Att köpa datorer som är "framtidssäkra" är vansinnigt. Det kommer nytt i en aldrig sinande flod. Och grejerna blir billigare och billigare i ett ruskigt tempo.

Idag kan man köpa en bärbar dator för 2000 kr (även om jag inte tycker att man ska köpa SÅ billiga datorer). Men en dator för 5000 kr är helt OK idag. Det dyra är inte hårdvaran utan de program man stoppar i dem. Mitt råd är att satsa på Open Source som ger betydligt lägre kostnader. Dessutom är kvaliteten på dessa program ofta mycket hög.

Självklart ska alla lärare ha egna datorer. NU! Eleverna ska dessutom ha det snart. Frågan är bara när och i vilken klass. Inte om de ska ha en egen dator. 
  • Mirjamell

Min dotter som nu går i 2.an har jobbat med datorer sedan 1:an. De har ett antal datorer i klassrummet och som någon tidigare skrev så jaobbar de med läs och skriv uppgifter på datorn. Deesutom har de ett rullbord med ett antal laptops som anvädns i undervisningen när alla behöver datorn (dessa används av flera klasser) alla barn har egna användarnamn och lösenord.

Min son som går i 4 an fick en egen laptop via skolan i slutet av 3:an, detta pga av att han har problem med att kunna skriva läsligt. Denna laptop används alltså som ett hjälpmedel för honom i skolan. Även i hans klass finns möjlighet att rulla in ett bord med laptops som anvnds när alla barn ska skriva på datorn ( de gör det i halvklass vid dessa tillfäller eftersom klassen är stor de är 30 elever).

De går i kommunal skola i Västerbotten.

• whojag
    älskarlivet81 skrev 2011-09-16 08:42:40 följande:
    Vem ska betala datorerna då? Var ska de pengarna komma ifrån?
    Som alltid handlar det om prioritering. Uppenbart så har man inte (i er skola/kommun) prioriterat detta. I andra skolor har man prioriterat annorlunda.

Jag måste nog säga att att lärarna inte har egna datorer måste vara sällsynt. Vi ser ju i denna tråden att @Mirjamell skriver att de har haft datorer från 1:an. Visserligen inte en dator till varje elev men nästan.

Att då lärarna inte har datorer måste nog anses som dåligt...

Googla på dator i grundskolan så får du se. Det är en hel del skolor som har dragit igång med datorer långt ner i åldrarna (även Miriamell är ju ett bevis på detta).
  • älskarlivet81
    whojag skrev 2011-09-16 11:38:36 följande:
    Som alltid handlar det om prioritering. Uppenbart så har man inte (i er skola/kommun) prioriterat detta. I andra skolor har man prioriterat annorlunda.

Jag måste nog säga att att lärarna inte har egna datorer måste vara sällsynt. Vi ser ju i denna tråden att @Mirjamell skriver att de har haft datorer från 1:an. Visserligen inte en dator till varje elev men nästan.

Googla på dator i grundskolan så får du se. Det är en hel del skolor som har dragit igång med datorer långt ner i åldrarna (även Miriamell är ju ett bevis på detta).
    Hehe, jag jobbar i Malmö kommun, så det är ingen liten kommun direkt.. Men det är också så att det är neddragningar på vissa håll p.g.a. sviktande elevunderlag, så hur ska man då ha råd med datorer?
  • cloudberry79
    whojag skrev 2011-09-16 11:38:36 följande:

Visst är det dåligt, men det är inte ovanligt! Det är snarare regel än undantag att lärare måste dela på de datorer som finns, den senaste undersökningen som LR gjorde visar att det går i snitt 2.3 lärare per arbetsdator. Eftersom många har egna (specped, klasslärare utan arbetsrum etc) så är siffran på antalet lärare som delar på en dator egentligen större.
    If you love me - please don't feed me!
  • Makaron

Min lillasyster som går på högstadiet har en egen dator. Alla elever får av skolan en egen Mac.

• whojag
    älskarlivet81 skrev 2011-09-16 12:14:22 följande:
    Hehe, jag jobbar i Malmö kommun, så det är ingen liten kommun direkt.. Men det är också så att det är neddragningar på vissa håll p.g.a. sviktande elevunderlag, så hur ska man då ha råd med datorer?
    Att det är sviktande elevunderlag kan ju ha att göra med att man inte har prioriterat rätt. 
    Att inte satsa på datorer känns ganska fel idag.

Så man får nog anse att Malmö kanske har gjort ett felaktigt val. 

@cloudberry79 Du har nog rätt att det är många som delar dator. Men det blir inte bättre för det. Inte lär det heller komma mera pengar. Det handlar om att prioritera. Uppenbart är att både kommunala och friskolor förser både elever och lärare med datorer. 

De som inte satsar nu kommer nog att ligga långt efter om några år. Det tar ju trots allt en viss tid att lära sig hur datorn kan användas på bäst sätt i undervisningen. Det handlar ju inte bara om att köpa in datorer. 
  • älskarlivet81
    whojag skrev 2011-09-16 13:20:37 följande:
    Att det är sviktande elevunderlag kan ju ha att göra med att man inte har prioriterat rätt. 
    Att inte satsa på datorer känns ganska fel idag.

Så man får nog anse att Malmö kanske har gjort ett felaktigt val. 

@cloudberry79 Du har nog rätt att det är många som delar dator. Men det blir inte bättre för det. Inte lär det heller komma mera pengar. Det handlar om att prioritera. Uppenbart är att både kommunala och friskolor förser både elever och lärare med datorer. 

De som inte satsar nu kommer nog att ligga långt efter om några år. Det tar ju trots allt en viss tid att lära sig hur datorn kan användas på bäst sätt i undervisningen. Det handlar ju inte bara om att köpa in datorer. 
    Öh, nej, sviktande elevunderlag handlar om att det är små barnkullar i högstadiet just nu! Det har inget med prioritering att göra....

Herre gud, vilken värld lever du i och när besökte du en skola och pratade med lärare senast? Visst du har barn som går i skolan men för den sakens skull vet man inte allt om skolans värld..
  • Punkster

Jag jobbar på en friskola som har en till en-koncept på högstadiet. Det är Mac som gäller och man kan söka bidrag för det. Vi andra som inte jobbar på högstadiet och gnällt lite, så vi kommer också få egna datorer så småningom. Dock inte Mac. Hur det blir med eleverna vet jag inte riktigt, det finns redan en klassuppsättning laptops för varje arbetslag (3-4 klasser) så man som lärare får boka till lektioner.

• Bellenellen09

Där jag jobbar (0-6 skola) har vi en klassuppsättning datorer till 2 klasser. Alla lärare har egen arbetsdator. Vi använder dem massor! Alla klassrum har projektor och några får har smartboard (men vi har insett att det mest är i de lägre årskurserna vi får ut så mkt av dem att de är värda sitt pris för de är minst sagt dyra...). Jag skulle aldrig vilja vara utan.

Datorn är som jag ser det ett arbetsredskap och ska användas utifrån det. Laptop och trådlöst. Enkelt och lättillgängligt.

• even

Här får alla barn från 6:an och uppåt låna en MacBook pro. Man får den när man börjar sexan och den återlämnas när man slutar på skolan. Samma gäller gymnasiet, detta gäller då alla kommunala skolor.

Bor i mindre kommun i Norrbotten.

• Punkster

Ja, datorn är ett superbra arbetsredskap! Förra läsåret hade jag en del undervisning, bland annat i musik, och jag använde datorn i stort sett på varenda lektion. Alla klassrum på min skola har projektorer och bra ljudsystem, några har smartboard. Jag har inte använt smartboarden så mycket, så jag vet inte riktigt vad jag tycker om den. Men laptop med trådlöst nätverk + projektor och ljud skulle jag aldrig vilja vara utan! Det underlättar så mycket och ger massor av möjligheter i undervisningen!

• älskarlivet81
    Punkster skrev 2011-09-18 11:02:09 följande:
    Ja, datorn är ett superbra arbetsredskap! Förra läsåret hade jag en del undervisning, bland annat i musik, och jag använde datorn i stort sett på varenda lektion. Alla klassrum på min skola har projektorer och bra ljudsystem, några har smartboard. Jag har inte använt smartboarden så mycket, så jag vet inte riktigt vad jag tycker om den. Men laptop med trådlöst nätverk + projektor och ljud skulle jag aldrig vilja vara utan! Det underlättar så mycket och ger massor av möjligheter i undervisningen!
    Ja, så har vi också, att vi har projektor och en dator kopplad till den i klassrummen. Det är perfekt att använda i undervisningen.
  • PetraCecilia

Hej

Mina barn går på en friskola med hög datortäthet. Och det är ju bra! Men företaget har som policy att inte har några säkerhetsspärrar, utan att barnen själv ska lära sig hantera om det kommer upp "dumma" sidor. Känns inget vidare tycker vi föräldrar, men de lyssnar inte så bra på oss. Ungefär som att stoppa in en porrtidning mellan Bamsetidningarna och lära barnen att inte bläddra i den...eller nåt. Självfallet behöver de veta vad de ska göra om de hamnar fel på internet, men en 6-10 åring med stor, och inte alltid lärarövervakad, tillgång till internet får man ju stötta och guida tycker jag.

Undrar därför: Hur ser det ut på din/dina barns skola. Vill gärna höra från både lärare och andra föräldrar.       

• Galantea

Jag jobbar på en friskola i Malmö och här har alla elever i åk 6-9 vars en MacBook. Eleverna i åk 6 får bara använda sina i skolan, men åk 7-9 får lov att ta hem den för att arbeta på den hemma. Vi lärare har antingen en pc-laptop eller en MacBook (jag är en av de lyckliga som får ha en MacBook).

• whojag
    whojag skrev 2011-09-15 22:42:18 följande:
    Måste säga att jag tror att datorsalar snart är borta.och Det hade man på min tid (och jag är nästan från stenåldern).

Det är lite som att ha en sal med miniräknare...

Nej, om det sak fungera med datorer i skolan så måste alla ha sin egen och ha den i sin väska/rygga. Nu för tiden är de både lätta, billiga och har bra batterier som räcker länge. 

En sån här (som exempel)
    www.prisjakt.nu/produkt.php?p=855917
    kostar ca: 4500 kr. Den väger strax över 1 kg och batterierna räcker upp till 16 timmar.

Den är visserligen inte supersnabb men för skolarbete duger den nog gott.  Den har visserligen Android som operativsystem men jag gissar att det snart kommer liknande med både Windows och Mac OS.

Ber om ursäkt att jag råkade spåra in på teknikspåret. Åter till frågan, hur ser det ut i era skolor? 
    Knasigt att citera sig själv. Men idag hittade jag en artikel på DN.se om att eleverna snart ska få surfplattor i stället för vanliga böcker. I mitt inlägg daterat 15/9-2012 så tipsade jag om en surfplatta (länken till prisjakt) och det verkar vara något som några skolor i Sollentuna ska satsa på.
  • Klåparen

Min dotter går i 1an. De har lika många datorer som elever i klassrummet som de använder ofta i undervisningen. De har inte fått någon "egen" men jag vet att högstadiet har "egna" som de har fått via skolan.

Det är bara med hjärtat man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen.
Svar på tråden Dator i skolan - hur är det i din skola?