Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Dator i skolan - hur är det i din skola?

Jag är lärare på grundskolan och våra elever har inga egna datorer, och vi är 6 lärare ungefär på 2-3 datorer..

• älskarlivet81
    whojag skrev 2011-09-15 19:31:14 följande:
    Bra att höra. Även svar som ditt är viktigt.

Var i landet jobbar du? Är det kommunal eller friskola? Vilka klasser talar vi om (gissar att inte några i klass 1-3 har dator). 

Kan väl tillägga att mina barn inte heller har dator i skolan. Men skolan har två eller tre datorer i varje klassrum som eleverna kan använda.

Sen har givetvis lärarna datorer. I varje klassrum finns även en s.k. Smartboard. Dvs en projektor som via datorn belyser in whiteboard. På whiteboarden kan man sedan skriva och det "fångas" upp i datorn (vet inte hur det fungerar). Men sen kan man alltså spara det man skriver på tavlan som en datorfil som alla elever kan få.

Datorn och projektorn används även för att visa film. Även för att demonstrera funktioner i datorn (allt från enkla saker till sökningar på Google med mera).

Inga elever har egna datorer (vad jag vet).

Det är en liten kommunal skola utanför Stockholm.  
    Jobbar i Skåne på högstadiet.
  • älskarlivet81
    whojag skrev 2011-09-15 19:37:21 följande:
    Glömde att skiva att mina barn går i klass 2 respektive klass 4. 

Skolan är en F-5 skola.

@Älskarlivet81 Du skriver att ni är 6 lärare på 2-3 datorer. Hur många datorer har eleverna? Eller är det 2-3 datorer till alla, och hur många elever är det frågan om?
    Alltså vi har 2-3 datorer/arbetsrum och i varje arbetsrum arbetar ca 6 lärare. Sen har vi datorsal och där är väl datorer så det nästan räcker till en klass, inte riktigt, men kanske 18-19 datorer.
  • älskarlivet81

Fast då kanske de får börja med oss lärare, så vi får en egen dator? Vi har ca 220 elever på skolan, var ska vi få pengar ifrån för att köpa datorer till dem?

• älskarlivet81
    whojag skrev 2011-09-16 11:38:36 följande:
    Som alltid handlar det om prioritering. Uppenbart så har man inte (i er skola/kommun) prioriterat detta. I andra skolor har man prioriterat annorlunda.

Jag måste nog säga att att lärarna inte har egna datorer måste vara sällsynt. Vi ser ju i denna tråden att @Mirjamell skriver att de har haft datorer från 1:an. Visserligen inte en dator till varje elev men nästan.

Att då lärarna inte har datorer måste nog anses som dåligt...

Googla på dator i grundskolan så får du se. Det är en hel del skolor som har dragit igång med datorer långt ner i åldrarna (även Miriamell är ju ett bevis på detta).
    Hehe, jag jobbar i Malmö kommun, så det är ingen liten kommun direkt.. Men det är också så att det är neddragningar på vissa håll p.g.a. sviktande elevunderlag, så hur ska man då ha råd med datorer?
  • älskarlivet81
    whojag skrev 2011-09-16 13:20:37 följande:
    Att det är sviktande elevunderlag kan ju ha att göra med att man inte har prioriterat rätt. 
    Att inte satsa på datorer känns ganska fel idag.

Så man får nog anse att Malmö kanske har gjort ett felaktigt val. 

@cloudberry79 Du har nog rätt att det är många som delar dator. Men det blir inte bättre för det. Inte lär det heller komma mera pengar. Det handlar om att prioritera. Uppenbart är att både kommunala och friskolor förser både elever och lärare med datorer. 

De som inte satsar nu kommer nog att ligga långt efter om några år. Det tar ju trots allt en viss tid att lära sig hur datorn kan användas på bäst sätt i undervisningen. Det handlar ju inte bara om att köpa in datorer. 
    Öh, nej, sviktande elevunderlag handlar om att det är små barnkullar i högstadiet just nu! Det har inget med prioritering att göra....

Herre gud, vilken värld lever du i och när besökte du en skola och pratade med lärare senast? Visst du har barn som går i skolan men för den sakens skull vet man inte allt om skolans värld..
  • älskarlivet81
    Punkster skrev 2011-09-18 11:02:09 följande:
    Ja, datorn är ett superbra arbetsredskap! Förra läsåret hade jag en del undervisning, bland annat i musik, och jag använde datorn i stort sett på varenda lektion. Alla klassrum på min skola har projektorer och bra ljudsystem, några har smartboard. Jag har inte använt smartboarden så mycket, så jag vet inte riktigt vad jag tycker om den. Men laptop med trådlöst nätverk + projektor och ljud skulle jag aldrig vilja vara utan! Det underlättar så mycket och ger massor av möjligheter i undervisningen!
    Ja, så har vi också, att vi har projektor och en dator kopplad till den i klassrummen. Det är perfekt att använda i undervisningen.
Svar på tråden Dator i skolan - hur är det i din skola?