• whojag

Dator i skolan - hur är det i din skola?

Har lite funderingar kring det här med dator i skolan. Har googlat lite och har hittat en del kring en-till-en. Dvs en dator till varje elev. 

Det är en del skolor som har startat projekt men jag gissar att det är ganska olika.

Så jag tänkte kolla med er. Hur är det på er skola? Och då menar jag på er som har barn i grundskolan. 

Har era barn dator i skolan? När började de med dator i vilken klass och så? Har ni köpt dator själva eller fixar skolan det?

Låt höra era erfarenheter! 

• Svar på tråden Dator i skolan - hur är det i din skola?
  • älskarlivet81

Jag är lärare på grundskolan och våra elever har inga egna datorer, och vi är 6 lärare ungefär på 2-3 datorer..

• whojag
    älskarlivet81 skrev 2011-09-15 19:15:37 följande:
    Jag är lärare på grundskolan och våra elever har inga egna datorer, och vi är 6 lärare ungefär på 2-3 datorer..
    Bra att höra. Även svar som ditt är viktigt.

Var i landet jobbar du? Är det kommunal eller friskola? Vilka klasser talar vi om (gissar att inte några i klass 1-3 har dator). 

Kan väl tillägga att mina barn inte heller har dator i skolan. Men skolan har två eller tre datorer i varje klassrum som eleverna kan använda.

Sen har givetvis lärarna datorer. I varje klassrum finns även en s.k. Smartboard. Dvs en projektor som via datorn belyser in whiteboard. På whiteboarden kan man sedan skriva och det "fångas" upp i datorn (vet inte hur det fungerar). Men sen kan man alltså spara det man skriver på tavlan som en datorfil som alla elever kan få.

Datorn och projektorn används även för att visa film. Även för att demonstrera funktioner i datorn (allt från enkla saker till sökningar på Google med mera).

Inga elever har egna datorer (vad jag vet).

Det är en liten kommunal skola utanför Stockholm.  
  • älskarlivet81
    whojag skrev 2011-09-15 19:31:14 följande:
    Bra att höra. Även svar som ditt är viktigt.

Var i landet jobbar du? Är det kommunal eller friskola? Vilka klasser talar vi om (gissar att inte några i klass 1-3 har dator). 

Kan väl tillägga att mina barn inte heller har dator i skolan. Men skolan har två eller tre datorer i varje klassrum som eleverna kan använda.

Sen har givetvis lärarna datorer. I varje klassrum finns även en s.k. Smartboard. Dvs en projektor som via datorn belyser in whiteboard. På whiteboarden kan man sedan skriva och det "fångas" upp i datorn (vet inte hur det fungerar). Men sen kan man alltså spara det man skriver på tavlan som en datorfil som alla elever kan få.

Datorn och projektorn används även för att visa film. Även för att demonstrera funktioner i datorn (allt från enkla saker till sökningar på Google med mera).

Inga elever har egna datorer (vad jag vet).

Det är en liten kommunal skola utanför Stockholm.  
    Jobbar i Skåne på högstadiet.
  • whojag

Glömde att skiva att mina barn går i klass 2 respektive klass 4. 

Skolan är en F-5 skola.

@Älskarlivet81 Du skriver att ni är 6 lärare på 2-3 datorer. Hur många datorer har eleverna? Eller är det 2-3 datorer till alla, och hur många elever är det frågan om?

• Red drum

Hej! Min son går i 1:an. De är 14 st i klassen och de har en smartboard! Sjukt bra uppfinning! Längst bak i klassrummet finns tre datorer också, men jag vet inte hur mycket de använder dem i och med att de har smartboarden. Läraren och fritidspedagogen som arbetar i klassen är jättenöjda med den! Det är kommunal skola i Västsverige.

• cloudberry79

På grundskolan jag jobbade sist hade vi en dator per lärararbetsrum (3-4 lärare per dator). Vi hade Smartboard i tre klassrum. I varje klassrum för åk F-6 stod tre datorer, högstadieeleverna hade tillgång till datasal med 10 datorer (klasserna var ca 20 elever/klass, så man fick antingen dela klassen eller låta alla göra grupparbeten hela tiden...).

På gymnasieskolan där jag jobbar nu har man startat ett en-till-en-projekt. Datorerna beräknas komma inom ett par veckor och vi har startat arbeten kring lärplattform (Moodle) och andra utbildningar för både personal och elever.

If you love me - please don't feed me!
  • älskarlivet81
    whojag skrev 2011-09-15 19:37:21 följande:
    Glömde att skiva att mina barn går i klass 2 respektive klass 4. 

Skolan är en F-5 skola.

@Älskarlivet81 Du skriver att ni är 6 lärare på 2-3 datorer. Hur många datorer har eleverna? Eller är det 2-3 datorer till alla, och hur många elever är det frågan om?
    Alltså vi har 2-3 datorer/arbetsrum och i varje arbetsrum arbetar ca 6 lärare. Sen har vi datorsal och där är väl datorer så det nästan räcker till en klass, inte riktigt, men kanske 18-19 datorer.
  • Kodia

På mina barns skola fick alla barn i år 1-3 egna bärbara datorer. De använder dem ganska mycket både på lektioner och till att göra hemuppgifter.

Man valde att ge till de yngsta barnen för att forskning visar att det är i de åldrarna som datortillgången ger störst förbättring på läs- och skrivinlärningen. (Poängen är ju inte att de skall bli duktiga på att använda datorer, även om det är en bieffekt)

• whojag
    älskarlivet81 skrev 2011-09-15 20:12:19 följande:
    Alltså vi har 2-3 datorer/arbetsrum och i varje arbetsrum arbetar ca 6 lärare. Sen har vi datorsal och där är väl datorer så det nästan räcker till en klass, inte riktigt, men kanske 18-19 datorer.
    Måste säga att jag tror att datorsalar snart är borta. Det hade man på min tid (och jag är nästan från stenåldern).

Det är lite som att ha en sal med miniräknare...

Nej, om det sak fungera med datorer i skolan så måste alla ha sin egen och ha den i sin väska/rygga. Nu för tiden är de både lätta, billiga och har bra batterier som räcker länge. 

En sån här (som exempel)
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=855917
    kostar ca: 4500 kr. Den väger strax över 1 kg och batterierna räcker upp till 16 timmar.

Den är visserligen inte supersnabb men för skolarbete duger den nog gott.  Den har visserligen Android som operativsystem men jag gissar att det snart kommer liknande med både Windows och Mac OS.

Ber om ursäkt att jag råkade spåra in på teknikspåret. Åter till frågan, hur ser det ut i era skolor? 
  • älskarlivet81

Fast då kanske de får börja med oss lärare, så vi får en egen dator? Vi har ca 220 elever på skolan, var ska vi få pengar ifrån för att köpa datorer till dem?

Svar på tråden Dator i skolan - hur är det i din skola?