Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Dator i skolan - hur är det i din skola?

På grundskolan jag jobbade sist hade vi en dator per lärararbetsrum (3-4 lärare per dator). Vi hade Smartboard i tre klassrum. I varje klassrum för åk F-6 stod tre datorer, högstadieeleverna hade tillgång till datasal med 10 datorer (klasserna var ca 20 elever/klass, så man fick antingen dela klassen eller låta alla göra grupparbeten hela tiden...).

På gymnasieskolan där jag jobbar nu har man startat ett en-till-en-projekt. Datorerna beräknas komma inom ett par veckor och vi har startat arbeten kring lärplattform (Moodle) och andra utbildningar för både personal och elever.

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    whojag skrev 2011-09-16 11:38:36 följande:
    Jag måste nog säga att att lärarna inte har egna datorer måste vara sällsynt. Vi ser ju i denna tråden att @Mirjamell skriver att de har haft datorer från 1:an. Visserligen inte en dator till varje elev men nästan.

Att då lärarna inte har datorer måste nog anses som dåligt...
    Visst är det dåligt, men det är inte ovanligt! Det är snarare regel än undantag att lärare måste dela på de datorer som finns, den senaste undersökningen som LR gjorde visar att det går i snitt 2.3 lärare per arbetsdator. Eftersom många har egna (specped, klasslärare utan arbetsrum etc) så är siffran på antalet lärare som delar på en dator egentligen större.
    If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Dator i skolan - hur är det i din skola?