Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Marie-anne skrev 2011-10-27 03:56:54 följande:
    ps dessutom så är jag mer orolig för mina medmänniskor och jag bryr mej om dem mer så jag glömmer av mina problem, det kan jag ta sen tycker jag men sen kommer aldrig...
    det är väl dags att sätta sig själv först då om du ska bli mamma.. du måste ju ta hand om din kropp och dig själv...det där låter ju helt galet att inte gå till doktor om du mår dåligt.

Vestibulit är ju dessutom ett tillstånd som försvårar samlag, det är något du absolut borde söka hjälp för om du ska kunna bli mamma. HAR du fått en konstaterad diagnos vestibulit eller är det som du tror/känner??
  • slemtorsk i din bralla

i går fick jag på ägglossningstestet.. men det var föga förvånande.. min kropp har nog fasat in sig helt nu efter spiralen (som inte ens var en hormonspiral och som togs ut i april) för redan på förmiddagen KÄNDE jag ägglossningsflytnigarna.. alltså utan att gå på toaletten... och i bilen hem kände jag ägglossnings "Stick" i magen.. så jag hade nog blivit MER förvånad om det inte var glad gubbe på testet..

Mannen presterade och in skjöts små simmare... ska presteras lite i kväll också.. och i dag är det dessutom exakt 4 år sedan vi hade vår första dejt... dejten som började vid lördag lunch och slutade måndag morgon.. med killen som envist hävdat (fram tills dess iaf) att han INTE var ute efter en flickvän utan bara nya kompisar (på en dejtingsida???)

Sen kommer jag i princip börja gravtesta DIREKT för jag vill inte spraya en onödig dag ifall vi lyckas bli gravida utan IVF, ska börja spraya på onsdag så det är väl knappast troligt att jag hinner få något plus innan dess även om vi har lyckats..

• slemtorsk i din bralla
    Soffiie skrev 2011-10-27 07:52:01 följande:
    Grattis till glad gubbe slemtorsk =)

hoppas det tar sig denna gången,,, ska bli sp'ännane följa dig =)

jag är inte insatt i sprayande osv vad är det för spray man tar? om du skulle va gravid men inte ger utslag på testet så är det väl inget som kan ta skada?
    jag ska börja med IVF-behandling och ska börja nedreglering av mina hormoner med en nässprej som heter SUprecur.. det är inte jättefarligt men östradiolet och progesteronet "stängs av" vilket innebär att OM man blivit gravid så jag antar att det kan det orsaka missfall  men det står också klart och tydligt i informationen att OM du blir gravid ska behandlingen avbrytas omedelbart. så det finns säkert indikationer på att det kan skada även om ägget fäster så att säga.

Vet flera som testat positivt på sprejdag 2-3 och det har gått bra så det är ju bra att hålla koll på det i ett tidigt stadie så att säga.

Skulle ett känsligt grav-test visa en tillstymmelse till plus så ska jag åka upp till KK och ta ett blodprov för att undersöka saken.
  • slemtorsk i din bralla
    Soffiie skrev 2011-10-27 08:07:58 följande:
    aha aja ja det  är ju det bästa att kolla upp då med blodprov så dem ser om hch finns.. spännande,,, OM det inte tar sig och ni ska börja ivf hur är precenten att det tar sig då? är det att dem tar ut dina ägg och befruktar och sen sätter tillbaks?
    Det är ungefär 20-25 procents chans att man blir gravid.. men det ökar med varje försök så att säga så i slutändan har man ca 60 % chans (efter tre försök)...

Ja ivf är ju "provrörsbefruktning" och det kan göras på två sätt.. det gamla traditionella sättet (som jag faktiskt tror att få sjukhus gör) dvs man lägger ägg i en skål och häller spermier på och hoppas att de tu ska mötas...

Sen kan man göra en ICSI, dvs en mikroinjektion som innebär att de tar spermier och för in dem i äggen med en liten liten nål, sen får äggen ligga o dela sig i lugn o ro några dygn och sen sätter man in ett (eller i undantagsfall två) och så hoppas man att det fäster.

Men det är en himla procedur innan.. du ska jag ju börja spraya på dag 18 (av 25) och det ska göra att jag slutar producera egna ägg i stort sett, någon vecka efter beräknad mens så ska jag börja med sprutor, får ge mig själv injektioner för att "boosta" äggproduktionen, i vanliga fall har man massor av äggblåsor, kan vara mellan 5-25 st men det är oftast bara en som verkligen innehåller ett ägg ... (eller två eller noll) men med hjälp av horomonstimulering så är ju meningen att betydligt fler ska innehålla ägg, när jag har tillräckligt mycket så får jag ta en annan spruta, en ägglossningsspruta och 36 timmar senare ska jag ligga i gynstolen, hög på morfin (förhoppningsvis) och så plockar dem ut äggen..det kan tydligen göra lite ont.

Sen tar de mannens spermier då(som han har antingen fått producera straxt därinnan men vi har också tre rör frysta med tanke på att det iaf tidigare inte var helt lätt att få fram spermier från honom så vi har en reserv) och så gör labbet sitt jobb och efter 2-3 dygn så ringer dem upp och talar om att xx st blev befruktade och är fina.. så sätter dem in ett (eller två då om man tjatar till sig eller har särskilda skäl för detta) och resten fryses in så kan man få dem insatta senare om man skulle misslyckats.....
  • slemtorsk i din bralla
    7feb skrev 2011-10-27 08:49:40 följande:
    Chansen att bli gravid genom IVF beror på ålder ( om någon annan funderar på IVF i tråden, jag är 29 år och hade 43 % chans) All lycka till nu Slemtorsk!! Sprayet är tufft, all styrka till dig
    43% chans på första försöket existerar inte. jag hade 25 % chans när jag var 28 då vi gick igenom utredning jag och exet och googlar man och kollar olika kliniker så är det ingen som ger så högra siffror på ett första försök... 20-25% chans är standard vid första försöket oavsett ålder men något sjunker det med ålder sen, beroende på äggreserv och kvalitet och sånt... Låter helt galet stor chans på ett första försök. Genomsnittet är 35% och då är det sammanräknat efter 3 försök...

Men tack för lyckönskningarna.. jag lär behöva dem oavsett chanserna Jag är otroligt känslig för hormoner så detta kan bli hur kul som helst....
  • slemtorsk i din bralla
    7feb skrev 2011-10-27 09:39:28 följande:
    43% existerar visst. Chanserna har kanske ökat sen du var 28. Lycka till iaf
    jag kollade nyss och chanserna ligger på max 35% vid första försöket men det är skit sak samma...Jag ogillar bara när folk får upp hoppet onödigt högt och på första försöket är det 25-35% enligt www.fertilitetsguiden.nu/therapyOptions/AssistedReproduction/IVF/SuccessRates/index.asp vilket också är den sida som min läkare rekomenderade för vidare info förutom den som Sahlgrenska själva har...
  • slemtorsk i din bralla

Fast det är ju "bara! 30% chans att bli gravid på naturlig väg så varför skulle det öka så extremt med ivf, det är ju inte riktigt logiskt.. men men...

PS jag har inte bara kollat på internet (där jag kollat 6 oberoende källor) utan frågat 3 läkare, en på Sahlgrenska, en på ivf-klinikeni Falun och en i Danmark. Men då har 9 källor fel då antar jag när de säger att chanserna ligger på ca 25% vid första IVF-försöket men det kan diffa lite nedåt och lite uppåt pga ålder och faktor... men jag ger mig.. ni har rätt jag och mina källor har fel.. och helt plötsligt så ökar mina chanser radikalt att bli gravid

• slemtorsk i din bralla

Börjar få höga förhoppningar inför testperioden heheh... har fått till tre inseminationer denna veckan .. den första två dagar före positivt ägglossningstest det är ju bra med lite slöa simmare så de har tid på sig ha ha..

Sen fick jag för första gången glad gubbe två dagar i rad på ägglossningstestet (hejja apiforce) så vi har inseminerat ons och torsdag och ska försöka även i kväll men det brukar inte gå tre dagar i rad .... bara att försöka...

Har dessutom en otroligt säker känsla av att jag dubbelt ägglossat pga jag vet så väl hur det känns när jag ägglossar.. och först kändes det på ena sidan i förrgår och sen på andra och eftersom jag då dessutom hade positivt på ÄL-testet två dagar i rad så tyder allt på att jag faktiskt ägglossat från båda sidor... vi har alltid skojat om (även då vi var säkra på att vi INTE skulle skaffa barn tillsammans) att vi skulle få tvillingar så varsågod kropp.,,..,jobba på *ASG*

Ska ju börja med min spray på onsdag men kommer förmodligen- om jag känner testgalningen rätt i mig börja testa redan söndag eller nåt ha ha a

• slemtorsk i din bralla
    MissMollis skrev 2011-10-28 08:25:00 följande:
    Morgonens test (ÄL+10 typ), någon som e vaken o vill tolka vita toner ;P 
    Nu ser jag att fägerna ser wierd ut :O vad beror det på testet ligger på ett vanligt vitt papper hmm skumt :/

Jag ser inget på det fotot iaf...tyvärr
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester