Juronjaure skrev 2012-11-07 17:30:20 följande:
Men ägget KAN ju fästa redan efter 3 dar, även om det inte är så vanligt? Då borde man ju kunna urskilja hcg efter några få dagar efter det...
Sedan funderar jag på om man kan få tidigare utslag på ÄL-test, men det är bara en tanke jag har... När jag var gravid/höll på att få mf hade jag MEGASTARKTutslag på ÄL-test. ÄL-test reagerar på lägre hormonhalter än graviditetstest, så nog borde ett ÄL-test kunna indiktera graviditet lite tidigare än ett graviditetstest?
Äh, jag är bara otålig ;) På dag 7 efter ÄL och vill absolut inte vänta en vecka till...
3 dagar efter befruktning känns väl tidigt då det ska hinna med ett gäng celldelningar innan det fäster sig. Det tar tex minst 2 dygn att få 4 celler, det brukar beskrivas som att embryot bör ha 8 celler för att fästa vid livmodern och få en hälsosam utveckling även om det så klart finns undantag.
Jag som gjort IVF fick höra att färre än 3 celler sätts sällan in med några högre förhoppningar (då är embryona odlade i två dygn alltså två dygn efter befruktning) då det är sällan det lyckas, även om det så klart sker underverk
Det ska också ha kommit upp i ett antal celler innan hcg-halten blir mätbar så 7 dygn är nog minimum.