Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Silje92 skrev 2012-10-12 13:40:35 följande:

Okej! :) Hade tänkt ta ett test vid halv 3 till annars. Då har jag hållt mig sen 10.30. Men då struntar jag i det då..?
    eller ta ett test nu och kolla noga...
  • slemtorsk i din bralla
    LisaW111 skrev 2012-10-12 13:49:46 följande:
    slemtorsk: hej =) mår du bra? det verkar som om det blir 3:e gången gilt här... =D inget missfall än och nu igår var jag på ett MYCKET lyckat Kub test (för min ålder ,är ju 40) så nu äntligen i v 13 vågar jag andas ut lite och börjar njuta något :)  - har varit extremt orolig :S  

HÄRLIGT Vi fick också ett mycket lyckat Kub-test så vi pustade ut... är i 28:e veckan nu och har en livsfarlig liten karate-prinsessa där inne som inte låter mig sova på nätterna, en del sammandragningar, foglssningar o massa annat skit, men jag överlever bara jag får gnälla lite emellanåt *S*

• slemtorsk i din bralla
    LindaEfraim skrev 2012-10-12 13:53:13 följande:
    Måste bara fråga! Ni med spökstreck där det senare visade sig bli en bebis. Fick de heta Laban, Labolina eller Casper?
    ???? Ett försöka att skämta ??
  • slemtorsk i din bralla

NiceSara förstår att du är orolig då.. det är ju likadant i min släkt.. INGEN har fött ett barn under 4 kg.. förutom min bror som vägde 2,1 bara... jag hade också stort mått med sonen i överkant på kurvan men han vägde 2940 när han föddes....

Jag mätte ju mitt mått första gången i veckan och låg precis mellan mitten och övre gränsen och frågade lite då sa h on att så länge men inte går spikrakt upp över översta kurvan så är det ingen fara.

Att fastna är ovanligt och oftast så bedömer man det på hur brett bäcken man har...

sen att din bm har haft ett taskigt bemötande är så klart SURT och jag tror- om jag får vara lite amatöranalytiker här- att det har mer att göra med saken än din oro, hade hon kunnat bemöta din oro bättre med bättre fakta och information hade du kunnat vara lugnare.

Det är dock sant att måttet inte behöver avta, magen behöver inte ens sjunka inför förlossningen

Jag känner igen mig i dina tankar.. foglossningar och jobbiga symtom gör att man blir grinig, ledsen, uppgiven och då är det SÅÅÅÅ viktigt att man har en bra bm som kan möta en halvvägs och hjälpa en, kanske ge en den där extra undersökningen för att lugna lite....

KRam och hoppas h*n pluppar ut snart, problemfritt...INNAN föräldrarna åker på resa..för visst skulle de resa bort?

• slemtorsk i din bralla
    Niicesara skrev 2012-10-12 15:34:08 följande:
    Slemtorsk:

Jo dom åker den 6e november. Innan dess ska h*n vara ute. :P (Har mamma bestämt. Haha.)
    Jo, man vill ju ha en BM som kan stilla ens oro, inte göra den värre. :/ Dessutom så ska man ju kunna ställa alla möjliga frågor till BM som hon ska kunna svaret på. Vet inte hur många gånger jag fått svaret av henne att hon inte vet.
    Inte så konstigt om man ställer frågor här inne istället då. ;)
    men alltså.. jag hade ju en vikarie i sommras som inte kunde svara på alla mina frågor, hon var preciiiiiis nyutbildad.. hon skrev ner allt i min journal och så sa hon att de akuta skulle hon kolla upp och höra av sig via mail och de andra fick min "ordinarie" ta när vi sågs, men eftersom hon skrivit in frågorna i journalen så visste ju min BM om dem...HUR svårt är det att säga "jag vet inte men jag kollar upp och hör av mig"... det gjorde ju tom en helt nyutbildad liksom....?!?!?!?!!?

MEN DUUU nu är det snart över.. och nästa gång kan du välja en annan BM
  • slemtorsk i din bralla
    Knasten83 skrev 2012-10-13 12:41:28 följande:
    Ni som är grymma på ältest etc!

Ett test som visa pos ena dan och sen slår om till neg nästa, MÅSTE ägget ha släppt då eller kan de släppas EFTER det visat negativt igen?

Hoppas ni fattar min klöddiga fråga ;)
    man går efter första positiva testet och så släpper ägget 12-48 timmar efter det, det beror ju dels på när man tar testet.. för det är ju skillnad om du får positivt kl 10.00 och kl 18.00 men man räknar i regel MINST 12 timmar och MAX 48 timmar efter positivt test.

Sen har ju testen olika känslighet också, en del tester jag har använt säger att ägget släpper 12-24 timmar efter positivt test...

Säg att du testade positvit i går kl 14.00 då skulle jag se till att sexa i går kväll i dag och i morgon.. och kanske en dag till för att vara säker att ha fyll t på ordentligt
  • slemtorsk i din bralla
    Semlan79 skrev 2012-10-13 14:19:10 följande:

Inte en chans att ditt test är annat än positivt! Men det kan vara svårt att förstå att det faktiskt är sant :)
    ja jag fortsatte att testa då o då fram till vecka 8 ha haha...och ibland tror jag fortfarande inte på det trots en vilding i magen
  • slemtorsk i din bralla
    Knasten83 skrev 2012-10-13 14:40:15 följande:
    Min undran är mer om det kan slå om till negativt igen på ältestet även om ägget inte släppt än?

Innan har jag räknat det som att ägget släppt när testet blir neg igen
    nej.. alltså testet detekterar en hormontopp som krävs för att man ska få ägget att lossna. OM ägget lossnar eller ej spelar ingen roll för hormonerna för de sätts i gång av andra faktorer och hormontoppen styr ägget inte tvärt om.

Man kan ha en hormontopp i flera dagar trots att ägget släppt och ju äldre man blir dessto längre håller tydligen den här hormontoppen sig kvar och därför kan det bli väldigt missvisande för tex någon i min ålder (snart 40).. jag hade tex positivt i 5 dagar på ägglossningstest... gjorde ett VUL på dag 3 av positiva test och då säger läkaren att hoppla nu har du HAFT ägglossning...hade positivt alltså i ytterligare 2 dagar efter det..
  • slemtorsk i din bralla
    längtar 90 skrev 2012-10-15 13:48:23 följande:
    Sambon säger att han inte ser någonting. 

Dagens test efter ca 4 min.

Gårdagens(överst) och dagens(underst) torkade och oredigerade

Och samma bild som ovan fast redigerad.

Är jag knäpp som tycker att dagens är lite starkare än igår? eller är det sambon som behöver skaffa glasögon?
    nää alltså nog tycker jag det är något där.. något starkare.. MEN det är svårt att säga om det är ett riktigt streck eller ett spökstreck.
  • slemtorsk i din bralla
    Halmstadtjej1986 skrev 2012-10-16 01:31:40 följande:
    Antar att detta bara är ett spökstreck?...väldigt svagt (därav redigerad bild) och inte jätterosa. Är bara på ÄL+4-5, vilket jag är säker på då kag använder monitor. :/
    men.. det är nästan helt omöjligt egentligen att få ett plus så tidigt som ÄL +4-5......

jag tycker mig se ett streck på din bild dock men du MÅSTE räknat fel

fem till sex dagar efter samlaget slår sig ägget till ro i livmodern och först DÅ börjar Hcg att pumpas ut så att man kan få utslag på ett gravtest.....och då ska ju dessutom ägg och spermie ha hunnit att mötas och celldelning skall ha uppstått..

Så möjligtvis om du är på ÄL+6.... men som det ser ut tycker jag iaf att där är ett streck till, men är bilden redigerad så skulle jag dock INTE tro på det ännu....det är ju som sagt väldigt väldigt tidigt...på motsvarande ÄL+7 fick jag mitt första positiva test och det var EXTREEEEMT svagt men gick att se med blotta ögat och blev faktiskt lite tydligare på foto men utan tvivel rosa iaf...men först vid ÄL+10 var det säkert plus men fortfarande väldigt väldigt svagt
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester