Orolig 3-åring
Orolig vid uppbrott
Hej!
Jag har en flicka på snart 3 år som just nu har det jobbigt på förskolan. Hon är väldigt framåt, tidig både motoriskt och språkligt och beter sig snarare som en 4-åring i utvecklingen.
Hon har dock alltid ogillat förändringar. Varit skeptisk mot nya människor och kunnat bli ledsen/rädd när någon oväntad person dyker upp. Just detta har hon i stort sett växt ifrån nu vilket är skönt.
Hon har nu gått på förskolan i ett år. I början var det lite jobbigt och hon var ledsen vid lämningen. Hon kunde också bli ledsen när jag hämtade, det kändes som om hon blev överväldigad av känslor när jag kom. Men jobbigast var/är det när det händer något som hon inte är beredd på. Uppbrott där gruppen/personalen delar på sig eller när de små barnen gråter. Personalen uttryckte att hon då blev orolig, ibland ledsen. Hon vill gärna veta vad som ska hända/vad man ska göra osv.
Efter det följde en bra tid, även om hon kunde bli ledsen ibland och säga att hon längtade efter mamma/pappa.
För fyra månader sedan fick hon en lillasyster. Det har gått bra och inte mer trots/avundsjuka är vad man kan förvänta sig. Däremot har det blivit svårt vid separation. Lämningen på förskolan går oftast bra, men vid hämtningen kan hon bli ledsen och nästan få panik över att hon ska ta med \"allt\" hem. Det kan vara extrakläderna i påsen eller dagisnappen. Idag när jag hämtade var hon helt hysterisk, skrek och grät för att hon inte fick ta med extrakläderna hem.
Även hemma kan hon \"haka upp sig\" på vissa saker, oftast ett gäng gosedjur som hon ska ha med sig i soffan/sängen och som hon blir jätteorolig/ledsen för om hon inte får ha. Ibland om hon vaknar på natten vill hon ha dem, nästan pratar i sömnen om dem.
Jag börjar tycka att det här känns lite oroligt nu. Vet ej om det är en fas/trots hon går igenom, om det är en reaktion på att hon fått syskon eller något annat. På förskolan säger de att hon kan bli orolig vid uppbrott/oväntade situationer men att hon oftast snabbt blir glad/lugn igen.
Vad kan detta vara?