nordsvenskar
Hej!
Nordsvenskar:
De nordsvenskar som jag har träffat har varit ganska sunda och coola hästar, verkar som om mugg och rasp är ganska vanligt på dem, blir ju lätt så om de har mycket hovskägg. Hovbroskförbening är också vanligt på bruksvarianten, men avlas bort mer och mer.
Travarna har jag inte träffat så många av, men det verkar som om teperamentet varierar väldigt beroende på stam m.m. på dem, jag har haft en Troll Jahn avkomma som var lugnast i världen och en Lapp Nils avkomma som var bland det hetaste jag träffat..
Det gäller nog bara att hitta en idivid man trivs med och provköra och rida innan köp.
Om körningen.. Vad menar du..
Ta in hö och sköta åkrar, underlätta arbete hemma på en mindre gård, sköta trädgårdsland, hämta ved, snöröja??
Finns mycket en häst kan hjälpa till med och en hel del redskap både nya och gamla.. Ska man hålla på mycket med hö rekommenderar jag att ha 2 hästar eftersom många redskap är tunga där och hästarna jobbar ganska långa pass, det övriga kan man gott sköta med en häst..
En välkörd häst får man nog räkna kostar minst 25 000 kr och sele minst 6-8000 kr, ska man arbeta mycket med hästen är det viktigt att grejerna passar..
Kurser i körning finns här och där.. Bara att anmäla sig till det man är intresserad av, där jag bor ordnas det kurser för de med egen häst också då och då..