• saphiraLilja

nordsvenskar

hej

jag vill börja köra med nordisar o bruka jorden mm... men vet inte såå himla mycket om de än.

tips ? råd?

• Svar på tråden nordsvenskar
  • snorkan

vad är det du inte vet?

hur man går tillväga när man brukar jorden, redskap mm eller har du ingen körkunskap vad det gäller hästar?

• saphiraLilja

jo kört hästar gjorde vi i skolan. (gått hästgymnasium) så både travare o nordisar o fyrspann har jag kört. 
    mer om redskap, nordsvenskar i allmänhet.. har läst lite men tänkte om ngn sitter på information som kan vara nyttigt att veta ;) 

• snorkan
    saphiraLilja skrev 2011-09-12 12:59:21 följande:
    jo kört hästar gjorde vi i skolan. (gått hästgymnasium) så både travare o nordisar o fyrspann har jag kört. 
    mer om redskap, nordsvenskar i allmänhet.. har läst lite men tänkte om ngn sitter på information som kan vara nyttigt att veta ;) 
    kan tyvärr inte ge dig nåt bra råd, har själv nordsvensk men som jag inte kör, har haft körbara nordisar med, men har inte hållt på med liknande redskap som du hade tänkt, men googla på det, verkar som man kan googla på det mesta Skrattande
  • saphiraLilja

ja det kan man nog men roligare att få från någon som kanske gjort de ;)
    men har lagt ut lite trådar här o var efter tips ;)

hur är din nordsvensk då?? rent allmänt?

tack iaf! 

• cajsasmamma

Tycker att du ska ta kontakt med nån i en brukskörningsklubb som kan ge dig råd och tips!

• Isamia

Jag har en nordis och kan lite om körning men är nybörjare på det.
     Gå med i Föreningen Nordsvenska Hästen i ditt län och åk o titta på ev. aktiviteter osv. Du kan gå in på riksföreningens sida www.nordsvensken.org och leta dig fram till ditt distrikt!

Varje år hålls Nordsvenska Hästens Dag med uppvisningar mm. någonstans i Sverige också. Juni-augusti nån gång, brukar det va. Olika distrikt som håller i det varje år. Vet inte vem som är på tur nästa år... Dalarna kanske? *funderar*

• vargaa

Det bästa nordsvenskforumet som jag vet är FNH´s forum på Dalarnas hemsida. Där samlas nordsvenskfolk från hela landet och där finns många kör-/brukskunniga människor, både män och kvinnor. Det är den bästa vägen in i nordsvenskvärlden som jag känner till och alla är enormt hjälpsamma och välkomnande. Även om man är ute efter att köpa en nordsvensk kan man gå den vägen för många gånger säljer man nordsvenskar via forumet eller kontakter och inte via vanliga annonssidor.

Kika in på www.nordsvenskdalarna.com och gå in på forumet där så ska du se att du får bra tips och råd för hur du ska gå vidare.

Kurser i brukskörning hittar du också på FNH. Lättast är att titta på sitt eget läns sida så att man får nys om kurser i närheten där man bor.

Finns även en tidning att prenumerera på som handlar om brukskörning. Minns inte vad den hette nu, men fråga på forumet så vet nån där vilken jag menar.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • lantidyllen

Hej!

Nordsvenskar:
    De nordsvenskar som jag har träffat har varit ganska sunda och coola hästar, verkar som om mugg och rasp är ganska vanligt på dem, blir ju lätt så om de har mycket hovskägg. Hovbroskförbening är också vanligt på bruksvarianten, men avlas bort mer och mer.

Travarna har jag inte träffat så många av, men det verkar som om teperamentet varierar väldigt beroende på stam m.m. på dem, jag har haft en Troll Jahn avkomma som var lugnast i världen och en Lapp Nils avkomma som var bland det hetaste jag träffat.. 

Det gäller nog bara att hitta en idivid man trivs med och provköra och rida innan köp.

Om körningen.. Vad menar du..
    Ta in hö och sköta åkrar, underlätta arbete hemma på en mindre gård, sköta trädgårdsland, hämta ved, snöröja??

Finns mycket en häst kan hjälpa till med och en hel del redskap både nya och gamla.. Ska man hålla på mycket med hö rekommenderar jag att ha 2 hästar eftersom många redskap är tunga där och hästarna jobbar ganska långa pass, det övriga kan man gott sköta med en häst..

En välkörd häst får man nog räkna kostar minst 25 000 kr och sele minst 6-8000 kr, ska man arbeta mycket med hästen är det viktigt att grejerna passar..

Kurser i körning finns här och där.. Bara att anmäla sig till det man är intresserad av, där jag bor ordnas det kurser för de med egen häst också då och då..

• vargaa

Vill bara sticka in sak om mugg och rasp. Min erfarenhet är nämligen motsatsen till lantidyllens, att hästar med riktigt mkt hovskägg, som min bruksnordis, faktiskt har hovskägget att tacka för att de skonas från såna åkommor. Jag kommer inte åt min hästs karleder under hela vinterhalvåret pga att hovskägget är så tjockt, jag borstar det med hårborste. Därmed kommer inte heller fukt eller smuts in. Däremot verkar många brukshästar (av olika raser) som har lite hovskägg ofta ha problem med mugg enligt min erfarenhet. Varför vet jag inte. Jag har faktiskt inte hört talas om en enda bruksis med mugg/rasp som jag kan minnas. Kbl-travare dock, men de har också ofta ganska lite hovskägg, iaf i jämförelse med en nordsvensk.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • annamon

Jag har också Nordisar, rekommenderar dig att ta kontakt med ditt distrikt. Eller riksföreningen Nordsvenska hästen. Lycka till!

Svar på tråden nordsvenskar