• tvåbarnsmor89

jävla sniglar.....

Ja hur får man bort dem?
    Har inga växter har inte haft det på 5mån i akvariumet är ett 55L
    Har 2malar 5guppis 3neotetra (de andra dog som vi hade?) har massor av sniglar hur blir vi av med dem, tycker också att det blir skitigt hur snabbt som helst(sanden blir grön på några veckor... har komunalt vatten , har testat att koka sanden osv men ingen skillnad..)

• Svar på tråden jävla sniglar.....
  • qenzo
    Sara 045 skrev 2011-12-07 18:51:41 följande:
    Var sniglar av ondo eller godo?? Vissa säger krossa dom alternativt få nån att äta upp dom fort som fan - andra säger att det inte gör nåt alls att ha sniglarna kvar....? Jag har haft akvarium för typ 10 år sedan och har nyss satt i gång en burk på 60L igen nu.... (Jag "snor" väl inte tråden nu eller? Det vill jag inte - tyckte bara frågan var lämpligt just här...:))
    Jag har snäckor av alla möjliga formationer i mina burkar. Äpplen för rengöring, malaysiska sandsnäckor för rengöring/bottenluckring och ibland ploppar små "kanelbullar" upp. När de malaysiska och "kanelbullarna" blir för många sållar jag. Men i övrigt gör de inget väsen av sig, mer än kanske för ögat ;)
  • Sara 045
    qenzo skrev 2011-12-07 22:46:17 följande:
    Jag har snäckor av alla möjliga formationer i mina burkar. Äpplen för rengöring, malaysiska sandsnäckor för rengöring/bottenluckring och ibland ploppar små "kanelbullar" upp. När de malaysiska och "kanelbullarna" blir för många sållar jag. Men i övrigt gör de inget väsen av sig, mer än kanske för ögat ;)
    Fast mina sniglar/snäckor kommer troligen med växterna alternativt gruset som jag fick begagnat och jag har ingen som helst koll på vilka dom är och vad dom gör inne i burken. Läste nånstans att sniglar kan bära på sjukdomar och skadliga bakterier som kan smitta och döda fiskarna: Stämmer detta?! 

Jag har plockat ut ca. 15stk små sniglar från burken - men det finns många kvar fortfarande... Sen har jag hällt i snigeldödande "Molluzin" 1 gång i går (innan jag läste denna tråden...) 

Ska jag fortsätta med snigeldödande när jag inte vet vem sniglarna är? Eller bara låta dom leva kvar (vilket jag innerst inne vill, för jag tycker om dom små ändå....:))

Jätte tacksam för svar! :) 
  • Lena
    Sara 045 skrev 2011-12-08 08:46:56 följande:
    Fast mina sniglar/snäckor kommer troligen med växterna alternativt gruset som jag fick begagnat och jag har ingen som helst koll på vilka dom är och vad dom gör inne i burken. Läste nånstans att sniglar kan bära på sjukdomar och skadliga bakterier som kan smitta och döda fiskarna: Stämmer detta?! 

Jag har plockat ut ca. 15stk små sniglar från burken - men det finns många kvar fortfarande... Sen har jag hällt i snigeldödande "Molluzin" 1 gång i går (innan jag läste denna tråden...) 

Ska jag fortsätta med snigeldödande när jag inte vet vem sniglarna är? Eller bara låta dom leva kvar (vilket jag innerst inne vill, för jag tycker om dom små ändå....:))

Sniglar är inte farliga för fiskar och snigeldödande gör mer skada än nytta för miljön i akvariumet. Låt dem vara eller kläm sönder dem om de blir många.
  • Vissla

köp helena snäckor, dom äter upp dom andra sniglarna.

Eller så kan du köpa lite snygga sniglar för att konkurera ut ohyran, typ posthorn, äppelsnäckor, zebra snäckor.

Till sanden kan du ha malaysiska sandsnäckor som håller rent. Men väljer du helena sniglar så kan du inte ha nån annan snäcka då dom äter upp alla andra.

Snigelätande fiskar kan du tyvärr inte ha för ditt akvarium är för litet.

Helenasnäcka, äter alla andra sniglar

Äppelsnäckor, fisnaste sniglarna enligt mig

Malaysisk sandsnäcka, håller sanden i toppskick

Zebrasnäcka, finns som prickig också, ingen favorit snigel här, dom lägger ägg över allt som aldrig kläcks

posthorn, finns i flera färger, rosa är min personliga favorit

Lila äppelsnäcka och naturfärgad ,malay

• qenzo
    Sara 045 skrev 2011-12-08 08:46:56 följande:

Ja de små "kanelbullarna" kommer mest troligt med växterna, ibland även gruset, ffa om man köpt begagnat bottenmaterial. De kommer inte att göra någon skada i ditt akvarie, de stör  bara ögat.
    Under alla år jag haft akvarium (20+år) ahr jag aldrig stött på problem förknippat med snäckor.

Skippa alla medel som ska döda saker i akvariet. Ställ dig frågan -  om ETT vattenlevande djur skadas/dör, vad är det då som säger att inte de andra varelserna i samma vatten tar skada/dör?
    Samma princip som algdödande medel. Alger är en växt ergo påverkar det ALLA växter. Precis som gödning :)

Vill du ha kvar dina snäckor, låt de vara kvar! Sålla när det blir för många eller dra av ytan på skal när det behövs.
  • Sara 045

Men då vill jag ju låta dom leva, givetvis. Fast dom får inte "ta över" burken helt o hållet - dom verkar ju vara ruskigt snabba med att föröka sig..... Ska hålla koll på mängden, men inge mera molluzin åt dom nej :)

Tack för svaren! Uppskattas jättemycket! :)  

• Lena

De äter överbliven mat så håller man koll på det så brukar de hålla sig i chack

• Sara 045

Asså 1 till synes frisk och pigg lila guppyhane dog faktiskt för mig precis efter jag hällde i molluzin i burken. Den typ bara la sig ner i gruset och dog.... Hmm, stackarn jag tror den kanske fick molluzinet precis på sig när jag hällde det i akvariet..... Men förhoppningsvis lever alla andra och mår bra ändå - fast jag hällde det i 1 gång..... Obestämd

• qenzo
    Sara 045 skrev 2011-12-09 22:23:06 följande:
    Asså 1 till synes frisk och pigg lila guppyhane dog faktiskt för mig precis efter jag hällde i molluzin i burken. Den typ bara la sig ner i gruset och dog.... Hmm, stackarn jag tror den kanske fick molluzinet precis på sig när jag hällde det i akvariet..... Men förhoppningsvis lever alla andra och mår bra ändå - fast jag hällde det i 1 gång..... Obestämd
    Tja jag är inte förvånad. Molluzin är ett gift, "gjort för" snäckor. Men det påverkar allt liv, som allt annat dödande medel. Om du tänker efter på andra gifter som finns för div "ohyra" så kan du genast dra paralleller till vad mer som påverkas.
  • NHult

Jag hade oxå problem med en j...la massa sniglar, lyckades aldrig bli av med dessa.
    Tröttnade på akvariet och gav bort fiskarna.
    Hälde ut vattnet och slängde växterna och ställde undan burken.
    efter några år 3-4 eller nåt så frågade brorsan om jag hade kvar akvariet, och om han kunde få det och köra igång. jajjemen det fick han, han tvättade sanden och körde igång.
    Efter ett par månader var det fullt med sniglar gen.

Har de lyckats överleva i ett torrt akvarium i ett par år eller har han fått in en ny snigelsmitta ?
    låter helt sjukt.

Svar på tråden jävla sniglar.....