Inlägg från: Sara 045 |Visa alla inlägg
  • Sara 045

jävla sniglar.....

Var sniglar av ondo eller godo?? Vissa säger krossa dom alternativt få nån att äta upp dom fort som fan - andra säger att det inte gör nåt alls att ha sniglarna kvar....? Jag har haft akvarium för typ 10 år sedan och har nyss satt i gång en burk på 60L igen nu.... (Jag "snor" väl inte tråden nu eller? Det vill jag inte - tyckte bara frågan var lämpligt just här...:))

• Sara 045
    qenzo skrev 2011-12-07 22:46:17 följande:
    Jag har snäckor av alla möjliga formationer i mina burkar. Äpplen för rengöring, malaysiska sandsnäckor för rengöring/bottenluckring och ibland ploppar små "kanelbullar" upp. När de malaysiska och "kanelbullarna" blir för många sållar jag. Men i övrigt gör de inget väsen av sig, mer än kanske för ögat ;)
    Fast mina sniglar/snäckor kommer troligen med växterna alternativt gruset som jag fick begagnat och jag har ingen som helst koll på vilka dom är och vad dom gör inne i burken. Läste nånstans att sniglar kan bära på sjukdomar och skadliga bakterier som kan smitta och döda fiskarna: Stämmer detta?! 

Jag har plockat ut ca. 15stk små sniglar från burken - men det finns många kvar fortfarande... Sen har jag hällt i snigeldödande "Molluzin" 1 gång i går (innan jag läste denna tråden...) 

Ska jag fortsätta med snigeldödande när jag inte vet vem sniglarna är? Eller bara låta dom leva kvar (vilket jag innerst inne vill, för jag tycker om dom små ändå....:))

Jätte tacksam för svar! :) 
  • Sara 045

Men då vill jag ju låta dom leva, givetvis. Fast dom får inte "ta över" burken helt o hållet - dom verkar ju vara ruskigt snabba med att föröka sig..... Ska hålla koll på mängden, men inge mera molluzin åt dom nej :)

Tack för svaren! Uppskattas jättemycket! :)  

• Sara 045

Asså 1 till synes frisk och pigg lila guppyhane dog faktiskt för mig precis efter jag hällde i molluzin i burken. Den typ bara la sig ner i gruset och dog.... Hmm, stackarn jag tror den kanske fick molluzinet precis på sig när jag hällde det i akvariet..... Men förhoppningsvis lever alla andra och mår bra ändå - fast jag hällde det i 1 gång..... Obestämd

Svar på tråden jävla sniglar.....