Inlägg från: knisse |Visa alla inlägg
  • knisse

Varför vill man INTE ha barn?

Titanica skrev 2011-09-10 20:24:45 följande:
    Hade vart intressant om du satte det i en TS :)
    det hade blivigt blodbad
  • knisse
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-10 20:37:22 följande:
    Det har aldrig stoppat dig förut.
    sant!

nja om du ber sa vänligt... (skyller ifran mig sa jag slipper ta ansvar för mina handlingar)
  • knisse
    mineral skrev 2011-09-10 21:07:57 följande:

Det är också dem mogna människorna som sitter ensammna på julafton när dem blir gamla! Jobbar i äldreomsorgen, så det vet jag alltför väl...

bättre att sitta ensam av eget val än att ens barn inte orkar masa sig över och hämta upp en över helgerna.
  • knisse
    mineral skrev 2011-09-10 21:50:15 följande:

Jag förstår att alla inte vill leva familjeliv. Och jag vill tro att tro att dem som väljer att bli föräldrar gör det med eftertanke, i alla fall största delen!

varför antar du att hon inte vill leva familjelliv för att hon inte vill ha barn ellr för att hon kan sätta sig in i hur det är att inte vilja ha barn? en familj är ju sa mycke mer
  • knisse
    DragonWoman skrev 2011-09-10 21:58:24 följande:
    Ingen ifrågasätter ju driften att skaffa barn, det är ju en naturlig grej som alla accepterar. Och om det finns ett svar som att det är biologiskt att inte vilja ha barn så är det ju ett svar man accepterar med.

Jag vet inte om det ens har forskats nått om det och tänkte om någon annan visste mer.
    nej jag tror inte pa är driften att skaffa barn.
  • knisse
    DragonWoman skrev 2011-09-10 22:17:53 följande:
    Haha, jag tolkade inte dig som arg eller sur heller.

Här på fl kanske folk ifrågasätter den driften, jag har iaf aldrig hört någon ifrågasätta bland mina vänner eller familj.

Intag av näring är ju en biologisk drift och ändå tänker folk mer eller mindre över vad de äter. Och ytterst få ifrågasätter den ju

Att ifrågasätta är ju ganska normalt för de flesta av olika saker.

Jag är mest nyfiken på om det kan ligga biologiska orsaker bakom oviljan till att föröka sig.

Jag hoppas inget tar illa upp över det iaf.
    fast utan mat dör du. inte utan barn
  • knisse
    DragonWoman skrev 2011-09-10 22:25:15 följande:
    Dina gener dör ut utan avkommor.
    som sagt jag tror inte pa att det är en biolgisk grej och ett tvang att vilja ha barn.
  • knisse
    SilverLadyG skrev 2011-09-10 22:28:47 följande:
    DragonWoman skrev 2011-09-10 21:58:24 följande:
    Ingen ifrågasätter ju driften att skaffa barn, det är ju en naturlig grej som alla accepterar. Och om det finns ett svar som att det är biologiskt att inte vilja ha barn så är det ju ett svar man accepterar med.

Jag vet inte om det ens har forskats nått om det och tänkte om någon annan visste mer.
    Biologiskt tror jag inte att det finns en orsak, alla organismer kan föröka sig, utom dessa som har genetiska fel och är sterila. En människa kan tänka, analysera och fundera, vilket gör att en människa kan göra ett val av sociologiska skäl att inte skaffa barn. Biologiskt så kan alla skaffa barn, utom de som är sterila.
    fast även om alla kan betyder det inte att det är ett biologiskt tvang
  • knisse
    DragonWoman skrev 2011-09-10 22:35:46 följande:
    Inte kortsiktigt nej. Men långsiktigt.
    knisse skrev 2011-09-10 22:27:06 följande:
    som sagt jag tror inte pa att det är en biolgisk grej och ett tvang att vilja ha barn.
    Biologiskt är det inget tvång heller. Det är en drift eller instinkt de flesta har och som även de flesta följer för att det är "rätt".

Och om nu nån väljer att inte skaffa barn av samma orsak så är ju det "rätt" med.

Jag tror det kan ha biologiska orsaker, men säker är jag absolut inte.

Varför fortplantar man sig alls om det saknas drifter eller instinkter i grunden? Och det gäller ju inte bara människan isf.
    jag tror att det handlar om att ha sex. inte om att fa barn.
  • knisse
    DragonWoman skrev 2011-09-10 22:51:52 följande:
    Sex är en drift med som ursprungligen handlade om fortplantning. Idag kan vi medvetet förhindra graviditet och även förhindra den sexuella driften i olika fall.  Vi kväver alltså en drift med olika medel.

Och även här finns det mer eller mindre sexuell drift. Av biologiska orsaker. Men det finns även psykologiska orsaker som t ex övegrepp mm.
    jag tror att det är tväärt om. mäniskan har nagot som kallas doldägglossning och inte som djuren en period av brunst da sex utövas för att bli gravida.
  • knisse
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:02:45 följande:
    Dold ägglossning? Kvinnor kan få väldigt mycket ökad sexlust runt/vid ägglossning och även lukten (feromoner) ändras så att en man ska uppfatta ändringen.
    det är omdebaterat och langt ifran bevisat att det är sa.

du kan googla det (Concealed ovulationpa engelska)
  • knisse
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:14:22 följande:
    Om en drift saknas så behöver det ju inte nödvändigtvis inte innebära att övriga drifter slås ut. En steril saknar inte sexlust heller. Den kan minskas på grund av hormoner som spelar stor roll med.

Vi föds ju inte med en uttalad sexdrift för just fortplantning. Men förmågan till stånd eller att det känns skönt att röra sina könsorgan finns ju redan när vi är barn. Sexuellt nyfiken och/eller sexuellt aktiv blir man ju när kroppen börjar producera hormoner. En biologisk orsak.
    fast även det är omdebaterat.
    det finns mängder med fall där barn har ett sexliv. (bade med sig själva och andra)
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?