Inlägg från: knisse |Visa alla inlägg
  • knisse

Varför vill man INTE ha barn?

man kan ju leva ett liv där barn inte passar in och känna att allt annat vore en blek kopia.
    lever man för dagen är barn kanske inte ett alternativ och att man lever ett liv utan mening innan man far barn är ju väldigt relativt.

• knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 12:29:19 följande:
    Jo det kan ju vara så. Det är ju helt olika ifrån person till person. Jag bara berättade hur det kändes för mig, att mitt liv fick en helt annan djupare mening. Men som sagt, det kanske bara är min personlighet, att jag så starkt känner det rätt (för mig) att vara mamma och ta hand om barn.
    jag vill inte trampa nagon pa tarna men jag tror att det kan vara skadligt att skaffa barn pa dom premiserna. jag tror att det är bättre att ha ett fylt liv i sig och inte leva genom barnen.
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 12:39:56 följande:
    Nej jag känner ingen längtan till allt som livet har att erbjuda men speciellt att ha barn känner jag extra starkt för. Jag trodde att det var så för de flesta, men jag ser mer och mer att folk idag väljer att inte skaffa barn vilket jag reflekterar över och förundras över. Jag vill gärna förstå tänket.
    knisse skrev 2011-09-10 12:32:15 följande:
    jag vill inte trampa nagon pa tarna men jag tror att det kan vara skadligt att skaffa barn pa dom premiserna. jag tror att det är bättre att ha ett fylt liv i sig och inte leva genom barnen.
    Så här var det för mig (kan bara utgå ifrån det)
    Innan jag fick barn så har jag rest väldigt mycket världen över, jag kände att jag var färdig med festandet, jag har sett och upplevt mycket i mina relativt unga år så att jag kände att nu var det dax att skaffa barn. Jag hade levt av mig och kände en sån oerhörd längtan. Därmed inte sagt att jag inte kan leva livet nu med. Man kan resa med barn och göra spännande saker, livet är ju inte över för att man får barn. Men jag lever nu mitt liv annorlunda och mer ansvarsfullt än när jag var singel och fri. Jag kände att jag var redo och nu har mitt liv fått en annan mening, nu vill jag resa och leva det goda livet tillsammans med min familj. Jag är liksom färdig med allt det där andra.
    jag säger inte att man inte kan leva med barn utan att jag tror att det är "farligt" att leva genom sina barn. att barnen är det enda livsinehallet.
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 12:50:21 följande:
    Ja det kanske är så. Men finns de ingen längtan hos dom då undrar jag? Eller ignorerar man det helt enkelt och prioriterar andra saker?
    varför skulle man längta efter ett barn om det inte är nagot som skulle passa in i ens liv?
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 12:55:04 följande:
    Jag vet inte. Jag bara utgår från mig att jag fick en sån stark längtan, men alla kanske inte känner så då.
    fast varför utga fran dig själv?
    jag menar det finns ju mängder med folk som skaffar hund tex för att dom vill ha en och för att dom längtar efter en det betyder ju inte att alla vill ha hund men förtränger längtan efter en...
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:01:07 följande:
    Jo men hund är ju ett husdjur. Men att skaffa barn ligger ju i vår natur och fortplantningen. Det känns som en stor skillnad där.
    det tycker inte jag att det är.
    jag tror inte att det finns nagon biologisk klocka som tvingar en att vilja ha barn.
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:06:38 följande:
    Varför tycker hon barn är äckliga? Förvånad
    varför tycker folk att gamla är äckliga?
    eller katter eller spindlar eller vad som helst?
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:08:09 följande:
    Så du menar att ett husdjur är ens eget kött och blod, och att man skapar band lika starka till det?
    Bär man sitt husdjur i magen i 9 månader? Förvånad

Obs! Jag tror säkert att man kan få starka band till ett husdjur men inte lika starka som till sitt eget barn.
    men innan man skaffar barn, där när man har ett val, har man inte haft dom i magen i 9 mander eller har ett band till det.
    och man kan ha lika starka band till ett adopterat barn
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:14:40 följande:
    Det har du rätt i! absolut kan man det! Men jag tycker det känns lite fel att diskutera om barn har lika starka bard till en som husdjur.
    fast det är inget som är konstigt. en persson som har ett husdjur och inga barn har ofta ett lika starkt band till sit djur som en persson som har barn har till sina barn.
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:25:55 följande:
    Kanske. Men jag tror aldrig att en person som har barn känner lika mycket kärlek till sitt husdjur som för sitt barn.
    nej det är nog sälsynt. men som sagt det handlar inte om de som har barn och husdjur utan de som enbart har husdjur.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?