Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Varför vill man INTE ha barn?

IntheSky skrev 2011-09-10 20:09:09 följande:
    Jag vet inte, om flera "går på" en annan person så är det fan inte kamratligt. Om man inte håller med så har man ju två val; antingen fortsätter man diskussionen eller så säger man: "Jag håller inte med, så är det med det." Sen är diskussionen slut. Typ.
    Att hålla på och tjaffsa (tjaffs är det väl om flera sidor går åt till att vara irriterade på varandra och inte diskutera tråden?) är ju det som gör tonen så jävla trist. I nästan alla trådar.
    Nåja, det var allt för mig. Och allt kommer att fortsätta som vanligt på Fl... ;)
    Jag ser ärligt talat inte det "irriterade" här. TS blev irriterad, visst men det var väl inte riktigt det du avsåg?

Att flera "går på" får man räkna med när man diskuterar så här, det är inte okamratligt.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    knisse skrev 2011-09-10 20:36:11 följande:
    det hade blivigt blodbad
    Det har aldrig stoppat dig förut.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    KristenTjej84 skrev 2011-09-11 12:49:54 följande:
    Jag kan bara komma fram till två anledningar.
    Det innebär bara att du saknar fantasi, inlevelseförmåga och inte har läst vad som har skrivits i den här tråden.
    KristenTjej84 skrev 2011-09-11 12:49:54 följande:
    1. De är inte mogna,Killar vill kanske inte lägga bort krog festandet samt fotbolls match tittandet med ölburkar med polarna och stanna hemma för att torka upp päronmos och byta bajs blöjor och stanna uppe nätterna med en skrikande unge. Tjejer kanske är rädda för förlossningen, gå upp för mycket i vikt under graviditeten eller att inte ha den fritiden de vill ha på grund av det stora ansvaret ett barn innebär. Eller så vill de inte heller sluta festa med polarna och resa jorden runt. Ett barn tar mycket upp av ens tid och ork. VIssa antar jag inte tycker det är värt besväret:P
    Du har rätt, jag vill inte ha det besväret. Men det beror inte på att jag är omogen eller att jag vill fortsätta titta på matcher (du går in djupt i könsstereotyper här) utan på att jag helt enkelt gillar att kunna göra vad jag vill utan att behöva ta hänsyn till en människa som inte klarar sig själv. Jag vill inte behöva strunta i att åka till London över helgen för att jag inte har barnvakt eller sitta och titta på film hela natten när jag är ledig. Inget av det är något jag vill göra just nu men jag vill kunna ha möjligheten att göra det, den möjligheten har man inte med barn.

Det är förstås bara en anledning av många till varför jag inte vill ha barn.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Petronella01 skrev 2011-09-12 08:47:39 följande:
    Jag ser det som väldigt märkligt att folk jämför viljan att skaffa barn med viljan att segla runt världen och viljan att skaffa hund.
    Det här kommer säkert att få folk att reagera, men ska man hårddra det så har vi bara ett grundläggande syfte med att ens existera, och det är varken att segla eller att skaffa hund, det är att föröka oss. Det är därför vi i grund och botten existerar. Därför är viljan att skaffa barn hos de flesta starkare än andra viljor. Det är genetiskt och biologiskt.
    Ni tillskriver du ett syfte med något som är, ett vanligt misstag i sådana här diskussioner. Att vi kan föröka oss betyder inte att meningen med livet är att föröka oss eller ens att det finns en mening med livet. Det handlar inte om att hårddra det, utan om att du liksom många andra helt enkelt säger att det är så utan några som helst belägg eller resonemang för att så är fallet. Ja, vi kan föröka oss, men sen då? Hur kan man logiskt dra slutsatsen att det är därför vi existerar? Vem/vad har bestämt det här? Är det en naturlag?
    En del skriver att de inte har liv där barn passar in, men det är ju bara ett svepskäl. Alla vuxna, mogna människor ändrar sina liv för att passa de omständigheter de ställs inför. Så visst handlar beslutet att inte skaffa barn väldigt ofta om omognad och egoism.
    Vuxna, mogna människor ser till att de inte hamnar i omständigheter de inte vill ha något att göra med. Jag vill inte ha barn, därför skyddar jag mig. Jag tycker inte att det verkar särskilt skoj att hoppa från byggnader med fallskärmar, därför sysslar jag inte med BASE-jump. Hade omständigheterna krävt att jag skulle anpassa mig hade jag gjort det men jag behöver inte sätta mig i den situationen, alltså gör jag det inte.
    I grund och botten är det mig likgiltigt om någon inte skaffar barn och varför, något jag däremot inte alls tolererar är när dessa människor ska försöka sig på att ha synpunkter på t.ex barnuppfostran. Lägg ned direkt. 
    http://rationalwiki.org/wiki/Ad_hominem

Det är bara dumt att säga att de som inte har barn inte kan ha högst giltiga åsikter och tankar om barnuppfostran.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MHoof skrev 2011-09-12 10:51:29 följande:
    Men jag tänker mer såhär: Man kan aldrig ångra att man fick barn, men man kan ångra att man aldrig fick några.
    Jo, man kan ångra att man fick barn, även om det inte alls är lika vanligt att folk gör det/erkänner det. Men visst kan man göra det.

Man ångrar kanske inte att barnet finns men man kan ångra allt omkring, att man inte fick uppleva det och det eller att man blev en annan person och så vidare.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:28:54 följande:
    För att ni inte vet vad ni snackar om
    Det är inte nödvändigtvis sant. Givetvis har man inte samma erfarenhet som en förälder men det finns inget som säger att ens åsikter därför skulle vara sämre eller att man inte får uttala sig om det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:36:06 följande:
    Har man inte kunskapen eller erfarenheten är ens åsikter per automatik sämre i frågan. Skulle någon som aldrig tittat under en motorhuv komma med rekommendationer på en bilverkstad skulle personen avfärdas som en fjant.
    Ja, men man behöver inte vara förälder (eller utbildad mekaniker) för att ha kunskaper om barnuppfostran (eller motorer).

Har man inte kunskapen kan man givetvis inte komma med den men det gäller när man är förälder också. Säger en förälder att "det är bättre för barnet att få lite smisk ibland, de blir mycket bättre i skolan då" är inte det rätt liksom det inte vore det om det sades av en barnlös.

Det är just kunskap och erfarenhet som är viktigt och att avfärda en hel grupp med barnlösa är dumt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:40:51 följande:
    Därför att det är så man driver civilisationer, upptäckter och kunskap framåt. Allt som existerar gör det för ett syfte, må det vara att som bi pollinera blommor och se till att det blir frukt eller se till så att utvecklingen går framåt.
    Nej, det behöver inte finnas ett syfte för att det ska hända, ett syfte handlar om ett metafysiskt ställningstagande och det finns gott om mekanismer som existerar utan syfte (vad vi kan avgöra). Att jorden snurrar runt solen är ett exempel, det finns så vitt vi vet inget syfte utan den gör det för att "rätt" krafter i rätt mängd existerar.

Det finns ingen anledning att tillskriva ett syfte med förökning. Att "utvecklingen ska gå framåt" låter som en missuppfattning av evolutionsteorin, det är samma sak där, den har varken mål eller syfte (vad vi vet) och den behöver heller inget.
    Bara för att du bestämt att ditt syfte är att inte ha barn innebär det inte att du kan skriva om mänsklighetens historia.
    Jag har inte bestämt att mitt syfte är att inte har barn (mitt syfte är inte heller att inte sticka mössor) och jag försöker inte skriva om mänsklighetens historia. Jag påpekar bara att man ska vara försiktig med att tillskriva syften utifrån sin egen begränsade förståelse.

Det är möjligt att det finns ett syfte och det är möjligt att det är att föda barn men det kan lika gärna vara att förverkliga sig själv (eller sticka mössor). Att använda detta påstådda syfte som ett argument kräver att man kan belägga syftet först, det har inte du gjort.
    Trenden idag, i synnerhet hos en viss generation, är att tro att man existerar för att förverkliga sig själv, men sorry. Den trenden är inte speciellt gammal hos mänskligheten.
    Det kan hända att den inte är men det säger fortfarande inget om ett syfte att existera.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hallonfot skrev 2011-09-12 11:39:55 följande:
    Visst får barnfria ha det. Men... Oftast har man liksom inte så stor aning om vad som är dålig eller bra uppfostran. En trotsig treåring som springer fram till okända människor på stan och biter dom. Där handlar det inte om dålig uppfostran, utan om att barnet trotsar vilket kan vara jäkligt svårt att få bukt med.

Sen finns det många barnfria som inte tycker att man ska ta med barn på restaurang om ungen är högludd, skriker och inte sitter stilla. Kanske har barnet aldrig betett sig så tidigare på en restaurang?

När man själv inte har barn tänker man saker som: "Så där skulle inte jag göra om jag hade barn..."

Oftast när man sen har fått barn, så gör man ofta precis så som man trodde att man absolut inte skulle göra innan man får barn     
    Men det finns minst lika många föräldrar som anser att barnet inte ska vara på restaurang.
    Det har inget att göra med att man har barn eller inte utan om man kan förstå barn och hur de fungerar.

Det centrala här är att "barnlösa ska inte ha åsikter om barnuppfostran" är ett inskränkt och korkat påstående som dessutom är ett logiskt felslut. Precis som "ingen utan gymnasieutbildning kan förstå diskret matematik" eller "vänsterpartister kan inget om nationalekonomi".
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jagvetmest skrev 2011-09-12 11:56:33 följande:
    Klart de får ha åsikter, men det är ju så mycket lättare att säga hur man ska göra när man inte sett hur barn reagerar ibland på ett pedagogiskt upplägg. Min svärmor säger alltid (ironiskt): "Di bästa föräldrarna är di som inga barn har".. vilken stämmer enligt mig..
    Visst är det så, barnlösa har i mindre utsträckning erfarenhet av barn men det är det som är det centrala, inte om man är barnlös eller inte.

Man får skilja på de båda, man kan vara barnlös och ha åratal av erfarenhet med barn i alla åldrar.

Jag anser mig inte ha mycket erfarenhet av barn och därför diskuterar jag inte barnuppfostran mer än på ett mycket generellt plan som egentligen handlar om andra områden jag har erfarenhet inom (sjukvård, filosofi, språkkunskaper, kunskap om diagnoser och så vidare).

Men det andra som inte har barn som har mycket erfarenhet av barn och därför kan man inte säga att "de där barnlösa kan inget om barn".
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hallonfot skrev 2011-09-12 12:01:06 följande:
    Barnlösa får gärna ha åsikter, men det är oxå viktigt att man som barnlös lyssnar på dom som faktiskt har barn. Tycker jag. Jag har alltid med min son på restaurang eftersom han alltid sköter sig. men jag väljer ju restaurang om man säger så. Vi går oftast till pizzerian eller McDoanlds om sonen ska med
    Det är klart att det är viktigt att lyssna och det gör vi nog gärna, jag gör det gärna i alla fall. Om jag inte somnar för att jag tycker att barnuppfostran och prat om barn jag inte har någon relation till är oerhört tråkigt. Men det är minst lika viktigt att föräldrar lyssnar på resonemangen och bedömer förslaget utifrån det istället för att säga "äh, hon har inga barn, hon vet inte vad hon pratar om".

Det hoppas och antar jag att du håller med om och det stämmer inte överens med Petronellas ursprungliga påstående (vilket är det jag kritiserar):
    I grund och botten är det mig likgiltigt om någon inte skaffar barn och varför, något jag däremot inte alls tolererar är när dessa människor ska försöka sig på att ha synpunkter på t.ex barnuppfostran. Lägg ned direkt. 
    Här får man inte alls ha åsikter som barnlös, inte för att man inte har erfarenhet utan just för att man inte har egna barn.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Petronella01 skrev 2011-09-12 12:05:46 följande:
    Du har aldrig upplevt att folk tittar konstigt på dig när du ständigt har åsikter om saker du inte har kunskap om? Hur ofta händer det att dina åsikter baserar sig på att du totalt missuppfattat alltihop? du har. 
    Men problemet här är ju att du likställer att inte ha barn med att inte ha kunskap om barn och barnuppfostran. Det är ju ett förhållande som inte alltid stämmer.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Petronella01 skrev 2011-09-12 12:09:23 följande:
    Du tror inte att syftet med att jorden snurrar är att dagen och natten ska fördelas på ett sådant sätt att det gynnar det som växer på resp sida av planeten.
    Nej, det tror jag verkligen inte. Jag tror att det som växer på respektive sida har anpassat sig utifrån de förhållanden som råder, inte att jorden ett par miljarder år tidigare anpassade sig för växtlighet och djurliv.
    Petronella01 skrev 2011-09-12 12:09:23 följande:
    Anser nog inte att det är min förståelse som är begränsad i detta fall, men tackar som påstår. Jag förstår nu att du inte har något syfte öht, och det märks verkligen, tack för ett meningsutbyte som verkligen inte tillförde något.
    Jag har inget utomstående syfte nej. Mitt syfte är att må bra, att människor runt omkring mig ska må bra och känna sig trygga (mycket viktigt för mig) och att hjälpa människor och mänskligheten på de sätt jag kan.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?