Petronella01 skrev 2011-09-12 11:40:51 följande:
Därför att det är så man driver civilisationer, upptäckter och kunskap framåt. Allt som existerar gör det för ett syfte, må det vara att som bi pollinera blommor och se till att det blir frukt eller se till så att utvecklingen går framåt.
Nej, det behöver inte finnas ett syfte för att det ska hända, ett syfte handlar om ett metafysiskt ställningstagande och det finns gott om mekanismer som existerar utan syfte (vad vi kan avgöra). Att jorden snurrar runt solen är ett exempel, det finns så vitt vi vet inget syfte utan den gör det för att "rätt" krafter i rätt mängd existerar.
Det finns ingen anledning att tillskriva ett syfte med förökning. Att "utvecklingen ska gå framåt" låter som en missuppfattning av evolutionsteorin, det är samma sak där, den har varken mål eller syfte (vad vi vet) och den behöver heller inget.
Bara för att du bestämt att ditt syfte är att inte ha barn innebär det inte att du kan skriva om mänsklighetens historia.
Jag har inte bestämt att mitt syfte är att inte har barn (mitt syfte är inte heller att inte sticka mössor) och jag försöker inte skriva om mänsklighetens historia. Jag påpekar bara att man ska vara försiktig med att tillskriva syften utifrån sin egen begränsade förståelse.
Det är möjligt att det finns ett syfte och det är möjligt att det är att föda barn men det kan lika gärna vara att förverkliga sig själv (eller sticka mössor). Att använda detta påstådda syfte som ett argument kräver att man kan belägga syftet först, det har inte du gjort.
Trenden idag, i synnerhet hos en viss generation, är att tro att man existerar för att förverkliga sig själv, men sorry. Den trenden är inte speciellt gammal hos mänskligheten.
Det kan hända att den inte är men det säger fortfarande inget om ett syfte att existera.