• MeOnFire

När började ditt barn åka framåtvänd i bilen?

Ja, som rubriken lyder, vid vilken ålder började era barn åka framåtvända? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började ditt barn åka framåtvänd i bilen?
  • Cecci78

är snart 7 år o åker bakåt, har varit extremt åksjuk men gick över vid 4½, alla tror att det slutar om man vänder...

• Miltons Mamma
    Cecci78 skrev 2011-09-09 20:42:35 följande:
    är snart 7 år o åker bakåt, har varit extremt åksjuk men gick över vid 4½, alla tror att det slutar om man vänder...
    Det var nog det längsta jag har hört att nån har suttit bakåtvänd. Skitbra verkligen att kunna ha det så blir nyfiken på vad ni har för stol ?

Ja inte hjälper det att vända dom framåt mot åksjuka, brukar göra det värre har jag hört.
  • pigglet

TS - varför är det intressant? Det spelar ju ingen roll vid vilken ålder andra vänt sina barn egentligen - att vända barnen för tidigt är lika dumt oavsett hur många som gör det. 

Fakta:
    Att åka bakåtvänd är det allra säkraste sättet att färdas i bil.  

Chansen att överleva en kollision är 5 gånger större om barnet sitter baktvänd!

De senaste åren har inte ett enda bakåt-åkande barn dött i en trafikolycka.

Innan barnet är 4-5 år är nacken för svag för att klara en kollision/kraftig inbromsning. Huvudet är för tungt i propotion till nacken, därför dör barnet av bruten nacke eller får allvarliga skador (tex förlamning). (kolla på youtube)

Barnet bör alltså sitta bakåtvända så länge som möjligt, MINST till 4-5 år. Stolen är urvuxen när barnet är för tungt (25 kg på britaxstolar) eller öronen är till kanten på stolen. Britax twoway är en stol med högt ryggstöd, där de flesta barn kan sitta till 5-7-årsåldern längdmässigt.        

• sötis mamma

till 5 åringen har vi en britax marathon hon är inte förstor eller för tung långt ifrån det men ja vi funderar på att byta så lilla syster kan sitta i den efter ella för annas måste vi köpa 1 till men vad tycker ni jag ska göra

• Miltons Mamma
    sötis mamma skrev 2011-09-09 21:06:21 följande:

till 5 åringen har vi en britax marathon hon är inte förstor eller för tung långt ifrån det men ja vi funderar på att byta så lilla syster kan sitta i den efter ella för annas måste vi köpa 1 till men vad tycker ni jag ska göra

Kan hon sitta i den så hade jag köpt en till. Som sagt det finns bara positivt att säga om de som åker bakåtvänt. :)
  • sötis mamma

ja ok lutar åt att sita bakåt vänd något år till då

• Miltons Mamma
    Cecci78 skrev 2011-09-09 20:42:35 följande:
    Förlåt om jag är tjatig men min son är fyra och om det kan finnas en stol som han kan åka ännu längre i än till 5 år så är jag nyfiken på vilken?

:)
  • pigglet
    Miltons Mamma skrev 2011-09-09 21:16:41 följande:
    Förlåt om jag är tjatig men min son är fyra och om det kan finnas en stol som han kan åka ännu längre i än till 5 år så är jag nyfiken på vilken?

Provat Britax Twoway? Det är den som har längst ryggstöd. Godkänd till 25 kg på alla platser i bilen.
  • Cecci78
    Miltons Mamma skrev 2011-09-09 21:16:41 följande:

Britax Two Way, det 'är den stol man kan ha bakåt längst vad jag vet
  • Lillsnufflan
    Miltons Mamma skrev 2011-09-09 20:47:13 följande:
    Det var nog det längsta jag har hört att nån har suttit bakåtvänd. Skitbra verkligen att kunna ha det så blir nyfiken på vad ni har för stol ?

Ja inte hjälper det att vända dom framåt mot åksjuka, brukar göra det värre har jag hört.

Vår son var så åksjuk att kan började kräkas innan vi hunnit ut på vägen. Det gick ju bara inte så vi fick söka läkarhjälp. Vi fick prova två olika mediciner, men ingen av de hjälpte och då sa läkaren till oss att vända honom. Vi försökte lite och det hjälpte. Han kräktes inte alls det lilla han åkte (han var 2,5 så). Men vi tyckte inte det kändes riktigt bra så vi undvek att åka bil de första åren. Det finns ju faktiskt tåg.

Men nog kan det hjälpa, mot åksjuka. Mot krockskador hjälper däremot bara att sitta bakåtvänd. Och vi vet ju alla vilket som får allvarligast konsekvenser. Så jag rekommenderar tåg för de barn som har lika jobbig åksjuka som min son hade.  
  • Lillsnufflan
    Cecci78 skrev 2011-09-09 23:49:35 följande:
    Britax Two Way, det 'är den stol man kan ha bakåt längst vad jag vet

Fast sedan ska man ju få plats med benen och det är det jag har haft problem med. Min systerson hade en sådan men han satt med knäna i hakan vid 4,5 år (men han är lång 118 cm).
  • Kajee

3-4 - men då var mina barn ganska långa också.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Cecci78
    Lillsnufflan skrev 2011-09-10 00:03:19 följande:
    Fast sedan ska man ju få plats med benen och det är det jag har haft problem med. Min systerson hade en sådan men han satt med knäna i hakan vid 4,5 år (men han är lång 118 cm).
    Det skulle verkligen vara kul att se ett foto på ett barn som sitter med knäna i hakan, många skriver så men jag har aldrig sett det i verkligheten. Man behöver ju inte sitta med benen just så utan tex skräddare, eller benen vid sidan av stolen, ingen sitter ju rakt ut med benen i stolen och för barn är det ofta inte så obekvämt som det ser ut, många barn sitter ju med böjda ben/skräddare när de leker eller sitter i soffan tex. Min 7-åring är ca 125 cm o har långa ben, det är därför huvudet inte sticker upp för mycket över kanten än.

Visst, det blir ju trängre om man har en väldigt liten bil men vi har en helt vanlig volvo v70, Sveriges vanligaste familjebil o den är inte jättestor i baksätet, finns de som är större.
  • MorMargit
    sötis mamma skrev 2011-09-10 08:59:50 följande:
    vi har britax marathon

Vad är det för stol?Jag hittar den bara på utländska sidor och då ser den inte ut att kunna användas länge bakåtvänd.
  • MorMargit

Mina stora barn var 5 resp 6,5 år då de fick bältesstol. Lillasyster är bara 2,5 år så hon sitter självklart bakåtvänd.

• FrkJenny

Röstar 5-6 i brist på alternativ. Sonen fyller 6 i januari och sitter bakåtvänd så länge det går. Det kan med andra ord bli "5-6 år" men det kan också bli senare.

• FrkJenny
    MorMargit skrev 2011-09-10 20:42:30 följande:
    Vad är det för stol?Jag hittar den bara på utländska sidor och då ser den inte ut att kunna användas länge bakåtvänd.
    Nej, den "vanliga" (Marathon 65) är godkänd till c:a 16 kg bakåtvänt (35lbs) och den större (Marathon 70) till 18 kg (40lbs)
  • Linastrumpan

Min dotter är 5år o 8mån och sitter bakåtvänt men hon har fått en bältesstol i helgen att åka i fram o tillbaka till dagis. Det är 1km på 30väg med 6 fartgupp.....och det är enbart för att jag inte mäktar med att prångla in henne med blöta (och snart snöiga skor) så ja det är bara för min egen bekvämlighets skull! Dock har jag gjort en riskbedömning och anser att det är ok att åka framåtvänd den lilla biten. Ska vi någon annan stans åker hon självklart bakåt och kommer att göra det minst 1år till. Hon är nu 115cm lång o väger 20kg

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
Svar på tråden När började ditt barn åka framåtvänd i bilen?