• pigglet

När började ditt barn åka framåtvänd i bilen?

TS - varför är det intressant? Det spelar ju ingen roll vid vilken ålder andra vänt sina barn egentligen - att vända barnen för tidigt är lika dumt oavsett hur många som gör det. 

Fakta:
    Att åka bakåtvänd är det allra säkraste sättet att färdas i bil.  

Chansen att överleva en kollision är 5 gånger större om barnet sitter baktvänd!

De senaste åren har inte ett enda bakåt-åkande barn dött i en trafikolycka.

Innan barnet är 4-5 år är nacken för svag för att klara en kollision/kraftig inbromsning. Huvudet är för tungt i propotion till nacken, därför dör barnet av bruten nacke eller får allvarliga skador (tex förlamning). (kolla på youtube)

Barnet bör alltså sitta bakåtvända så länge som möjligt, MINST till 4-5 år. Stolen är urvuxen när barnet är för tungt (25 kg på britaxstolar) eller öronen är till kanten på stolen. Britax twoway är en stol med högt ryggstöd, där de flesta barn kan sitta till 5-7-årsåldern längdmässigt.        

• pigglet
    Miltons Mamma skrev 2011-09-09 21:16:41 följande:
    Förlåt om jag är tjatig men min son är fyra och om det kan finnas en stol som han kan åka ännu längre i än till 5 år så är jag nyfiken på vilken?

:)
    Provat Britax Twoway? Det är den som har längst ryggstöd. Godkänd till 25 kg på alla platser i bilen.
Svar på tråden När började ditt barn åka framåtvänd i bilen?