• Mammatill2tjejer

Egen dator? Vid vilken ålder?

Min dotter fyller 10 år i oktober och hon önskar sig en egen dator att ha på sitt rum. Som det nu är har vi 1 gemensam dator som står i vardagsrummet.
    Jag är lite tveksam eftersom hon säger att hon vill ha internet också.  Hon påstår att "alla" har det - vilket jag tar med en nypa salt - men jag vet att hennes två bästa vänner har egen dator med internet...

Nu undrar jag helt enkelt vid vilken ålder era/ert barn fick egen dator med internet på sitt rum? Eller vid vilken ålder ni tycker att det kan vara lämpligt.

Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Egen dator? Vid vilken ålder?
  • Faile
    linjes skrev 2011-09-09 11:42:50 följande:
    Bara man inte har barn som kan koppla ur den så,det är ju inga större problem
    Njae, har man ett barn som tenderar att göra så är det ju bara ta bort datorn helt.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • tahira

Min son är 5,5 och har en egen dator, med föräldrakontroll, givetvis. Och såklart tidsbegränsat.

Han använder den till att spela, rita, titta på bilder och se på videor på YouTube. Han skriver sina mail därifrån också, men då hjälper jag honom lite, även om det snart inte kommer att behövas mer.

Nu fick han visserligen min gamla laptop, men annars hade det nog inte dröjt mer än något år innan han fick en.

Nu eftersom han är så liten kan han sitta själv vid den, eftersom alla "otrevliga" eller "farliga" funktioner är spärrade, men när han blir lite äldre skall vi hålla honom lite mer under uppsikt när han sitter vid datorn.

Hur vi gör med regler senare beror ju på hur han blir som person och hur olika internettjänser och forum utvecklats. Jag kan tänka mig att man börjar med att ha öppen dörr när han sitter vid datorn och en tidsinställd inloggning (det vill säga att jag och pappan har lösenordet och att datorn låser sig igen efter x antal timmar), så hade vi det när jag växte upp. Om jag hade något extra viktigt kunde jag be mamma om att få lite förlängd tid. Det systemet fungerade hur bra som helst. 

Vi hade naturligtvis även regler för vad jag fick göra och sådär. Jag var 10 när jag fick min första dator.

• Heisan

Min snart 14-åriga dotter har ingen egen dator ännu, min 12-årige son håller på o jobbar ihop pengar till en egen dator. Ingen av dem får tillbringa obegränsad tid vid datorn o jag är så taskig så jag kollar vilka sidor de hänger på. Börjar de plocka bort historik o dylikt så skulle det eventuellt bli internetförbud en stund. 

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • vampyria2

Min son är snart fyra år och han har en Iphad, är ju som en dator, han spelar spel och är ute på you tube och kollar på ABC-sånger.
    Datorn kan vara en enorm tillgång för barnen när de ska lära sig saker som sagt min son fyller snart fyra och pga datorn så kan han redan, läsa, ca 60 engelska ord och även vissa meningar, alfabetet på flera olika språk och klockan (hel och halv timmar)  utan datorn hade han aldrig lärt sig allt det.

• Trident5678

Vår 4,5-åring har en egen dator med internet på sitt rum.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Insanejane77

Min bonusdotter har haft egen dator på rummet (med föräldrakontroll på så klart) sedan hon började skolan. Hade kanske inte varit nödvändigt om det inte var så att vi andra i hushållet har egna personliga datorer och vill ha fri tillgång till dem när som helst och inte vill få massa popupfönster med mulle meck :D
    Men det var ingen ny dator utan en lite sämre, räcker om hon kan spela lite lärospel och surfa. Hon fick också egen mobil i samma veva. Fast jag ska erkänna att jag tycker att vi skämmer bort flickan rätt så mycket. 10 år är en rätt lagom ålder att ta ansvar för en dator annars kan jag tycka.

• Mandel

Våra barn har inte datorer på sina rum - övervåningen, utan de har var sin dator i lekrummet som är på nedervåningen.
    Vi har vårt kontor, köket och tvättstugan på nedervåningen så jag är mest här nere och har då enklare att hålla koll på dem.
    De är tidsbegränsade i sitt spelande/surfande och det inkluderar även om man väljer att spela tv-spel.
    Barnen är nu 4 och 7 år.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sötis mamma

röstade fel men det ska vara 6 eller mindre

• Neko

Min son som är 5 år har en egen iPad som han får ha på sitt rum och hålla på med internet på, tycker att det är jättebra och utvecklande för honom.

• Majsan70

Oj, min minsta är 8 år o har haft egen dator i tre år nu ungefär.  Nu i dagarna får hon en ny laptop av morfar. Internet har alla datorer i vårt hushåll.

• sötis mamma

hanna har en bb dator och en iphon den bb datorn har hon på sit rum och iphonen när hon är iväg och skälv klart har hon i phonen som mobil också

Svar på tråden Egen dator? Vid vilken ålder?