Min son är 5,5 och har en egen dator, med föräldrakontroll, givetvis. Och såklart tidsbegränsat.
Han använder den till att spela, rita, titta på bilder och se på videor på YouTube. Han skriver sina mail därifrån också, men då hjälper jag honom lite, även om det snart inte kommer att behövas mer.
Nu fick han visserligen min gamla laptop, men annars hade det nog inte dröjt mer än något år innan han fick en.
Nu eftersom han är så liten kan han sitta själv vid den, eftersom alla "otrevliga" eller "farliga" funktioner är spärrade, men när han blir lite äldre skall vi hålla honom lite mer under uppsikt när han sitter vid datorn.
Hur vi gör med regler senare beror ju på hur han blir som person och hur olika internettjänser och forum utvecklats. Jag kan tänka mig att man börjar med att ha öppen dörr när han sitter vid datorn och en tidsinställd inloggning (det vill säga att jag och pappan har lösenordet och att datorn låser sig igen efter x antal timmar), så hade vi det när jag växte upp. Om jag hade något extra viktigt kunde jag be mamma om att få lite förlängd tid. Det systemet fungerade hur bra som helst.
Vi hade naturligtvis även regler för vad jag fick göra och sådär. Jag var 10 när jag fick min första dator.