Inlägg från: Mammatill2tjejer |Visa alla inlägg
  • Mammatill2tjejer

Egen dator? Vid vilken ålder?

Min dotter fyller 10 år i oktober och hon önskar sig en egen dator att ha på sitt rum. Som det nu är har vi 1 gemensam dator som står i vardagsrummet.
    Jag är lite tveksam eftersom hon säger att hon vill ha internet också.  Hon påstår att "alla" har det - vilket jag tar med en nypa salt - men jag vet att hennes två bästa vänner har egen dator med internet...

Nu undrar jag helt enkelt vid vilken ålder era/ert barn fick egen dator med internet på sitt rum? Eller vid vilken ålder ni tycker att det kan vara lämpligt.

Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Egen dator? Vid vilken ålder?
  • Mammatill2tjejer
    Faile skrev 2011-09-09 11:23:45 följande:
    Jag tycker inte åldern är så relevant så länge man har föräldrakontroll inkopplat. Då är det ändå ni som styr vad hon kan göra.
    Jag måste erkänna att jag inte vet vad det är. Kan du förklara?
  • Mammatill2tjejer
    anok skrev 2011-09-09 11:34:59 följande:
    Det beror ju på vad hon ska använda datorn till. Jag kan ju tycka att det är lite väl tidigt att få en dator på rummet, men som Moiraine säger, huvudsaken är att ni har kontroll över hennes bruk. 

Ska hon få sitta vid datorn under obegränsad tid när hon fått en egen, eller ska det fortfarande tidsbegränsas? Och hur ska ni ha koll på vad hon egentligen gör på internet när hon sitter bakom stängda dörrar? Hur ska ni förhindra att hon kommer i kontakt med pedofiler, utsätts för nätmobbning eller nätmobbar någon annan?  Det är väl sådant ni behöver lösa, och kommer ni på ett bra sätt, då finns det väl inget som hindrar. 

Nu har jag inga barn själv, så det var bara mitt fantasifulla förnuft som talade.  
    Det är precis så jag tänker. Vi vill ju självklart begränsa hennes tid vid datorn även då - precis som vi gör nu.
    Men hur ska vi ha koll?

Nu nämnde ju Moiraine något om föräldrakontroll, så jag hoppas att det kan vara något.
Svar på tråden Egen dator? Vid vilken ålder?