Barababar skrev 2011-09-07 20:18:49 följande:
Upphittarlådan låter förfärligt! Jag hade nog inte heller botaniserat där.
Till Babystar>> jag är helt för hygien och rutin. Jag ser bara inte varför inte en sexåring som glömt gympapåsen kan vara med ändå. Det är ju inte så att dom svettas som en fjortonåring, precis. Min son svettas säkert precis lika mycket under en vanlig lunchrast. Han är fem år, han kan inte ställas till svars för om jag skulle glömma påsen. Det låter dock som om du tycker att vägen för att få föräldrar att skärpa till sig, skapa rutiner ska vara på bekostnad av barns ev. traumatiska upplevelse vare sig den handlar om att inte få göra det som kompisarna gör på gympan utan att förstå varför eller en smärre hälsorisk genom att vara fel klädd under en hel utedag. Jag tycker det låter för hårt och slår på nån som faktiskt inte kan ställas ansvarig för begånget fel.
En 6 åring förstår varför. Det är liksom inget allternativ på gympan. Har man inte kläder kan man inte vara med. Det är väl ingen traumatisk upplevelse att inte vara med på gympan en gång, tycker du verkligen det ?
Men då undrar jag lite, ska man aldrig gå på utedagar ? för att ett barns föräldrar inte har regnkläder med ?
Det handlar inte heller om hur mycket barnen svettas på gympan, det är att man ska få in rutinen. Nu kan jag ju inte påstå att vi är superduperhårda alltid men precis i början är det för att barn och föräldrar ska få in rutinerna. Sen om det är ett barn som vid upprepade tillfällen inte har gympakläder så ordnar vi det med lånekläder för då är det synd om barnet! Har man påmint föräldrar och barn och det fortfarande inte kommer gympakläder veckan efter eller veckan efter det får man ju som skola hoppa in. Men häng inte läpp för ditt barns skull. Och lägg extrakläder som barnen kan ha i framtiden om det glöms bort.